Gå til innhold

Hvilken type skal jeg velge??


FiGu
 Share

Anbefalte innlegg

Hei godtfolk!

Nå ser jeg for meg en stasjonsvogn igjen - 5-serie.
Har blitt tipset om om 525 diesel ettersom de bruker mindre suppe. (og kanskje er mer slitesterke?)
Jeg har veldig lyst på automat og som de fleste andre (regner jeg med) har jeg en svakhet for skinn (helst beige), navigasjon og annet ekstrautstyr som regnsensor, osv. osv.
Jeg ser for meg å bruke ca. 80.000,- og har sett på Finn at jeg for denne prisen kan finne flere 525 tds fra 97-99 som har gått mellom 220 og 280.000 km.

Noen tanker om styrker og svakheter ved denne bilen? Er det noe jeg bør være obs på? Ting som burde vært skifte for at jeg skal unngå en kjempeutgift like etter at jeg har kjøpt den?
Holder automatkassene? Når kom facelift? ol...

Alle innspill mottas med takk!

FiGu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår det slik at det er E39 vi snakker om, og til den prisen og med diesel, så snakker vi 525tds.

E39 kom i 1996 som sedan, og i 97 som stasjonsvogn. Facelift kom høsten 2000 (som 2001 modeller). Da kom også flere nye motorer. I 2003 ble E39 byttet ut med E60 (og E61).

525tds har en slitesterk motor, men den er ikke verdens mest moderne og nøysomme. Den yter 143hk og blir dermed ikke noen rakett. Kvalitetsmessig har jeg inntrykk av at den tåler mer enn de nyere dieselmaskinene til BMW. Du kommer likevel ikke bort fra at gammel dieselbil har potensielt høyere kostnader enn tilsvarende bensinbil. Automatkasse er vanlig i E39, men også dette er en potensiell utgiftspost, da de kan ryke.

Pass i hvertfall på at bilen har fått jevnlig service, og helst har hatt oljeskift på automatkasse om den har gått langt. (Noe den sannsynligvis har til den prisen).

Se også etter rust på bakluke, under panser, og nederst på dørene. Dette er et problem på samtlige E39.

Det beste E39-kjøpet i den prisklassen er etter min mening en 523i, altså bensin og manuell gir. Den går greit, bruker ikke for mye bensin, og har færre dyre ting som kan ryke. De er også billigere i innkjøp en dieselmodellene, og har som regel gått mindre.

Ellers så kan du søke etter E39 på nettet og se hva du finner der. Denne linken kan jo være en start:

http://www.autopower.se/Guider/Begagnatguiden/E39/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm.... Interessant. Det virker jo logisk det du skriver, og jeg har brent meg på automatkasser før...

Tipset jeg fikk var basert på at bensinmotoren er ganske tørst og bruker mye suppe... Men jeg har ingen problemer med å se at en gammel dieselmotor som har gått langt er en potesiell utgiftspost.

Hvor mye snakker vi om på literen? Sånn cirka? For bensin-versjonene, mener jeg;

520

523

528

??

Og er det noen som kan si noe om automatkassene på bensinvariantene? Har de noen svakheter eller ting jeg bør se etter? Selv om jeg har hatt store utgifter på automatkasser før, må jeg si komforten frister... :-)

FiGu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

520, 523 og 528 bruker alle ca 0,75 på langkjøring.

På bykjøring vil det være større forskjeller.

520 - ca 1 L

523 ca 1.2

528 ca 1.3 vil jeg tippe.

Blanda forbruk blir helt avhengig av kjøremønsteret ditt.

Disse tallene er med manuell. Legg på 1-1,5dl per mil med automat.

525tds er heller ingen sparebørse. Regn med 0.6 på langkjøring og 0.8-0.9 på bykjøring. Mer med automat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ut i fra det jeg leser her, er det naturlige valget kanskje en 523 - kraftig nok til vanlig bruk og ikke en værsting på forbruk...:-)

Spørsmålet som da gjenstår er automat eller manuell...

Som sagt innledningsvis er jeg bedagelig anlagt og liker automat, så spørsmålet er om disse kassene jevnt over er til å stole på og lever 'tiden ut', eller om det er å be om trøbbel å kjøpe en såpass gammel automatkasse?

FiGu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del: Hvis du trives med diesel, så kjøper du diesel. Bare vær klar over at totaløkonomien neppe er noe bedre enn for en bensinbil.

Automatkassene på E39 ser ut til å klare seg rimelig greit på biler som ikke er trimmet. Det er først og fremst chippede dieselbiler som knekker automatkasser. Som sagt bør det være rimelig safe om bilen har full servicehistorikk, er original mtp ytelse, og gjerne har hatt et oljeskift på kassen. Det er helt avgjørende hvordan bilen er tatt vare på. Den billigste bilen i innkjøp kan fort bli den dyreste på sikt. Du får imidlertid en fin 523i for rundt 100k. Evt en litt mer sliten 525tds, da de er priset høyere.

523i funker greit med automat, men blir litt mer daff og tørst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen preferanser i forhold til diesel, men kjøper argumentene om at det KAN blit dyrt hvis ting begynner å ryke...

Tror faktisk jeg foretrekker bensin, men hele diesel-spørsmålet kom opp i forbindelse med et 'tips' jeg tenkte å kjøre gjennom dette forumet før jeg tok det for god fisk...:-)

...og det viste seg jo å være lurt...

Jeg har funnet et par lekkerbiskener som jeg har tenkt å kikke nærmere på. De ligger begge høyt i pris i forhold til km/alder. Men jeg har lest meg til at serviceoppfølging er gull verdt, og det ER faktisk forskjeller ute å går i forhold til generelt vedlikehold opp gjennom årene...:-)

Hva mener dere om disse go'bitene:

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=24457042

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=24439584

FiGu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal gå for en E39 som har klokka over 200k bør du være veldig påpasselig med å sjekke servicehistorikken, enten du velger bensin eller diesel, er dette biler som krever sitt vedlikehold for å være bra.

Automatkasser fra BMW bør egentlig flushes og få ny olje + filter hver 100.000km for å sikre smidig og sunn kasse. (aldri mer enn 160.000km uten en sånn service) I tillegg til de vanlige stedene en E39 ruster (bakluke,panser,nederst på dørbladet) bør du sjekke bremserørene, de er av stål på BMW og ruster, De kan være nokså kostbare å skifte om du ikke er hobbymekaniker++ selv.

Jeg ville gått for 523i eller 525i med automatgear,bilen går bra nok som dagligbil og det er mye mer komfort i å slippe rørepinnen om du havner i kø. Litt høyere drivstoffutgifter får du,men med manuell har du en clutch som slites med årene også.

En E39 er uansett ikke noen lekebil i de variantene vi snakker om her,så et fornuftig kjøp er vel å foretrekke. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Sånn bare for å avslutte denne tråden og takke for gode tips;

Jeg kjøpte til slutt en 523ia Touring i dag! :smile: Strålende fornøyd med å være tilbake til BMW etter flere år...

Kona skjønner selvfølgelig ingenting når jeg sitter en hel kveld og leser brukermanualen og gliser... :smile:
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...