Gå til innhold

Ujevn gange/rykking e39 tds (Pedal travel sensor)


Bjørner
 Share

Anbefalte innlegg

Har en e39 525tds, som oppførte seg merkelig i dag tidlig. Den gikk ujevnt på tom gang og rusa til ca 1200 rpm da jeg starta den. Når jeg kjørte på andre gir i ca 30- 40 rykka den med jevne mellomrom og ellers syntes jeg den ikke gikk serlig bra.

Carsoft diagnose

ASC/ABS: right front sensor or inlet valve.

DDE: Pendal travel sensor, hva er det og hvor finner jeg den ? Kan det være nr 3 på bilde http://nettbutikk.gsbildeler.no/openImage.php3?imgPath=bilder/12261.gif som er et potmeter som sikkert genererer en el signalet som pedalvinkelen gir. Årsaken til at den går så merkelig ?

Ellers lekker dyse 1 og litt på dyse 4 ?

Noens om har gode ideer.

Oppdatering:

Er sannsynligvis gasspedal potmeter (pedal travel sensor) som er dårlig og unøyaktig. Enhet nr på bildet i linken over. Gjore en test i sta hvor jeg slo på cruisekontrollen og da ble den ujevne gangen og rykkingen borte. Merkbar forrskjell når jeg klikket på av og på knappen til cruisekontrollen. ASC lyset kom heller ikke på underkjøring med cruisekontrollknappen på....

Nytt spørsmål blir da:

Hvorfor fungerer gasspedalen når cruisekontrollen er på , mens blir helt galn når cruisekontrollen slås helt av. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytt spørsmål blir da:

Hvorfor fungerer gasspedalen når cruisekontrollen er på , mens blir helt galn når cruisekontrollen slås helt av. ?

Fordi gasspedalen brukes ikke når du kjører med cruicekontroll?

På min bil er det en knapp på som slår på cruisekontroll, kommer et grønt cruise contol lampe på i dash'n, da har jeg mulighet til å bruke gasspedal til vanlig kjøring eller sette fast hastighet med knappene på rattet. Forskjellen er umiddelbar bare jeg klikker på knappen.

Har driver å måler og sjekker ledninger nu, og det er kun et sett med ledninger fra pedal sensoren (potmeteret) noe som sier meg at det ikke er feil med potmeteret. Har en teori på at curise controllen har et kretskort som behandler signalene fra gasspedal (potmeter) og knappene på rattet og sender signalene videre til motorstyring. Når dette kortet ikke har strøm, altså ingen cc lys på i dash'n, rutes da signalene rundt dette krestkortet og da blir det trøbbel, som kan være eire, krestbrudd, rele hvem vet.

Får studere BMW WDS i kvell ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

På tide med litt oppdatering :)

Etter å kjørt noen måneder på fartsholderen i standby for å få bilen til å gå normalt, er nå problemet borte og bilen går fint med fartsholder av, i standby og aktiv. :D

Hva var problemet ?

Ingen aning, antar et el-problem av ett eller annet slag. Bilen funker fint nå, bak i (dash)bordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...