Gå til innhold

Forskjeller E30 325i og E30 333i


Jawn
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

Sitter å funderer på forskjeller mellom våre 325i biler og den sørafrikanske versjonen 333i?

Nåken som kan fortelle meg om det er forskjell på understell og bremser, og ka som da er forskjellig? Eventuelt kor eg kan finne dokumentasjon på dette?

Takker på forhånd! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den finnes ikke i BMW ETK, siden den ble laget av BMW South Africa, BMW Motorsport & Alpina spesielt kun for Sør-Afrikansk motorsport. BMW Germany var opptatt med å lage BMW E30 M3. De ble faktisk tvunget til å velge mellom enten servostyring eller klimaanlegg, hehe. Bor man i Sør-Afrika tror jeg mesteparten gikk for klimaanlegget. Det ble laget 204 eksemplarer i alt, hvor ett eksemplar ble sendt til BMW UK, og tre eksemplarer til privatpersoner i UK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dobbeltventilerte bremseskiver og klosser er altså forskjellen?

Kordan er da innfestning på fremre caliper vist skiva er større enn ordinære 325?

Andre fjærbein?

Peiling på andre forskjeller, eventuelt kordan eg skal kunne dokumentere dette?

Som 2000Touring seie, eg finner heller ingenting i ETK, og betviler sterkt BMW gidder å hjelpe meg særlig med dette :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planen min er å sammenligne understellet m/ bremser fra E30 325i opp imot E30 333i, siden denne modellen var basert på 325i, men med høgare effekt/moment. Dette håper eg å kunne dokumentere, da eg holder på med eit prosjekt der eg trenger denne dokumentasjonen. :)

Finner eg dokumentasjon på at 333i og 325i deler understell (51mm fjærbein+) og calipere, har eg det eg trenger for eit mulig unikt prosjekt, iallefall i Norge.

Etter ka eg husker, så har E30 M3 calipera andre innfestninga enn dei andre E30 modellane?

ehrnst:

Korrekt. Bruke den modellen som en referansemal. Den trenger ikkje være typegodkjent, da den er en offesiel modell (ikkje spørr meg, eg berre siterer det eg har blitt fortalt(les, fortalt av folk som jobber med dette))

Einaste eg trenger å dokumentere er dimensjoner på understell og bremser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, tenker ikkje på at den er standard turbomata, men saken er momentet i 333i.

Det er dette biltilsynet ser mest på, at karoseriet tåler momentet. Eg må da kunne vise til at understellet tåler momentet, og kan eg da vise til at E30 333i har samme understell som E30 325i, er momentdelen grei. Da er det å sjå etter bremser som er dugande.

Alternativa, som eg kan tenke på akkuratt no(E30 modeller), er:

E30 M3 / E30 320iS (litt lite effekt, men kan muligens gå)

E30 325iS ("perfekt" effekt, men veit lite om denne modellen)

E30 333i (som nevnt over, stor tung motor, med høgt moment)

Det eg har sett på sålangt, er at 325i og 320iS deler samme bremsecaliper delenummer.

DVS at 325i bremsecalipere iallefall kan brukast opptil 141Kw +5% som øker dette til ca 149Kw. Slik saken ligger ann, trenger eg bremser fra en E30 modell med 155Kw. Denne effekten passer perfekt med 325iS 2.7l med 155Kw/265Nm.

Siterer SFOOR for dei som lurer:

"Dersom bremser og hjuloppheng i sin helhet blir hentet fra samme type kjøretøy (E30 333 i) skulle også dette være ivaretatt.

Dersom E30 325 og E30 333 har samme dimensjonering på hjuloppheng og bremser kan den omsøkte løsningen allikevel godkjennes."

Håper nåken kan gi litt tips her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den store forskjellen på E30 325i og E30 333i er at den første har en M20B25 motor, mens den andre har en M30B32 motor. M30 motoren hadde originalt ikke en turbo og ytelsen var relativt moderate 197 HK ved 5500 rpm og 285 Nm ved 4300 rpm. Forøvrig akkurat identisk med den samtidige modellen E23 733i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan være jeg sover. men er det ikke ber for deg å prøve å godkjenne bilen på alpina b6 3.5 (m30b35) som hadde 246hk og 320nm. med kun alpina bremser (kansje stabstag) som var ulikt fra 325. du finner denne infoen på alpina sine sider. b6' en kom i 3 forskjellige utgaver, 2 uten kat 246 og 254 hk. og den med kat på 246hk. Håper noe av dette kan hjelpe

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...