Jørgen Lie Skrevet Oktober 30, 2010 Share Skrevet Oktober 30, 2010 Da har jeg justert ventilere på min E30, så tenkte å dele dette om noen skulle være interessert.. Har ikke tatt bilder av hvordan jeg tar av dekselet over toppen, eller viskosevifta, for dette regner jeg med dere klarer selv, om dere tar på dere oppgaven å justere ventiler Man trenger et føleblad, en 10mm fastnøkkel, en 24mm kopp/fastnøkkel, og en liten pinne/umbrako eller skrujern. Begynner med et bilde her Og videre Her har jeg merket av hva som er viktigst å få med seg under justeringen Nr 1: Føleblad. Dette skal være på 0,25mm både på innsug og eksosventil Nr 2: Dette er mutter som skal løsnes for å kunne justere åpningen Nr 3: Her ser dere et hull, og det er her pinnen/liten umbrako evt et skrujern skal brukes for å flytte posisjonen på denne. Skjema over justering T = 1 - 5 - 3 - 6 - 2 - 4 (T står for tenning) V = 6 - 2 - 4 - 1 - 5 - 3 ( V står for veksling, altså eksosventil stenger og innsugsventil åpner) Første bud for å justere ventiler er å sette motoren i en slik posisjon at tenningen skjer på syl.1. Dette gjør du med å skru klokkens vei på bolten som går gjennom reimhjul/triggerhjul. Da skal O | T punktet på triggerhjulet stemme over ens med merket over triggerhjulet. Sjekk at syl.6 står i vekslingsposisjon og at begge ventiler på syl.1 er "slakke". Da er det klart for å justere ventiler på syl.1. Man løsner da mutteren (3 på siste bildet) på innsugsventil (valgfritt hvir man starter, men jeg starta alltid der siden den var værst og komme til) setter mellom følebladet (1 på siste bildet) mellom ventil og ventilløfet og så tar man en dertil egnet gjenstand og bruker til hullet (2 på nederste tegning) til å skyve nedover, helt til man ikke klarer mere (alt med måte). Da dette er tight, skru fast mutteren igjen, mens du holder press på hullet. Da dette er tightet fast, skyv føleblad mellom. Man skal kjenne at det "lugger" litt, men ikke sitte fast. Fin måte og sjekke at den ikke er for tight er å dra følebladet med bredden gjennom, flere ganger, men at det er like tight hver gang. Så kan man tighte mutteren skikkelig fast. Dobbeltsjekk etter at mutteren er satt fast at klaringen ikke har forandret seg. Deretter gjør man samme operasjon på eksosventil. Når begge er tatt på syl.1 så tørner man motor igjen, med klokka, til syl.5 er på tenning og syl.2 er på veksling. Sånn går det helt til du er kommet i mål. Følg skjema som er skrevet ovenfor her. Dere ser også at tallene som står over hverandre går opp i 7. Skal man gjøre dette på en motor med 4 sylindre blir skjemaet slik: T= 1 - 3 - 4 - 2 V= 4 - 2 - 1 - 3 Når alle ventiler er juster, gå over alle muttere for å dobbelsjekke at ingen er litt løse, men at de sitter skikkelig fast.. Lykke til ! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bue Skrevet Oktober 31, 2010 Share Skrevet Oktober 31, 2010 Trodde tenningsrekkefølge på 4-sylindrede motorer er 1-3-4-2? Eller er dette endret på i senere tid, og jeg ikke fått det med meg? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eksos Skrevet Oktober 31, 2010 Share Skrevet Oktober 31, 2010 Flott at du legger ut DIY av alt du gjør! Fin denne btw, bestill deg nytt oljerør, ser ut som det som står på har stått der en stund, veit aldri om spruten er like optimal som den bør være Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jørgen Lie Skrevet Oktober 31, 2010 Forfatter Share Skrevet Oktober 31, 2010 Trodde tenningsrekkefølge på 4-sylindrede motorer er 1-3-4-2?Eller er dette endret på i senere tid, og jeg ikke fått det med meg? Det har du helt rett i, så der har jeg en skrivefeil jaaa! Bra noen er oppmerksom Takk! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jørgen Lie Skrevet Oktober 31, 2010 Forfatter Share Skrevet Oktober 31, 2010 Flott at du legger ut DIY av alt du gjør! Fin denne btw, bestill deg nytt oljerør, ser ut som det som står på har stått der en stund, veit aldri om spruten er like optimal som den bør være Takk for d Ja, mulig jeg burde bytta ut dette, for som du sier så vet man jo aldri om det er optimalt Kan nok hende d blir div andre ting må byttes også, så da får jeg slenge med et oljerør også Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Haakjin Skrevet September 19, 2011 Share Skrevet September 19, 2011 Tenkte å gjøre dette selv på skolen på onsdag nå Jørgen Men kan ikke du forklare meg litt bedre med hvilken rekkefølge det skal stilles, og hvor ventilene skal stå, og når/hvordan jeg vet det er på topp? Ellers, en topp DIY! Takk for denne Jørgen Mvh Håkon Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jørgen Lie Skrevet September 19, 2011 Forfatter Share Skrevet September 19, 2011 Står det ikke rimelig greit der da? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Haakjin Skrevet September 19, 2011 Share Skrevet September 19, 2011 Joda, det gjør vell forsåvidt det når jeg leste det ett par ganger til nå , men må ikke se bort ifra ett par telefoner på onsdag (a) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr.Silver Skrevet September 19, 2011 Share Skrevet September 19, 2011 Flott DIY dette Jørgen En enkel huskeregel på justeringene er vell at summen av de to syl. man justerer på samtidlig er 7. Istedet for å skifte oljerøret ditt, så ville jeg heller tatt det av å blåst med trykkluft Så mye "avleiringer" kan det vell umulig ha blitt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
325ti Skrevet September 19, 2011 Share Skrevet September 19, 2011 Viktig også at ventiler justeres på kald motor. Ellers var det en strøken DIY!=) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jørgen Lie Skrevet September 19, 2011 Forfatter Share Skrevet September 19, 2011 Flott DIY dette Jørgen En enkel huskeregel på justeringene er vell at summen av de to syl. man justerer på samtidlig er 7. Istedet for å skifte oljerøret ditt, så ville jeg heller tatt det av å blåst med trykkluft Så mye "avleiringer" kan det vell umulig ha blitt Om man har en 6-syl så er det 7 som er det magiske tallet ja Tenker vi glemmer det oljerøret, siden motoren snart forsvinner! Viktig også at ventiler justeres på kald motor. Ellers var det en strøken DIY!=) Ja, stemmer! Takk takk Er ingen lærer, men tror jeg har fått med det vesentlige. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///ben Skrevet September 20, 2011 Share Skrevet September 20, 2011 Flott DIY! Regner med dette er samme som M30? Skal justere noen ventilene på en M30 jeg har ståans snart, så da har jeg en DIY og følge Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kvasi Skrevet Oktober 23, 2011 Share Skrevet Oktober 23, 2011 Just vært ute og justert på min, og det bråker som F.. :/ Enten er 0,25 alt for mye på min eller så er følerbladene fra Biltema ikke helt til å stole på.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
2000Touring Skrevet Oktober 23, 2011 Share Skrevet Oktober 23, 2011 0,25 forutsetter at det er en M20-motor... Har du M10, eller M30 skal du ha hhv 0,2 og 0,3 - om jeg ikke husker galt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kvasi Skrevet Oktober 23, 2011 Share Skrevet Oktober 23, 2011 M20B25 Det butta mer enn jeg var forberedt på følerbladet før jeg begynte, men tenkte som så at det skal jo være 0,25 så jeg tok alle og gikk ut fra at da blir det jo bra. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå