Gå til innhold

Enda et E12-prosjekt. 1976 525.


rolfi
 Share

Anbefalte innlegg

Artig at det begynner å bli "vanligere" med E12. Endelig mer interesse for disse bilene. Jeg har likt E12 siden jeg hadde min første, for 3-4 år siden.

Er litt sent ute med prosjekttråd, men bedre det, enn aldri. :)

Ta litt historie først:

Det begynte i sommer, jeg satt og kikket etter gamle BMWer på blocket. Bare sånn for å sjekke markedet, hva som lå ute osv.

Kom over en E12 525 som lå ute til 25k SEK. "Den så fin ut" tenkte jeg, og trykket meg videre.

Jeg hadde jo aldri kjøpt bil fra utlandet før, jeg hadde ingen anelse om hvordan jeg skulle gå fram.

Jeg slo tanken fra meg, men den blå E12n kom tilbake i hodet mitt.

En uke senere sjekket jeg blocket igjen, for å se om den var solgt. Det var den ikke, fordi den skulle bli min! Jeg sendte selgeren en mail og avtalte å hente bilen helgen etter.

Jeg gidder ikke skrive noe referat fra turen, da det hadde blitt mer eller mindre en bok!

LESS TALKING, MORE PICS!

Bildene fra Blocket:

9854331416.jpg

9867414391.jpg

9818166600.jpg

9871974047.jpg

9891300513.jpg

Noen måneder senere:

04102010085.jpg

Så litt om bilen:

Det er en 1976 BMW 525, produsert 07/76. Både i Sverige og Norge regnes den som en 77-modell fordi den første gang ble registrert tidlig i 77.

Av ekstrautstyr er det.... ehm... Elektriske speil og lykteviskere... Begge deler funker!

Fjordblå med blått interiør. Sjekket over bilen når den var på trafikkstasjonen. Det er to plasser med rust på bilen. En blemme i motorrommet, der panserwiren går. Den er vel litt mindre enn en Paracet, så det er ingenting totalt grusomt. Det andre er litt lett overflaterust på bakplata, helt nederst.

Nå sitter det en M20B20 med gasser i bilen, fordi M30n hadde visst rasa. Jeg kunne få den med, men takket fint nei.

Til nå har jeg fått tak i:

-M30 motor med Motronic

-N/A grenrør til M30

-Oljekjøler

-Bensinpumpe

-Tårnstag foran og bak

-K&N filter med powerblanket

-Nye klosser og skiver (inkludert håndbrekk)

-Nyoverhalte calippere foran

06082010508.jpg

-Felger. ACT krysseiker. 9.5x16 bak og 8.5x16 foran.

11082010003.jpg

Annet som jeg har hatt liggende å slenge fra andre biler jeg har hatt skal også på.

-BBS-front

-Alpina framstoler

-Alpina ratt

-Dører fra E12 M535i med el. vinduer

-Facelift luftedyser

Det som gjenstår i første omgang er:

-5-trinnskasse

-Understell (Har reservert et)

-Bygge om til elektronisk speedometer

Det eneste som er montert nå er Alpina-rattet. Ruller rundt på noen M5 3.8 Kastestjernefelger som en midlertidig løsning fram til jeg får pusset opp og lagt dekk på ACT-felgene.

Forresten... SKVETTLAPPENE BLIR!!!!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med ny bil, blir spennende å se videre fremgang med den. :)

Godt du ikke var like uheldig som meg da jeg dro for å hente bil i sverige.

For noen uker siden var jeg og kikket på en 1980 E24 635csi rett i nærheten her (som også var svensk-importert) var litt rust og litt arbeid med den, men den hadde lav km stand og strøkent sort skinninteriør. Avtalte med selgeren at jeg skulle få kikke nærmere på bilen på løftebukk førstkommendes helg, men fikk aldri noen telefon fra han så prøvde å sende ei melding og høre når han hadde tenkt å ta bilen på bukk. Da fikk jeg svar tilbake at bilen allerede var solgt til noen andre, og det var jo igrunn ganske synd for bilen var ganske billig til E24 å være.. Siden jeg lenge hadde ønsket meg E24 og tenkte at "denne skulle bli min" så var jeg allerede såpass sugen på å kjøpe meg E24 etter at den ble solgt foran nesa på meg at jeg satt meg ned å kikke på salgsannonser igjen på bl.a autopower. Fant en graphite grå 1982 facelift E24 der med sorte sportskinnseter, alpinafelger og manuell kasse som så veldig fin ut på bildene, selgeren påstod det var kvitteringer for rundt 100k sek og at bilen var veldig fin i lakken, det skulle være veldig lite rust. Sendte mail samme kvelden og spurte om flere bilder av bilen, det tok vel 20 minutter eller noe så hadde han tatt flere bilder av interiør, hjulbuer, dempertårn og felger og slikt for meg. Det ble en del mailing frem og tilbake med spørsmål om tilstanden på bilen, det var et par småting med den men helhetlig skulle den være i veldig bra stand påstod han. Bestemte meg for at jeg skulle ha bilen, men måtte ta meg en del hodebry med å sjekke hvordan man importerer en bil til landet selv, høre litt med selgeren frem og tilbake hvordan han måtte forholde seg ved eksport til utlandet. Etter en ukes tid med ringerunder og sjekking rundt omkring ble det kjøpt flybiletter, så jeg og bror min dro fra Tromsø til Stockholm for å hente bilen og kjøre den hjem. Men da vi kom frem viste det seg å være bare vrak hele bilen... Masse sparkel i hjulbuene, rustet hull under dørene, gulvet var gjennomvått, masse skruhull i midtkonsoll og dashbord, ødelagte "luker" i dørtrekkene + noen skrapemerker i det ene av dem. Det var masse glipper utvendig på bilen som ikke stemte som de skulle og så og si alt av krom var blass, bulket eller bøyd. Når vi fikk prøvekjøre bilen peip det og styrte ifra kjørecomputeren som blinket og levde sitt eget liv, det gnisset noe voldsomt fra rattet og vinduspusseren hakket seg over frontruta, såvidt den ikke stoppet når den stod på intervall. Frontruten var skitten så prøvde å spyle ruten men var ingen livstegn i spyleren.. Alt dette og MYE mer dukket opp, så da bestemte vi oss for å kjøpe flybiletter hjem igjen og la selgeren sitte igjen med bilen. Han var ikke intressert i å gå ned i pris mer enn maks 5000kr, og til den prisen han forlangte var ikke bilen verdt å ta med seg hjem.

Beklager litt langt innlegg i tråden din, men følte bare for å dele litt erfaringer.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig bil.

Men jeg må si at bruken av "gamle" skilter på nyimporterte biler er litt dumt, siden man ikke lenger kjenner igjen ekte, norske biler i trafikken. Før var det nesten julaften når man så en bil med gamle Oslo-skilter, men nå får jo amcars og alt mulig DA- og DB-skilter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med ny bil, blir spennende å se videre fremgang med den. :)

Godt du ikke var like uheldig som meg da jeg dro for å hente bil i sverige.

For noen uker siden var jeg og kikket på en 1980 E24 635csi rett i nærheten her (som også var svensk-importert) var litt rust og litt arbeid med den, men den hadde lav km stand og strøkent sort skinninteriør. Avtalte med selgeren at jeg skulle få kikke nærmere på bilen på løftebukk førstkommendes helg, men fikk aldri noen telefon fra han så prøvde å sende ei melding og høre når han hadde tenkt å ta bilen på bukk. Da fikk jeg svar tilbake at bilen allerede var solgt til noen andre, og det var jo igrunn ganske synd for bilen var ganske billig til E24 å være.. Siden jeg lenge hadde ønsket meg E24 og tenkte at "denne skulle bli min" så var jeg allerede såpass sugen på å kjøpe meg E24 etter at den ble solgt foran nesa på meg at jeg satt meg ned å kikke på salgsannonser igjen på bl.a autopower. Fant en graphite grå 1982 facelift E24 der med sorte sportskinnseter, alpinafelger og manuell kasse som så veldig fin ut på bildene, selgeren påstod det var kvitteringer for rundt 100k sek og at bilen var veldig fin i lakken, det skulle være veldig lite rust. Sendte mail samme kvelden og spurte om flere bilder av bilen, det tok vel 20 minutter eller noe så hadde han tatt flere bilder av interiør, hjulbuer, dempertårn og felger og slikt for meg. Det ble en del mailing frem og tilbake med spørsmål om tilstanden på bilen, det var et par småting med den men helhetlig skulle den være i veldig bra stand påstod han. Bestemte meg for at jeg skulle ha bilen, men måtte ta meg en del hodebry med å sjekke hvordan man importerer en bil til landet selv, høre litt med selgeren frem og tilbake hvordan han måtte forholde seg ved eksport til utlandet. Etter en ukes tid med ringerunder og sjekking rundt omkring ble det kjøpt flybiletter, så jeg og bror min dro fra Tromsø til Stockholm for å hente bilen og kjøre den hjem. Men da vi kom frem viste det seg å være bare vrak hele bilen... Masse sparkel i hjulbuene, rustet hull under dørene, gulvet var gjennomvått, masse skruhull i midtkonsoll og dashbord, ødelagte "luker" i dørtrekkene + noen skrapemerker i det ene av dem. Det var masse glipper utvendig på bilen som ikke stemte som de skulle og så og si alt av krom var blass, bulket eller bøyd. Når vi fikk prøvekjøre bilen peip det og styrte ifra kjørecomputeren som blinket og levde sitt eget liv, det gnisset noe voldsomt fra rattet og vinduspusseren hakket seg over frontruta, såvidt den ikke stoppet når den stod på intervall. Frontruten var skitten så prøvde å spyle ruten men var ingen livstegn i spyleren.. Alt dette og MYE mer dukket opp, så da bestemte vi oss for å kjøpe flybiletter hjem igjen og la selgeren sitte igjen med bilen. Han var ikke intressert i å gå ned i pris mer enn maks 5000kr, og til den prisen han forlangte var ikke bilen verdt å ta med seg hjem.

Beklager litt langt innlegg i tråden din, men følte bare for å dele litt erfaringer.. :)

Åfyfaen, jeg vet ikke hva jeg hadde gjort!

Var ikke bildene du fikk, av den samme bilen? Eller var alt typisk tatt i en vinkel der ditt og datt så veldig bra ut?

Nydelig bil.

Men jeg må si at bruken av "gamle" skilter på nyimporterte biler er litt dumt, siden man ikke lenger kjenner igjen ekte, norske biler i trafikken. Før var det nesten julaften når man så en bil med gamle Oslo-skilter, men nå får jo amcars og alt mulig DA- og DB-skilter.

Det hadde sett helt rævva ut med et nytt skiltnr. Jeg legger ikke skjul på at den er importert, men er ikke vits i å rope det i ansiktet til alle heller :P Du er faktisk den første som har ment noe negativt om det :lol:

Den E30'n ved siden av den, er det den du vraka?

Den som ble påkjørt ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åfyfaen, jeg vet ikke hva jeg hadde gjort!

Var ikke bildene du fikk, av den samme bilen? Eller var alt typisk tatt i en vinkel der ditt og datt så veldig bra ut?

Bildene var av samme bilen, men var tatt fra vinkler hvor alt det negative ikke vistes.

Når sant skal sies fikk jeg ikke så veldig mange bilder av bilen, men de jeg fikk virket såpass bra at jeg tok sjangsen på å stole på selgeren. Bilen så bra ut i virkeligheten også når man så den fra litt avstand, men når man kom nært innpå og kikket nærmere på bilen fant man fort mye juks her og der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åfyfaen, jeg vet ikke hva jeg hadde gjort!

Var ikke bildene du fikk, av den samme bilen? Eller var alt typisk tatt i en vinkel der ditt og datt så veldig bra ut?

Bildene var av samme bilen, men var tatt fra vinkler hvor alt det negative ikke vistes.

Når sant skal sies fikk jeg ikke så veldig mange bilder av bilen, men de jeg fikk virket såpass bra at jeg tok sjangsen på å stole på selgeren. Bilen så bra ut i virkeligheten også når man så den fra litt avstand, men når man kom nært innpå og kikket nærmere på bilen fant man fort mye juks her og der.

Uff, jævlig surt. Vet ikke hva jeg hadde gjort om denne viste seg å være sånn... Men det er en risiko alle som skal ha gamle biler tar, egentlig.

Er noen "snarveier" på denne og, om man kan si det sånn. Det er f.eks. lagt opp manuell choke. I sikringsboksen er det loddet mye rart for å få de "gule tennene" til å fungere... Ledningsnettet til coilen er også snudd, av en eller annen grunn. Prøvde å koble det slik det sto i koblingsskjemaet, men da tok det fyr :P

Har fått statusen på pakken fra Ireland Engineering nå.

Sendingen er ankommet terminal og blir videresendt

09.11.2010 06:26, 4068 STAVANGER

Da har jeg den idag. YAY :D

Ikke at jeg direkte TRENGER noe av det som ligger der, eller kan bruke det før pakken fra Koed kommer, men det får så være :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...