Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer om dagen på å bytte fra DENNE 08' 318D til DENNE 02' M3'en.

Jeg prøver å regne litt på hva dette vil medføre i økte utgifter. Så jeg lurer på om det er noen E46 M3 eiere som kan forklare litt av kostnadsforskjellene mellom E46 M3 og andre "vanligere" BMW'er som f.eks E90 318D.

På forhånd takk!

• Svar 72
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Jeg kan nok svare deg der. Hadde en slik bil (03-modell) i halvannet år og sånn kostnadsmessig er det ikke noe jeg ser positivt tilbake på. Jeg har nå en E92 320d, og driftskostnadene fra M3 er påfallende store. Med M3en gikk det ca 800kr i uka på bensin med relativt normal bruk. Litt lengre turer og harde tråkk på gassen tømmer tanken rimelig fort. Du må regne med relativt kostbare servicer, og ryker clutchen må du regne med i overkant av 20.000 kroner. I tillegg tar det lang tid for merkeverksted å oppdrive deler til slike biler (min stod feks i over en uke pga en defekt bensindyse). Bremser er også svindyrt.

Forsikring er ikke sånn halvgærent, men såklart noe mer enn en 318, og det er ikke alle selskap som vil ha noe med M-biler å gjøre. Gjensidige funker bra.

Verditapet kan bli relativt drøyt ettersom denne bilen drar veldig på åra og E92 M3 etterhvert raser i pris. Slike biler er heller ikke spesielt lettsolgte (husk at man får veldig mye bra biler for en halv million som ikke er 9 år gamle), så det er viktig at du ikke er i en situasjon hvor du plutselig MÅ selge.

Når det er sagt er det en forferdelig morsom bil med en vanvittig rå lyd. Selv om jeg har noe mer moderat nå kan det brått hende at jeg vil kjøpe noe tilsvarende en eller annen gang.

Videre har den du linker til ligget ute i evigheter (siden sent i 2008), og uten at jeg kjenner til bilen, så vil jeg anta at det er en grunn til det. Det ligger ute en som er lyseblå (husker ikke hva fargen heter) som etter min mening ser ut som et veldig velholdt og godt alternativ.

Lykke til uansett hva du måtte ende opp med!

Skrevet

Takk for et utfyllende og informativt innlegg!

Jeg har vært å sett på den Røde som jeg linket til og den så veldig bra ut og motoren gikk fint. Det hadde akkurat kommet en del snø og da bilen stod med sommerhjul så ble det ikke noe prøvekjøring...

men som du sier så kan det være en annen grunn til at den ikke er blitt solgt...

Skrevet

Kan du ikke gjøre noe selv. så blir bilen dyr, kløtsj til m3n koster jo ikke mange kronene mer en en vanlig bmw kløtsj, eks 320.. ikke er den noe værre å bytte heller. delene er like lette å få tak i.

20 tusen da må den være av gull den kløtsjen :D

Skrevet

Tja... Skal du bytte clutch hos Bavaria eller Stenshagen blir prisen så i lende (selverfart). Med en såpass kostbar og spesiell bil er dokumentasjon viktig, og det er ugunstig mtp videresalg at en hobbyskruer eller lignende bytter slike deler. Bremser kan man vel klare selv, men skivene og klossene er jo litt større enn vanlig og dermed ganske dyre. Du kan da heller ikke mene at clutchen til en M3 er omtrent det samme som på en 320?

Når jeg tenker litt tilbake på dette eierskapet ga det ikke akkurat mersmak, og jeg skulle nok ønske at jeg var litt mer snusfornuftig den gangen jeg kjøpte. Men men, gjort er gjort ;)

Skrevet
Tja... Skal du bytte clutch hos Bavaria eller Stenshagen blir prisen så i lende (selverfart). Med en såpass kostbar og spesiell bil er dokumentasjon viktig, og det er ugunstig mtp videresalg at en hobbyskruer eller lignende bytter slike deler. Bremser kan man vel klare selv, men skivene og klossene er jo litt større enn vanlig og dermed ganske dyre. Du kan da heller ikke mene at clutchen til en M3 er omtrent det samme som på en 320?

Når jeg tenker litt tilbake på dette eierskapet ga det ikke akkurat mersmak, og jeg skulle nok ønske at jeg var litt mer snusfornuftig den gangen jeg kjøpte. Men men, gjort er gjort ;)

hehe den er nok omtrent den samme du. koster ikke mange kronene mer heller :)

Såklart er dokumentasjon viktig, på service + + men slitedeler som bremser kløtsj ser jeg ikke på noe problem at man bytter selv

Skrevet

Jeg har vært å sett på den Røde som jeg linket til og den så veldig bra ut og motoren gikk fint. Det hadde akkurat kommet en del snø og da bilen stod med sommerhjul så ble det ikke noe prøvekjøring...

men som du sier så kan det være en annen grunn til at den ikke er blitt solgt...

Årsaken er prisen...

Husker da denne ble solgt i 07/08 en gang. Da lå den ute til 435k eller deromkring.

Skrevet

Årsaken er prisen...

Husker da denne ble solgt i 07/08 en gang. Da lå den ute til 435k eller deromkring.

Sier du det? så mao. prøver han å tjene ca. 60k på bilen..?

Jeg har faktisk mer eller mindre slått fra meg tanken og drømmen om M3. Jeg er utrolig glad i gode kjøreegenskaper, mye pulver og en moderne, brukbar bil til hverdagen.

Men jeg er også litt jålete og synes E46 begynner å bli litt gammel.

Derfor har jeg fått øynene opp for denne: http://www.finn.no/finn/car/used/viewim ... e=25224707

Med et nytt understell får den meget gode kjøreegenskaper, den har nok pulver, den er pen, har utrolig mye utstyr og er litt billigere i drift enn en M3.

Skrevet

Årsaken er prisen...

Sier du det? så mao. prøver han å tjene ca. 60k på bilen..?

Jeg har faktisk mer eller mindre slått fra meg tanken og drømmen om M3. Jeg er utrolig glad i gode kjøreegenskaper, mye pulver og en moderne, brukbar bil til hverdagen.

Men jeg er også litt jålete og synes E46 begynner å bli litt gammel.

Derfor har jeg fått øynene opp for denne: http://www.finn.no/finn/car/used/viewim ... e=25224707

Med et nytt understell får den meget gode kjøreegenskaper, den har nok pulver, den er pen, har utrolig mye utstyr og er litt billigere i drift enn en M3.

Sikkert en rå 1-serie, tilhører en på BMWCCN så vidt jeg vet, og skal være godt holdt.

Mtp gjensalg gjelder jo det samme som en M3, dette er forholdsvis dyrt og noe for helt spesielt interesserte. Så lenge man ikke er i en situasjon hvor man MÅ selge går det jo såklart greit.

Kan brått hende du får jekka litt på prisen også ;)

Skrevet

Ja du har nok rett i at den er i samme klasse som M3 mtp. gjensalg, men i og med at jeg uansett skal ha meg morrobil i et høyere prissjikt, så må jeg nok regne med å ha god tid til å få solgt bilen til en vettug pris. Men jeg har i allefall blitt helt forelsket i den 130i'en. Får håpe den ikke blir solgt før jeg er klar til å handle!

Takker på det varmeste for alle flotte og konstruktive innlegg! Å dele erfaringer er jo hele essensen av forum! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...