Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det startet med lysten på en helt ny E91 320dt, med litt ekstra stæsj til +450'. Desverre synes jeg bagasjeromme ser svært lite ut. Tviler faktisk på at jeg får inn barnevogna uten å demontere deler av den. Den går i allefall ikke direkte inn i lengderetning slik den gjør i min nåværende E39. Noen som har praktiske erfaringer?

Så har jeg titet på en 07 525dat til noe under 400'. Langt mer egnet familiebil med tanke på størrelse. Mine to eneste ankepunkt er at den kun har standard stoler (heldigvis i sort skinn) og det latterlig store (og potensielt dyre?) panorama-taket. Ellers det nødvendigste sånn som hengerfeste, navi, blåtann, adaptive xenon, åtte originale alufelger og noe småsnacks. Er det mulig å oppdrive elektriske sportsstoler for ettermontering?

Om jeg regner og synser på verditap over 5 år så synes det som om 3-serien holder seg noe bedre i pris. Femmeren er likevel ferdig med det groveste verditapet, men utenfor garanti. Hvilket alternativ tror dere man vil tape mest på?

Skrevet
Det startet med lysten på en helt ny E91 320dt, med litt ekstra stæsj til +450'. Desverre synes jeg bagasjeromme ser svært lite ut. Tviler faktisk på at jeg får inn barnevogna uten å demontere deler av den. Den går i allefall ikke direkte inn i lengderetning slik den gjør i min nåværende E39. Noen som har praktiske erfaringer?

Så har jeg titet på en 07 525dat til noe under 400'. Langt mer egnet familiebil med tanke på størrelse. Mine to eneste ankepunkt er at den kun har standard stoler (heldigvis i sort skinn) og det latterlig store (og potensielt dyre?) panorama-taket. Ellers det nødvendigste sånn som hengerfeste, navi, blåtann, adaptive xenon, åtte originale alufelger og noe småsnacks. Er det mulig å oppdrive elektriske sportsstoler for ettermontering?

Om jeg regner og synser på verditap over 5 år så synes det som om 3-serien holder seg noe bedre i pris. Femmeren er likevel ferdig med det groveste verditapet, men utenfor garanti. Hvilket alternativ tror dere man vil tape mest på?

Vel, har selv hatt E39 530Dat og stått ovenfor samme problemstilling.

Jeg valgte å gå ned.

Til en 07 318dT.

Den er nyere, enklere, taper seg ikke så mye i verdi pr år som en 5 serie gjør, og er mindre på alle måter, mindre bil, mindre komfort, alt med seg.

Jeg har en stor barnevogn (emmaljunga) og den står på tvers bak, mao, jeg får ikke plass til veldig mye mer, men trenger ikke ta av hjul og slikt heldigvis.

E61 er endel større i denne sammenheng.

Så spm du må stille deg er, teller økonomi mest, velg en 3'er, som kanskje også er en bil med mindre problemer enn det E61 er/har.

Teller plass og komfort mest, velg E61.

Har du/ dere et barn, kommer du langt med en E91, litt mer usikker mht to, da jeg ikke er der ennå...

Personlig ville jeg foretrukket LCI versjonen på E61, og om du vil ha kvalitetseter velger du komfort seter, ettermontering er alltid mulig, vet det er enkelte som har spesialisert seg på import av dette bl.a en i Skien.

Skrevet

Vi har en Emmaljunga City Cross, en relativt kompakt vogn men jaggu tar slike ting mye plass. Lass på med en hund og diverse forpakning til helgetur så blir min E39 fort stappa. Drar også endel tilhenger og campingvogn. Alt tyder på at en større bil blir rett.

Hva slags vogn har dere da? Er det tilstrekkelig plass til barnestoler i baksetet?

Jeg er imidlertid mest giret på en nyere 3-serie. Den er mer kompakt og lettere, "salgbar" med manuelt gir (jeg føler ikke noe behov for automat), klarer seg med mindre maskin, følgelig billigere i drift, har mer sporty kjøreegenskaper og gir sansynligvis billigere deler/bilhold jevnt over . Den holder seg også bedre i pris, målt i forhold til anskaffelseskostnader. Det man ofrer eller mangler kontra en 5-serie er komfort, status og plass. Sistnevnte er nok et styrende parameter for min del, enten jeg vil eller ikke. Spørsmålet er bare om en 3-serie vil være stor nok til våre behov. En taksboks letter jo endel av plassproblematikken, men kan ikke akkurat sies å være den vakreste løsningen.

Skrevet

Begge bilene er jo rå, men jeg hadde nok gått for en E91 :)

Chipper du 320DT får du nok hestekrefter for en hverdagsbil og et enormt NM!

Har ikke noe erfaring med E61'en, men er jo det samme der da, eneste en tyngre bil ;)

Skrevet

Chipping er vel ikke akkurat det første jeg tenker på for å si det sånn. Kunne ikke falt meg inn å kjøpe en bil som har vært chippet.

Ingen flere meninger?

Skrevet

Jeg har ingen meninger om hvilken bil du skal velge. Men som Pappa til en 2 åring kan jeg komme med et tips.

Ikke la barnevogna bestemme bilvalget. Det er mye billigere å kjøpe ny eller en ekstra mindre barnevogn, enn å velge feil bil. Dessuten var det for min del relativt sjelden at vogna trengte å være med. Nå som to-åringen snart er 3 så har vi praktisk talt sluttet å bruke vogn, og vi har kanskje hatt med vogna 20 ganger tilsammen på snart 3 år.

Skrevet

Hvis man alltid er hjemme og bilen kun brukes melllom hjemmet, kjøpesenteret og jobb så fungerer nok det fint. For en aktiv familie som er litt på farten er nok virkeligheten en annen. Bare i dag har vogna vært inn og ut av bilen to ganger. Pluss en ekstra gang i forbindelse med prøvekjøring av E61. Jo, det er styrende for bilvalg i min familie.

Apropos, ved prøvekjøring oppdaga jeg til min store fortvilelse at BMW har gjort bagasjerommet 6 cm kortere på E61 målt mot E39. Følgelig går ikke barnevogna inn på langs uten juks. Forøvrig kun superlativer å melde, men kanskje ikke den helt store forskjellen å kjøre som jeg hadde forventet. Materialkvalitet på interiør er på synkende kurs...

Skrevet

Bagasjeplass,kjørekomfort og faktisk bakseteplass når barnesetene skal inn; 5-serie.

Sporty feeling,tight og tidvis lettsolgt bil; 3-serie.

Med svært små barn tror jeg nok jeg ville droppet en 3'er med M-understell,av frykt for hva det gjør med nakken til poden. :D

Skrevet

Har e91 320d m-sport selv og to barn. Et bakovervendt og et forovervendt barnesete bak. Satt på med en e61 520dat m-sport med samme setup. Det er ikkje rare forskjellen i plass. En del bedre bagasjeromsplass men ikkje allverden..

Mye som kan ordnes med en skiboks....

Skrevet

Det er vel først og fremst på bagasjerommet at E61 er større enn E91, og mye mer praktiske mål med tanke på lasting i form av at det er rektangulært. Om man tar med volumet under bagasjerommet og de to siderommene så er det betydelig større. Kupèen er uomtvistelig større på femmeren.

F*** også, jeg var nesten sikker på at jeg skulle ha denne E61. Må prøve litt til med barnevogn og hundebur nå før jeg leverer bilen tilbake til forhandler.

Skrevet

Fant trikset med barnevogna til slutt. Driver å dealer med selger nå på mellomlegget ved innbytte av min bil.

Masse deilig snacks som proff navi, elektriske seter med minne, elektrisk justering av ratt (rattet går automatisk opp og inn ved stopp, og tilbake til posisjon ved start), adaptive xenon, automatisk nedblending, PDC, cruisecontroll, TV-funksjon, blåtann, CD-skifter, avtagbar krok, totalt 4 stk. 12V-utttak rundt om kring, panoramasoltak osv.

Setevarmen er justerbar i forholdet mellom varme i sete og rygg. Klimaanlegget er justerbart i forholdet mellom de tre sonene, slik det var på de gode gamle bilene med manuelle spjeld. Aner ikke om mye av dette er standard eller om det følger noe av utstyret og utstyrspakken, men mye stilige funksjoner og sikkert mye jeg ikke oppdaget... :)

TV-funksjonen fungerer jo selvsagt ikke med dagens system. Er det mulig å kjøre DVD og den skjermen? Ser det er en slot for DVD i panelet, sansynligvis til klima.

Skrevet
Fant trikset med barnevogna til slutt. Driver å dealer med selger nå på mellomlegget ved innbytte av min bil.

Masse deilig snacks som proff navi, elektriske seter med minne, elektrisk justering av ratt (rattet går automatisk opp og inn ved stopp, og tilbake til posisjon ved start), adaptive xenon, automatisk nedblending, PDC, cruisecontroll, TV-funksjon, blåtann, CD-skifter, avtagbar krok, totalt 4 stk. 12V-utttak rundt om kring, panoramasoltak osv.

Setevarmen er justerbar i forholdet mellom varme i sete og rygg. Klimaanlegget er justerbart i forholdet mellom de tre sonene, slik det var på de gode gamle bilene med manuelle spjeld. Aner ikke om mye av dette er standard eller om det følger noe av utstyret og utstyrspakken, men mye stilige funksjoner og sikkert mye jeg ikke oppdaget... :)

TV-funksjonen fungerer jo selvsagt ikke med dagens system. Er det mulig å kjøre DVD og den skjermen? Ser det er en slot for DVD i panelet, sansynligvis til klima.

Hva slags model snakker vi om her odd?

Utstyr er hyggelig det, hadde og savner noe av det du her nevner, 5'er er jo først of fremst komfort, og er vel det jeg syns er det største forskjellen ifht en E9*.

Kvalitetsmessig må du nok opp på LCI for å kunne smile litt og være happy, når du har E39 ifra før.

Skrevet

2007 525dat, advantagepakke og diverse annet utstyr.

Den mangler dessverre tilleggsvarmer. En skikkelig elektrisk motorvarmer er etter hva jeg finner ut heller ikke mulig å ettermontere. Kun oljevarmer med begrenset funksjonalitet. Da sitter man igjen med Webasto, som oså koster en GOD del mer å ettermontere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...