Gå til innhold

eu kontrollen er ferdig. mye å rette opp

Anbefalte innlegg

Skrevet

har en bmw 520i 92 modell

dette var feil:

*bremser foran og bak

*slitasje i hjelpesnekke høyre foran

*slitte lenkearmer foran begge sider

*slitt bærekule høyre nede foran

*oljelekkasje fra toppdeksel

bremsene kan jeg fikse selv da jeg har gjort det før på bilen,

men hva lønner det seg å gjøre selv?

ca pris på dette?

jeg bor i sarpsborg:) og er litt grønn på biler.

Skrevet
har en bmw 520i 92 modell

dette var feil:

*bremser foran og bak

*slitasje i hjelpesnekke høyre foran

*slitte lenkearmer foran begge sider

*slitt bærekule høyre nede foran

*oljelekkasje fra toppdeksel

bremsene kan jeg fikse selv da jeg har gjort det før på bilen,

men hva lønner det seg å gjøre selv?

ca pris på dette?

jeg bor i sarpsborg:) og er litt grønn på biler.

Toppdekselpakningen fikser du også selv, pakningen koster vell 200-300 tipper æ, husker ikke helt hva det koster.

Skrevet

Dette var jo ikke store greiene :)

Dette gjør selv. Hjelpesnekka er litt dyr, sjekk pris på koed.no. Resten får du der til en brukbar pris.

Jeg var også grønn før jeg startet på min. Men klarer du å skifte bremser klarer du resten og. Det blir alt for dyrt på verksted, og da vet du heller ikke om det er skikkelig gjort ;) Aldri om jeg lar et verksted jobbe på bremsene mine.

Edit: Alt her er rett fram, ikke tenk på verksted hvis du har tid selv. Toppdekselpakninga vil jeg påstå er det "vanskeligste" her. Og den finner du en masse step by step guider på nettet.

Skrevet

men hvordan skal jeg gå fram for å fikse hjelpesnekke og lenkearm?

dette er rett å slett gresk for meg, trudde det var kødd når mekanikker'n sa det. hehe men men

skal sjekke med koed.no.

er på menkonomen nå å sjekker pris oxo.

Skrevet

Det er å skru ut bolter og bytte deler. Du trenger ikke være kirurg for å bytte disse delene. Men når du starter på toppdekselpakinga så bør du rengjøre rundt toppen av motoren godt før du begynner og gerenrelt holde ting rent og ryddig.

Jeg er usikker på hva lenkearm er (verkseteder bruker flere navn), men tror det er stabiliseringsstaget og det tar i underkant av 30 min å bytte på begge sider.

Den "hjelpestyrearmen" (som jeg mener hjelpesnekke er) er ikke dyr alikevel. 200,-. Holder bare midtre styrestag på plass (det som går fra hjulene og til rattet). Ikke vanskelig å bytte det heller, men mulig du må presse den av med et verktøy du får av bilxtra eller tilsvarende.

Bærekula er vel en del av bærearmen, og er heller ikke vanskelig å bytte. Rett fra, bare ut med bolter, slå løs, og inn med nytt.

Skrevet

Dette gjør selv. Hjelpesnekka er litt dyr, sjekk pris på koed.no. Resten får du der til en brukbar pris.

Jeg var også grønn før jeg startet på min. Men klarer du å skifte bremser klarer du resten og. Det blir alt for dyrt på verksted, og da vet du heller ikke om det er skikkelig gjort ;) Aldri om jeg lar et verksted jobbe på bremsene mine.

Edit: Alt her er rett fram, ikke tenk på verksted hvis du har tid selv. Toppdekselpakninga vil jeg påstå er det "vanskeligste" her. Og den finner du en masse step by step guider på nettet.

Så du mener det er mer sjangs for at bremsejobber blir gjort rett hvis en amatør uten faglig bakgrunn gjør det fremfor en utdannet mekaniker med kunnskap og erfaring?

Skrevet

Så du mener det er mer sjangs for at bremsejobber blir gjort rett hvis en amatør uten faglig bakgrunn gjør det fremfor en utdannet mekaniker med kunnskap og erfaring?

Det er korrekt. Det er veldig enkelt å skru på bil. Å da særlig bremser. Du demonterer det du må for å få korrekt del løs. Husk hvordan det var montert, for lettere montering. Evt kan du bruke andre siden som referanse for hvordan det skal være montert.

Det viktigste å huske på med bremsejobber er å stramme bolter/skruer og BESTANDIG huske å VASKE bremseskivene med KORREKT MIDDEL BEREGNET FOR DETTE.

Du må ALDRI smøre noenting på BREMSEKLOSSENE i det hele tatt. De skal KUN monteres slik de er! Men du kan uansett bruke kobberpasta på klossene på baksiden mot kalipper.

Skrevet

Se på smilien min ;)

Men, etter de verkstederfaringene jeg har hatt har det vært så mange negative at jeg stoler mer på meg selv enn på andre. Det betyr ikke at jeg anbefaler andre å gjøre noe de er usikker på.

Heldigvis kan vi gjøre hva vi vil av reperasjoner på våre egne biler, og mye er velig rett fram. Det værste han kan komme over er at ting sitter fast.

Btw, du skal knote det noe helt jævlig til for at bremsene ikke skal fungere slik de skal i ettertid.

Skrevet

da har jeg fått pris på deler og deler + arbeid!!

hos menkonomen tok de ca 8000 kr for delene og

for deler + arbeid ble det ca 16000 kr.

jeg avskilter bilen og investerer i en nyere bil med andre ord.

er ikke verdt å spøtte inn så mye i en 18 år gammel bil:)

men takk for svar for mine spørsmål:)

Skrevet

Det er korrekt. Det er veldig enkelt å skru på bil. Å da særlig bremser. Du demonterer det du må for å få korrekt del løs. Husk hvordan det var montert, for lettere montering. Evt kan du bruke andre siden som referanse for hvordan det skal være montert.

Det viktigste å huske på med bremsejobber er å stramme bolter/skruer og BESTANDIG huske å VASKE bremseskivene med KORREKT MIDDEL BEREGNET FOR DETTE.

Du må ALDRI smøre noenting på BREMSEKLOSSENE i det hele tatt. De skal KUN monteres slik de er! Men du kan uansett bruke kobberpasta på klossene på baksiden mot kalipper.

Følger man oppskriften din har klossene rusta fast i klaven før det har gått seks mnd...

Mange tror de gjør ting rett. Baksiden av klossen inn mot kalipper og klave er eneste stedet fabrikanten ikke vil du skal smøre. Noen klosser blir til og med levert med klistrelapp over der som du drar over for å lime klossen fast i klave/stempel. Funker ikke så godt i Norge med salt og rust og dritt og gjøre det slik så å smøre på pasta der også er bare en fordel. Forhindrer på en måte bremseskrik også ved at klossen lettere får bevege seg. At det er lett å skru bil er nå en løs påstånd, mye på en bil som ikke er så enkelt også. Selv en bremsejobb kan fort bli utidig og langvarig om du gjør ting feil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...