JoakimVV Skrevet November 29, 2010 Skrevet November 29, 2010 Heisann:) Er ny her, etter å ha lest igjennom forumene en del bestemte jeg meg for å joine Bimmers da jeg selv liker og eier en BMW, en svart 1990-modell 525i E34 (12V, manuell). Bilen har nettopp rundet 264 000 km, kjøpte den rett før sommern, den er en fryd på veien, men har hatt noen issues også da. Tok vare på annonsen fra da bilen lå til salgs: http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=22742570 Ville egentlig ha en med 24V motor da de er noe mer holdbare osv. men ble denne siden den så såpass lovende ut og lå i samme fylke. Siden dag en omtrent har jeg hatt en del issues, morkne kjøleslange som det kom rift i og i etterkant mye krøll med kjølinga på den, den drev å brukte kjøleveske, og etter en stund fikk jeg lekkasje ved varmeregisteret også, fikk målt CO nivået hos ett verksted, og da fikk jeg bekreftet det jeg frykta, at toppakninga var gåen, sikker gått seg varm da jeg fikk lekkasje i kjølesystemet. For å spare meg noen penger fikk jeg hjelp av bekjente som kan litt mer enn meg når det gjelder å skru til å skifte toppakning, sendte toppen til skikkelig overhaling og plansliping også. Byttet samtidig morkne slanger, vannpumpe, thermostat, servoreim, registerreim, viftereim, fordelerlokk og rotor. Etter mye om og men fikk vi montert på igjen toppen, starta den, justert ventilene på feelingen, men så lyste ikke speedometeret opp og fikk ikke utslag på temp målern under lufting. Siden jeg også hadde lekkasje fra varmeregisteret så bet jeg i det sure eplet og sendte den på verksted hvor de fiksa det litt fortere, de justerte ventilene og en del andre småting. Av en eller annen grunn har de brukt rød kjøleveske i stedet for blå, men de hadde visst flusha systemet så antar det ikke er noe issue. Men har oppdaget noe som er litt rart, vet ikke om det har noe med kulda ute å gjøre, men ved gasspådrag så synker ofte temperatur viseren langt ned mot kald, så når jeg står stille eller bare cruiser så ligger den der den skal. Noen som vet hva årsaken kan være? Snakka med mekanikern på verkstedet, han mente det kunne være gåen thermostat eller feilmontert thermostat, eller kansje liten kortsluttning av ett slag? Håper noen kan svare meg, i følge de som jeg har snakka med er det ikke farlig så lenge nåla ikke går oppover.
FredrikE24 Skrevet November 29, 2010 Skrevet November 29, 2010 Grunnen til at tempen synker er muligens en termostat som henger etc, når det blir kaldt ute du har dette problemet? Cluet er at når du drar på øker sirkulasjonen pga. større hastighet på vannpumpe. Dermed synker vanntempen. Har du samme problem om du skrur av varmeapp. vifte?
kasper Skrevet November 30, 2010 Skrevet November 30, 2010 Går vel ann å skru varmen på fullt og full viftehastighet for å se om det påvirker tempen noe.
HMW Skrevet November 30, 2010 Skrevet November 30, 2010 Som nevnt over.. raskere sirkulasjon kjøler motoren bedre.
JoakimVV Skrevet Desember 1, 2010 Forfatter Skrevet Desember 1, 2010 Jo, men skal ikke temperatur nåla stå noenlunde konstant på midten da? Vet den kan vike en smule (1 mm eller 2 ca.), men skal vel ikke bevege seg helt ned på blå-streken ved gasspådrag? Vet det er verre hvis den beveger seg oppover ja, men skal jo stå noenlunde konstant på midten hvis ikke jeg tar feil?
HMW Skrevet Desember 1, 2010 Skrevet Desember 1, 2010 Det er jo litt forskjellig fra bil til bil. Ofte er diesel større problem enn bensin. Nevnt over treg termostat... kan være verdt et forsøk.
Kvasi Skrevet Desember 1, 2010 Skrevet Desember 1, 2010 Du kan ikke ha satt termostaten feil vei, sånn at trykket presser den igjen?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå