Gå til innhold

e61 - Hylende bremser, nylig byttet ut

Anbefalte innlegg

Skrevet
Har vært tatt opp i en tråd nylig her så tror ikke det er vits å ta diskusjonen igjen.

Ettersom du er mekaniker så trodde jeg ikke du måtte ha det inn med teskje. Tror du valgte den frekke linjen :)

Jeg er ikke så bekymret for hvordan dere gjør det. Om dere smører på klosser som er levert med belegg på baksiden så er jo det noe spesielt. Sikkert forskjellige fremgangsmåter å gjøre dette på. Bilen bremser nok like godt uansett. Så lenge det er mest mulig riktig på min bil og de jeg leverer fra meg så er jeg mer enn fornøyd.

Av ren nyskjerrighet, hvilket belegg (eller lim som du kalte det) er det du mener? Originalklosser er kun levert med en type blekkplate på baksiden som skal redusere sjangsen for hyling, og det er ikke noe lim i dette.

Skrevet
Nei, fikk ett verksted til å gjøre det for meg.

Har prøvd med harde nedbremsinger og dette har fungert inntil skivene ble kalde / fuktige igjen. Så på tur igjen dagen etter eller noe timer senere og de hyler like mye inntil de blir varme. Jeg ser at kvaliteten på skivene ikke er som de originale skivene, da jeg fikk en veldig bra pris på deler og arbeid av verkstedet som fikset dette for meg. De tok 3800 kr for bytte av skiver + klosser bak med arbeid og kan heller ikke klage over kvaliteten og tiden de brukte.

Kan det hende at skivene / klossene er av dårligere kvalitet eller er det noe annet ?

Svaret ligger nok i det du sier her. Uorginale deler. Har selv brent meg på det en gang da jeg skulle spare penger. Kjøpte uorginalt og det hyla værre... Bytta ut dritten med orginalt og det ordna seg. En dyr lærepenge ble det, men gjør ikke den tabben en gang til. Og bremsedeler hos BMW er ikke noe dyrere en uorginalt heller.

Har hatt samme problem på e60. Uoriginale (skiver og klosser), de rista og hylte.

Bytta til Originale (skiver og klosser), hylte men rista ikke :)

Prøvde å smøre opp, hylte for det.

Prøvde å rense hele calipteren, fjærne alt bremsestøv mm. Hylte for det...

Er vel bare å leve med noen hyl innimellom :)

Skrevet

Jeg hører såvidt litt lyd hvis brekket har stått på. Ellers er det helt stille. Nå er bremsene slitt 1/3 og har vært stille hele tiden. Originale deler.

Uansett - Lim / belegg. Det er sikkert ikke lim som i vanlig forstand, men det er et belegg bak på klossen som gjør at den sitter fast i caliperen. Byttet på en Silverado Pickup for noen uker siden og der hadde kunden kjøpt klosser selv. Her fulgte dette belegget med løst og måtte klippes til. Det stod ettertrykkelig på at det IKKE SKULLE BRUKES NOE SOM HELST SMØRING. Er vel en grunn til det tenker jeg.

Skrikeplater er noe du selvsagt slipper.. det begynner å bli utdatert. Dette er sikkert avhengig av biltype/modell og som du sier uoriginale eller originale deler. Jeg er sikker på at du har sett dette uten å tenke videre over det. Hvis ikke - NÅR du ser det! Så går det opp et lys for deg og du finner nok ut at det stort sett anbefales å ikke bruke smøring bakpå klossen.

Skrevet

Hei folkens! Wow mye nytting info her ja.

Skulle bare si ifra at det løste seg, jeg tok og smurte bakplatene på klossene med kopperpasta. Nå hyler dem ikke mer. Var på grensen til å bli litt små gal i hodet av hylinga.

Ser at noen sier det ene og det andre. Snakket med en mekaniker på Bavaria (havaria) og de mente at disse bakplaten til klossene skulle smøres inn med kopperpasta ialfall.

Case Closed :D

Skrevet

Alle biler jeg har reparert\hatt med skrikelyd i bremser så har jeg brukt en 5" vinkelsliper med 3mm tykk kappeskive og kappet 2 slisser 1\3 ned i klossen..Selvsagt med klossene montert i skrustikke.

Skrik kan også komme fra når bremsestøvet ikke får kommet seg vekk mellom skive og kloss.

Dette har fungert hver gang :)

Edit: Så nå at du hadde løst det. Jeg bruker også kobberpasta, gjør ikke noe om klossene er lette og bytte neste gang :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...