Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

en kamerat har 740 sedan med mye luft i systemet får ikke bort.

metoder som er prøvd er oppover bakke snuta opp funka dårlig prøvd lufting for harde livet gjort dette en del ganger med 6er vet ikke om det er forskjell fra 6er til 8er?

virker som dårlig trykk i radiator system kan det være slitt vannpumpe?

hilsen marius østby.

Skrevet
Eller bare at toppakninga er gåen å den kjører eksos i kjøleveska....

han nevnte at det var dårlig trykk i kjølesystemet, hadde det kommet eksos i kjølevæska hadde slangene hans vært stein harde,

kan nok ha trua på vannpumpe, men er jo lett å finne ut det, skru opp ekspansjonslokk og start motoren og la den gå litt høyt på turtall, så skal du se om det er sirkulasjon i kjølevæska ;)

Skrevet

m62n er litt vanskeligere ja, da den har termostaten ikke åpner før 108 grader. så man kan ikke ha toppa for kjøleveska åpen når den begynner å bli varm / er varm. åpner man når den er varm, sjokkoker vannet og fosser ut.

så man må sette bilen i oppoverbakke, starte den, slå på full varme inni, og vifta på lav hastighet.

så fyller man etter kjøleveske etterhvert som det synker. klemmer litt på slanger å sånn for å hjelpe til. så må man la den kjøle seg helt ned igjen, og så ny runde. fyllepå det som går etter og så la den kjøle seg ned. da skal den være bra. da er det bare å kjør seg en tur, og la den bli skikkelig var (følg med nåla hele tiden) og når den har kjølt seg, så må man gjerne fylle etter litt til da det kan gå etter litt. man ser at det er flyt igjennom radiator i toppen på påfyllingslokket. en liten sprut der. det er denne som drar med seg lufta ut.

men dette er m62 da. litt annerledes på m60 tror jeg da den har lavere driftstemp. var hvertfall det på min 3liter. der kunne man fint åpne toppa når motoren var varm.

Skrevet

Så på en m60 3 liter som jeg har, kan man lufte systemet bare ved å skru opp lokket på ekspansjonstanken? JEg er litt usikker på om det er grønn eller blå kjølevæske i den fra før. Men kan jeg fylle blå kjølevæske på selv om det skulle være grønn der fra før? Eller blir det krøll? Ser at det er en cm lavere nivå en merket for korrekt nivå i ekspansjonstanken når motor er kald. Hva er fremgangsmåten for å få riktig nivå? Er det bare å fylle til streken og skru på lokket og så er saken biff?

Skrevet

er ikke alle frostveske typene du kan blande. noen av de blir grøt når man blander de. jeg husker desverre ikke hvilkene farger som går sammen.

er toppa på ekspansjonstanken man bruker ja. bare ikke stram den så hardt, den kan fort ryke, og da kan det bli en kjedelig jobb å få den ut igjen : )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...