Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det sitter mest sansynlig 1 sponsor eller 10 og leser her inne og like mange som har sponsor.

det jeg lurer på er tips og "how to do" for og få sponsor, hvordan skrive en sponsor søknad og hvordan det ikke skal skrives.

Står i oppstart fasen på vei inn i motorsportens herlige verden.

På forhånd takk for svar

Skrevet

Er det noen sånt hemmelig åte du er ute etter?

Er vel ikke så veldig mye mer komplisert enn det jeg har nevnt ovenfor, pluss å skrive en haug med søknader omkring det som skal stå i presentasjonen..

9 av 10 sier nok nei uansett...

Skrevet

For noen år tilbake var jeg manager for et lite båt-racing team med meg og to kompiser, og en av mine oppgaver var å skaffe sponsorer.

Enkelt og greit lager man en liten presentasjon av seg selv. Vi hadde litt info om sporten, litt info om oss i teamet, med bilder selvfølgelig, litt info om hvordan vi ønsket å satse og hvilke mål vi hadde, noen ord om hva eventuelle sponsorpenger skulle gå til, samt hva vi kunne tilby sponsoren tilbake i form av profilering, utstilling osv!

Jeg syns det er fint å søke sponsorer som er relative til det man driver med. Vi drev med båtsport, så den lokale produsenten Hydrolift (der jeg fikk jobb i ettertid) var naturlig å ta kontakt med.

Såsant du har mulighet, så anbefaler jeg personlig oppmøte på det sterkeste, hvertfall hvis det gjelder lokale bedrifter! Ligger bedriften lenger vekk kan du ringe først, og ved tegn til interesse kan du sende ditt presentasjons-materiale pr mail eller post.

Vær også forberedt på at en bedrift kan ønske personlig oppmøte og presentasjon først, som alltid er førsteinntrykk viktig her!

Et siste lite tips: IKKE søk sponsorer midt i en finanskrise! ;)

Lykke til!

Skrevet
Er det noen sånt hemmelig åte du er ute etter?

Er vel ikke så veldig mye mer komplisert enn det jeg har nevnt ovenfor, pluss å skrive en haug med søknader omkring det som skal stå i presentasjonen..

9 av 10 sier nok nei uansett...

ja er det hemmelige åte som frister :)

men får og maximere sjangsen til litt bedre resultat en 9 av 10 så vil jeg være litt føre var og prøve og få litt innsikt i hva sponsorer ser etter/på før den går i søpla.

Skrevet
For noen år tilbake var jeg manager for et lite båt-racing team med meg og to kompiser, og en av mine oppgaver var å skaffe sponsorer.

Enkelt og greit lager man en liten presentasjon av seg selv. Vi hadde litt info om sporten, litt info om oss i teamet, med bilder selvfølgelig, litt info om hvordan vi ønsket å satse og hvilke mål vi hadde, noen ord om hva eventuelle sponsorpenger skulle gå til, samt hva vi kunne tilby sponsoren tilbake i form av profilering, utstilling osv!

Jeg syns det er fint å søke sponsorer som er relative til det man driver med. Vi drev med båtsport, så den lokale produsenten Hydrolift (der jeg fikk jobb i ettertid) var naturlig å ta kontakt med.

Såsant du har mulighet, så anbefaler jeg personlig oppmøt

e på det sterkeste, hvertfall hvis det gjelder lokale bedrifter! Ligger bedriften lenger vekk kan du ringe først, og ved tegn til interesse kan du sende ditt presentasjons-materiale pr mail eller post.

Vær også forberedt på at en bedrift kan ønske personlig oppmøte og presentasjon først, som alltid er førsteinntrykk viktig her!

Lykke til!

takk og takk for svaret.

Skrevet

Lykke til!

men er vel ikke og regne for finanskrise nå lenger?

Hehe neida, det er det ikke! Men da vi startet opp første sesong, så havnet vi midt i krisa! :evil:

En annen ting er at ikke alle firmaer tilbyr "penge-sponsing". Men kanskje finner du en produsent av bøtteseter som sponser deg med en stol, og da er det jo hipp som happ om du får stol, eller penger til å kjøpe stol! Det samme gjelder for mye annet!

Vær også nøye med å føre regnskap over "sponsor-budsjettet", og det kan være positivt om du sender ut en slik oversikt til de som sponser deg, eller hvertfall har en for hånden, med kvitteringer fra innkjøp osv, slik at de ser at du ikke driver "shady business" :wink:

Når det kommer til sponsor-kroner, så skaff deg oversikt over hva som er vanlig når det gjelder prissetting på ulike profilerings-områder, f.eks frontrute, dør-sider, osv. Dette gjør det enklere når du kommer til forhandlingsprosessen med en eventuell sponsor, da du kan vise til hvilke summer som er "vanlig" for den og den plassen. Husk bare at dette ikke nødvendigvis må følges til punkt og prikke!

Og ofte, i konkurransesport, så er sponsor-delen avhengig av dine prestasjoner. Bli enige om en startsats, og hvis du gjør det bra, så venter du litt, før du forhører deg om muligheten for en økning!

På samme måte kan det skje at sponsorene dine vil revurdere en avtale, hvis de gode resultatene uteblir.

Og helt til sist, skaff deg skriftlige avtaler med signatur og/eller firmastempel.

Skrevet

nei det er klart, men dumt og kaste bort sjansen hos en sponsor med og gå frem feil, trenger jo ikke gjøre alle feil som er gjort før heller :) Derfor denne tråden også, for og få litt insikt og forbrede meg så man har en sjangse værtfall :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...