maddafakka Skrevet Desember 5, 2010 Skrevet Desember 5, 2010 Fikk høre fra en som sa at short shift var tull og fanteri at det isje synkroniserte girkassen riktig at den vil bli et helvete å gire med tiden, er dette her sandt eller?
bmw530i Skrevet Desember 7, 2010 Skrevet Desember 7, 2010 etter det jeg har erfart ville jeg heller stabla om litt på ordene dine å sagt at han som fortalte deg dette bare sa tull og fanteri men som sagt.. helt avhengig av bil, har erfart dette på en E46
Olelink Skrevet Desember 7, 2010 Skrevet Desember 7, 2010 Short shift har vel lite med synkronisering å gjøre. Du girer ikke nødvendigvis fortere med short shift, men bevegelsene som skal til blir mindre og det blir mer effektiv giring. Den vil bli noe tyngre med shortshift da man ikke har en like lang "vekt stang" som før, men dette er smak å behag. Synkroniseringen din har det lite å gjøre med hvertfall.
maddafakka Skrevet Desember 11, 2010 Forfatter Skrevet Desember 11, 2010 For jeg så på en e46 som hadde shortshift og der satt han og komlett noe sykt med å få den i revers, han måtte bruke 2 henderxD
LinkE34 Skrevet Desember 11, 2010 Skrevet Desember 11, 2010 lagde short shift på e34'n sjøl, og det funka jæla bra enda
Olelink Skrevet Desember 11, 2010 Skrevet Desember 11, 2010 Man må også tenke på hvor mye kortere vandring man vil ha. Jo kortere vandring jo tyngre giring. Sier seg selv siden man forandrer på "vektstang" virkningen på girstangen. En "ekstrem" shortshift kan bli noe tung å bruke til man blir tilvendt det. Man vil også merke om girkassa har dårlig synkronisering, men slitasje på synkroniseringen har ingen ting med shortshift'en og gjøre.
Bmw Mathias Skrevet Desember 11, 2010 Skrevet Desember 11, 2010 Bruker shortshift på bilen, og angrer ikkje 1 sekund. Dreide nye foringer i nylon også, så er litt "stram" å få i gir.
JENSSEN Skrevet Desember 11, 2010 Skrevet Desember 11, 2010 jeg bruker også shortshift, mye mere tight og bedre å gire med. og det blir ikke mere slitasje på kasse selv om man bruker det;)
Kennethe34 Skrevet Desember 11, 2010 Skrevet Desember 11, 2010 Jo, shortshift sliter mer på synkroniserings ringene i kassa. Dette merker man spesiellt når kasseoljen er kald og man skal gire fra f.eks 1-2gir, man må gire litt tregere for at den skal gå smooth i gir. Grunnen til at det sliter mer på synkringer er at selve giroverføringa får ei kortere vandring, så synkroniseringsringene får ikke like lang tid på seg til å gripe inn å koble girdrevene sammen. Om man kjører med hodet og girer saktere så kassa smetter i gir selv, så er ikke shortshift noe problem. Men om man bryter den i gir kjapt hver gang man girer så vil nok synkringene få kortere levetid med shortshift.
Olelink Skrevet Desember 11, 2010 Skrevet Desember 11, 2010 Men det er fortsatt ikke shortshiftn's feil. For hardt og raskt på kald olje kan man da gire med orginal girstang også, her må man jo bruke fornuft. Man kjenner jo fort om den går smooth i gir eller ikke og dermed hvor fort kassa "tåler" å gires.
Superbeetle Skrevet Desember 11, 2010 Skrevet Desember 11, 2010 Ja...og riktig turtall ved giring er jo det som har noe å si! Jeg syntes det var mye lettere å "føle" om man hadde korrekt turtall ved girskift når shortshiften var montert..Den skal jo klikke lett i gir. Om man kjenner motstand som følge av at man presser synk.ringene til justere hastigheten så har man egentlig feil turtall. Jeg skal iallefall ikke ha noe bmw uten shortshift!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå