Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

etter det jeg har erfart ville jeg heller stabla om litt på ordene dine å sagt at han som fortalte deg dette bare sa tull og fanteri :)

men som sagt.. helt avhengig av bil, har erfart dette på en E46

Skrevet

Short shift har vel lite med synkronisering å gjøre.

Du girer ikke nødvendigvis fortere med short shift, men bevegelsene

som skal til blir mindre og det blir mer effektiv giring.

Den vil bli noe tyngre med shortshift da man ikke har en like lang

"vekt stang" som før, men dette er smak å behag.

Synkroniseringen din har det lite å gjøre med hvertfall.

Skrevet

Man må også tenke på hvor mye kortere vandring man vil ha.

Jo kortere vandring jo tyngre giring. Sier seg selv siden man

forandrer på "vektstang" virkningen på girstangen.

En "ekstrem" shortshift kan bli noe tung å bruke til man blir

tilvendt det. Man vil også merke om girkassa har dårlig synkronisering,

men slitasje på synkroniseringen har ingen ting med shortshift'en og

gjøre.

Skrevet

Jo, shortshift sliter mer på synkroniserings ringene i kassa.

Dette merker man spesiellt når kasseoljen er kald og man skal gire fra f.eks 1-2gir, man må gire litt tregere for at den skal gå smooth i gir.

Grunnen til at det sliter mer på synkringer er at selve giroverføringa får ei kortere vandring, så synkroniseringsringene får ikke like lang tid på seg til å gripe inn å koble girdrevene sammen.

Om man kjører med hodet og girer saktere så kassa smetter i gir selv, så er ikke shortshift noe problem.

Men om man bryter den i gir kjapt hver gang man girer så vil nok synkringene få kortere levetid med shortshift.

Skrevet

Men det er fortsatt ikke shortshiftn's feil.

For hardt og raskt på kald olje kan man da gire med orginal

girstang også, her må man jo bruke fornuft. Man kjenner jo

fort om den går smooth i gir eller ikke og dermed hvor fort

kassa "tåler" å gires.

Skrevet

Ja...og riktig turtall ved giring er jo det som har noe å si!

Jeg syntes det var mye lettere å "føle" om man hadde korrekt turtall ved girskift når shortshiften var montert..Den skal jo klikke lett i gir. Om man kjenner motstand som følge av at man presser synk.ringene til justere hastigheten så har man egentlig feil turtall.

Jeg skal iallefall ikke ha noe bmw uten shortshift!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...