Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

vel, ESS sitt kompressorkit gir jo 411(?)hk på gode 0.4 bar, så den har jo sikkert noen kw ekstra med sine 0.5 bar. Vil jo dog ikke si at det blir et reelt alternativ til kompressor, siden man med enkle grep kan øke trykket til f.eks 0.7 bar. Samt at man slipper det turbo-lag som oppstår med så langt ladeluftrør.

Skrevet

hmm, en ting jeg alltid har lurt på. på en v-motor. må man ha to turboer da? f.eks to små eller en stor som tar begge toppene?! tru om det går an å modde kompressoren fra e34n inni 740n :twisted::P

Skrevet

Det vanligste er vel å bruke eksosen fra en topp til å mate turboen, men det beste i mine øyne er jo en turbo pr. rekke. Her er et oppsett på en E39 540i som bruker eksos fra begge rekkene på en turbo. Dog på ingen måte optimalt å gjøre det slikt.

dsc00526rq5.jpg

dsc00570oy0.jpg

Du får jo kompressor kit til E38'en og da. ;)

Det er bare å rive i!

Skrevet

Det finnest ikke v- motorer med turbo som bare blir matet av en topp. Singel turbo på v-motor er ikke no problem. om eksosen fra den ene toppen må reise litt lenger spiller ingen rolle. perfekte avstempte grenrør har meget lite for seg i praksis.

Skrevet

Jeg har sett flere oppsett med eksos fra bare en sylinderrekke. Tror faktisk Dinans E34 540i turbo bare er matet fra en rekke. (men er jeg på ingen måte sikker på, kan sjekke senere)

Skrevet

det tror jeg ikke på. mulig det ser slik ut når turboen står på ene sida. Er noen som tror att turboen blir matet av en rekke på chevy v8td og. men det går en rør under motoren selvsagt. På en turbo motor får du naturlig nok mottrykk i grenrøret. dette kan ofte bli like stort som ladetrykket.hvordan tror du v-motoren har det vist det kun er motrykk på den ene sida? den vil jo bli totalt skeivbelsata.En turbo må selvsagt bli matet med eksos fra alle sylindrene.

Skrevet

Hmm.. Absolutt ikke umulig jeg tar feil, mente bare å ha sett et sådan sett en gang jeg lette etter et turbo oppsett til ettellerannet. Skal se om jeg finner siden. Syntes da og det hørtes litt merkelig ut, men mtp mottrykk kan jo det ordnes på andre måter. Dog på ingen måte noen god løsning (eller gjennomførbar?)

Skrevet

var ikke den jeg så etter, men det er ihvertfall et eksempel. Gidda ikke lese hele, så jeg kan fortsatt ta feil. ;)

Vet heller ikke om informasjonen er 100% pålitelig.

http://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=22347

The new Saab 9-5 is the first car in the world to be equipped with an asymmetric turbocharging system. This new engine concept uses the Saab 3.0L V6 engine equipped with one turbocharger mounted on the front cylinder bank, driven by exhaust gases from only those three cylinders. The single highly-responsive Garrett GT17 turbocharger delivers compressed air to all six cylinders in both cylinder banks. Combined with a boost pressure which reaches only 3.6 psi (0.25 bar), this technology allows a patented boost control system via the throttle control which eliminates the need for a wastegate. The turbocharger housing is integrated into the exhaust manifold instead of being a separate casting, for even greater efficiencies.
Skrevet

Virker meget merkelig syns jeg. Men med ett ladetrykk på0,25 bar går det kansje. men sikker på att denne motoren har noen form for patent på det med motrykk. mye rart di svenskene ska finne på da=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...