GullaIce Skrevet Desember 7, 2010 Skrevet Desember 7, 2010 Hei! Kjære bimmer-menighet, jeg er litt fersk på BMW etter jeg gikk til innkjøp av en e46 330Ci 2001 mod. her utpå seinsommeren.. Men det er noe som irriterer skjorta av meg med bilen, og det er dens irriterende tendens til å spinne på høyre bakhjul. Jeg er ikke personen som ''rævkjører'' bilen og herjer hver gang den skal luftes, selv om at den både liker og tåler litt juling og ypping.. Men når man først skal prøve å fiske noe ut av de 230 gampene som motoren har, så er det kjedelig å la det gå utover KUN det høyre bakhjulet da.. Det som er værst nå på vintertiden er jo at antispin hele tiden ligger å bremser på den høyre siden for å prøve å skyve motorkraften over på den venstre siden.. Den er ikke så villig på den venstre siden, uansett hvor mye man lokker med kamfer og gullerot - så alt som skjer er jo bare at man sliter bremser på høyre side bak, mens man som oftest står fast på glatta.. Har leita litt her inne for å finne emner om diffbrems, men blir liksom ikke helt klok.. Er det noen av dere ''drevne'' forbrukere av bakakslinger som kanskje kan komme med noen nyttige tips om hva som ville vært en fornøyelig løsning på mitt problem?? Har vært inne på GS der jeg fant en 60% LSD til 12.000,- (Erfaringer??) (Kommentarer??) ESAB-sperre er UAKTUELT!!! NICHT! NEIN! Mvh. Vidar
ShellMotul Skrevet Desember 7, 2010 Skrevet Desember 7, 2010 Hei. Som du selv hinter til er nok en form for diffbrems det eneste alternativet ditt. Jeg har ingen erfaring med den diffbremsen fra GS-bildeler, men den fungerer sikkert bra. Det ser ut som det er en lamell-diffbrems. Neste alternativ er å bruke E46 M3 diff, men da må du også ha bakstillinga til M3, så det blir litt ekstra jobb. Men kan vurderes hvis mann finner noen som selger komplett M3 bakstilling. Så lager "Quaife" diffbremser. Quaife lager først og fremst thorsen-diffbremser. Thorsen har både fordeler og ulemper i forhold til lamell-diffbrems, så det er litt smak og behag/ bruksområde. Schmiedmann selger differensialene til Quaife, men fås også kjøpt til en billigere penge i utlandet. Schmiedmann: http://www.schmiedmann.no/3_serie/E46/u ... tm#1934775 Det er fler som har montert diffbrems fra Quaife her på forumet, f.eks: viewtopic.php?f=1&t=161792 En som har montert Quaife-diffbrems i E46 (engelsk tekst): http://forum.e46fanatics.com/showthread.php?t=483026 Det koster noen kroner men det glemmer mann fort...
tomboy330 Skrevet Desember 7, 2010 Skrevet Desember 7, 2010 Jeg fikk montert Quaife diff igår til min 330 ESS, fungerer meget bra Har ikke hørt noe ulyder eller andre lumskheter. Dyrt ja, men for oss i "menigheten" er det vel verdt pengene
Lars89 Skrevet Desember 7, 2010 Skrevet Desember 7, 2010 Evt så har du disse da. Sikkert overkill til vanlig bruk, men kan få det akkurat som du vil http://www.diffsonline.com/product/customdiff2.shtml
GullaIce Skrevet Desember 8, 2010 Forfatter Skrevet Desember 8, 2010 O'hoy! Takker for innspillene deres, folkens!! Likte spesielt emnet om monteringen av Quaife-diffen.. Her er det vel bare å svinge seg igang med å prøve å bestemme seg!! Må vel finne ut om nissen kan jobbe litt overtid i år.. Kos dere på glatta til så lenge da!!..
GullaIce Skrevet Desember 22, 2010 Forfatter Skrevet Desember 22, 2010 Quaife diff er bestilt fra Schmiedmann, samt andre deler for 30K.. Så det kommer en hel palle med snacks derfra etter nyttår.. *GLIIIS* Forøvrig vil jeg takke Henrik hos Schmiedmann for en flott julerabatt og hyggelige samtaler..
Hans Wilhelm Skrevet Desember 23, 2010 Skrevet Desember 23, 2010 Hold oss oppdatert om montering, pris på montering osv på bremsen da. Er nok flere enn deg som ønsker seg brems på bileb, så spennende å høre.
GullaIce Skrevet Desember 23, 2010 Forfatter Skrevet Desember 23, 2010 Det skal jeg absolutt gjøre, Hans! Regner med jeg tar monteringen selv jeg da.. En skikkelig diff bør vel strengt tatt alle Bimmers ha.. Men vi har jo denne da: http://www.bimmers.no/forum/viewtopic.php?f=1&t=161792
GullaIce Skrevet Juli 13, 2012 Forfatter Skrevet Juli 13, 2012 Her er jeg meget på etterskudd, men jeg bestilte Quaife-diff fra statene og monterte den selv med en sliten skrustikke og litt kløe i hodet.. Var faktisk meget enkelt selv om man bør være litt mekanisk anlagt.. Diffen fungerer meget bra og tåler endel juling om man vil herje litt med gummien på bakdekka.. Jeg bytta ikke de koniske lagrene som var montert fra før, men det vil jeg anbefale å gjøre dersom noen skulle bytte diff.. Jeg var meget forsiktig med avtrekkingen av disse lagrene siden jeg ikke hadde nye liggende.. Ellers så kan jeg vel også oppdatere dere med at bilen er vel konvertert til M3 karosserimessig.. Er vel bare motor som er orginal nå, og det skal den få lov til å være også..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå