Gå til innhold

Slitt viftereim lyd når bilen starter. E46 320D


KalleCow
 Share

Anbefalte innlegg

Hei igjen

Når jeg har startet bilen i det siste har det kommet en "hyling" fra motoren. Lyden høres ut som en god slitt viftereim. Men det rare med dette er at man ikke hører noe lyd inni bilen og at når den er blir varm forsvinner den lyden (når det har blitt litt kjørt).

Noen ide hva det kan være? høres litt skremmene ut.

Kan det være reimen til AC anlegget som holder på å ta kveld?

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være begge reimene som er dårlige.

Som oftest så er det vanskelig å høre den inn i bilen pga lyddemping og at lyder går bort ifra kupèen.

Det er bare å starte opp motoren og ta opp panseret og lytte. Lytt mellom viften og motordeksel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel nå ikke vanlig at det blir slitt ? Såfremt ingen reparatører har vært og "justert" på senterbolt, så går nå dette lenge. Prinsippet er ikke nytt for BMW. Hylelyden kan dog heller være en av rullerene til reimer. Vanlige lager som slites i disse. Når man får varmet lageret litt, så ekspanderer det og lyden opphører. På magisk vis har man fått et "tight" lager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel nå ikke vanlig at det blir slitt ? Såfremt ingen reparatører har vært og "justert" på senterbolt, så går nå dette lenge. Prinsippet er ikke nytt for BMW. Hylelyden kan dog heller være en av rullerene til reimer. Vanlige lager som slites i disse. Når man får varmet lageret litt, så ekspanderer det og lyden opphører. På magisk vis har man fått et "tight" lager.

Tja, vet ikke det. Det er vel en grunn til at GS har 16 stk på lager av disse svingningsdemperene. Da jeg byttet min sa de på Schmiedmann at det de siste årene hadde blitt oftere at disse gikk i stykker.

Men såklart sjekk reim, reimhjul og strammer først. Men er det aluspon der framme så kan man være ganske så sikker på at det er viberasjonsdemperen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk..

Takker for flotte tilbakemedlinger

Skal ta den titt på dette. Men det dume med bilen er jo at der så mye plastik som beskytter motoren at der jo vanskelig og se noe der nedi :P

Nå må du gi deg! :D Du trenger bare ta av ett motordeksel, og plukke ut vifta. Det er 4 plugger, 1 skrue, kontakten til vifta og en vakumslange. Gjort på under 2 minutter 8)

Deksel som må av-nr 13:

ODg1NDFfcA==.png

Vifta som sitter med en skrue kontakten og vakumslangen:

MTYwODNfcA==.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...