Gå til innhold

Pedi's BMW E28 Alpina B7 TurboKat... Garasjeprat 18/1 s337


Pedi
 Share

Anbefalte innlegg

Slenger bare ut en tanke her.

Ser ikke for meg oljesystemet i en M30 motor, men lar det seg gjøre å sperre av deler av det ?

Også eventuellt sette lufttrykk/vacuum i en og en del, og se om du mister mye trykk/vacuum et spesiellt sted ?

Om det lekker olje ut i parringstid av kam så tror jeg det ødelegger mye. På en gammel Ford motor så blei det dåårlig trykk med slitte kamlagre

Ja, jeg sitter å prøver å finne noe "verktøy/utstyr" som jeg kan isolere toppen med. Noe lekk fra kamlager må påregnes, men jeg synes jeg har i overkant mye. Men jeg skal høre med en kompis om å få kikke i hans M30, for å se hvor mye det lekker ut der. Det er litt rart, for det er jo samme kammen som sto i før, og den er i meget bra forfatning.

Ikke at jeg har greie på dette her i det hele tatt, men jeg følger med for å prøve å få med meg noe og lære litt.

Så mitt tips nå. Prøv å mål med en annen måler/giver, og dårlig jording/for lite plus. ett eller annet sted, mener jeg at jeg leste i boka mi kan gi feil på instrumentene.

Så stod det her ett sted på nettet.

Dropped Crankshaft Plug(s) - This is not terribly uncommon in 4-cylinder Alfa Romeo engines. These metal plugs fill the holes where the factory drilled oil passages in the crankshaft. If one falls out, oil pressure will suddenly drop across the board. You can still drive (slowly) to get home, but the plug(s) will need to be replaced.

Hei Lars. Jeg bruker manometer direkte inn i oljesystemet via Mini-Mezz, så det er ikke noe fare for dårlig jord/pluss. Jeg ikke funnet noen plugger i veiva mi, ei heller noen plasser det mangler en plugg ;)

jepp tenkte akkurat det samme.. bare for å og ha prøvd ett annet manumeter om du får lånt deg ett kansje?
Han har prøvd forskjellige manometer.

Nå har jeg prøvd 2 stk, jeg er usikker på om jeg har flere lett tilgjengelig. Jeg har tatt ut oljetrykk i både topp og i bunn av filter.

Har du sjekket oljekjøleren da?

Ja, både plugget fittings (tidligere) og luftet oljekjølersystemet (i går kveld) for å være sikker...

Neste på tapetet må være å isolere topp fra blokk, og se hvor oljetrykktapet er. Jeg kikka rundt i garasjen i går kveld for å finne noe som jeg kunne stenge av/isolere smøresystemet i toppen fra blokka - men fant ikkeno. Jeg er spent på hvor trykktapet er; om det er en spesifikk plass, eller om det (typisk nok meg) er syndromet mange bekker små her - slik at det blir omtrent umulig å ta inn alt tapet.

På den annen side, vil jeg gjerne takke alle som bruker tid og energi på å hjelpe meg å finne løsninger her. Jeg har fått masse gode kommentarer og PMer her fra folk jeg aldri har verken møtt eller sett, som muntrer meg opp og kommer med tips, tanker og ideer. Det setter jeg utrolig pris på! Det er litt lett å gå i kjelleren og omtrent gi opp - og da er det godt å ha noen som hjelper til med å holde hodet over vannet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm,veldig rart dette her Pedi,har sittet å følgt med på denne sak her lenge nå og du har jo vært nøye hele veien,målt toleranser osv.Hadde det ikke vært for at du har prøvd to forskjellige pumper hadde jeg fortsatt hatt mistanke om at overtrykksventilen ikke tetter ordentlig,det hadde forklart mye.. Har tatt opp problemet ditt på jobben også,men alle er vel enig om at du har luket bort det meste nå..Vet ikke hvordan oljekanalene går i blokka på motoren din men det er jo klart at du kunne hatt en sprek i blokka slik oljetrykket gikk ut og ned i bunnpanna igjen..,men jeg har jobbet med alle bilmerker i snart 16år og aldri opplevd eller sett noe sånt.. Som du nevner kunne du jo prøvd å blokkere oljetrykket opp til toppen for å prøve og luke ut om problemet er oppe eller nede.. Skjønner at dette er frustrerende men du finner nok ut av det til slutt! Er vel mange som er enig med meg når jeg sier at du har en av de beste garasjetrådene på Bimmers.

Alltid spennende å følge med i Retrogarasjen! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar en tur ned til Nederland og henter opp bilen derfra. Litt oppussing først, men når den er tilbake kan jeg kjøre den over til deg, så du har noe å sammenligne med. Der er motoren overalt og alt skal være i orden. Håper du finner ut av dette før det, men da får du i allefall noe å sammenlikne med. Om du gir opp, så kan jeg bruke turbo greiene dine når du skorter bilen. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pål: Takker for de fine ord og for at du tar mine problem med videre... :)

Lars: ja takk, vi får sette turboen på din bil heller ;)

MEN...

Jeg diskuterte problemet mitt på et E28-forum i statene nå, og det er en som definitivt mener på at det kan være en knekt stempelring som er problemet. Jeg synes vel at dette er litt vanskelig å tro, for det er jo ikke sååå mye oljetrykk på stempelfjørene??? Det har jeg aldri vært ute for før, og synes vel kanskje at det hørtes litt drøyt ut? Men siden jeg er åpen for alt akkurat nå, så skal jeg ta en komptest i morgen kveld for sikkerhets skyld.

Noen tanker om dette? Enig/uenig med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at en knekt stempelring fører til tap av oljetrykk. :)

Det kan dog være grunnen til at du hadde endel røyk tidligere..

Hadde selv en knekt stempelring i M102'n min før demontering og den røyk mye.

Ingen riper i sylindrene og ringen lå pent i sporet sitt men den var rett og slett knekt, trolig pga tenningsbank.

Anyway.. det går da vel ingen trykksatte oljekanaler til stempelringene? :?

Mener å huske det er hull i stemplene bakom ringene men at de kun er for drenering/tilførsel av olje som skvalper rundt oppunder stemplene og på sylinderveggene. Hadde vel og merke for lavt trykk i M102'n også forut for rådebank så ingenting er umulig, men velger å tro det skyldtes for store lagerklaringer, gradvis trykkreduksjon og tilslutt banking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde 60 % lekkasje på 4 sylindre og 20 på 2. Samtidig var det lavt oljetrykk. Vet ikke om det har noen sammenheng med ditt problem, men sjekk ut ringene.

Jeg skal ta med motoren opp, så skal vi lage en helvetesmaskin ut av den senere en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida Joachim, du tar ikke gleden fra noen. Jeg er smertelig klar over at det ikke går en eneste oljekanal til sylindrene. Dette sa jeg også til han amerika-duden. Han er enig med meg, men påstår hardnakket at han hadde en M20 innom verkstedet som hadde for lite oljetrykk. "alt" ble byttet, men tilslutt viste det seg en ring var knekt - byttet ring og alt ok.

Høres nesten ut som en typisk amerikansk måneskinns-historie egentlig, men han som jeg snakket med er en seriøs og voksen mann som har skrudd mye BMW.

Men uansett så ser jeg ikke hvordan dette skal hjelpe for oljetrykket, men siden det meste annet nå etterhvert er sjekket - så må jeg nesten bare sjekke. Og en komp-test koster jo ingenting. Jeg sier til meg selv at ingenting skal være uprøvd, her finnes ingen dumme kommentarer eller spørsmål/forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det som virkelig er rart her er følgende:

Ta feks motoren som den står nå. Jeg kinner motor, og det tar relativt kort tid før oljen kommer i mengder til toppen - men det tar relativ lang tid før oljetrykket kommer. Og det oljetrykket som sakte kommer stagnerer litt rundt 0.3 bar først, for så å krype sakte opp til 0.5-0.6 bar.

Altså: jeg bruker endel "tid" på å oppnå (det altfor lave) 0.5-0.6 bar oljetrykk på kinning av motor. Det virker rett og slett som at det er en lekkasje i systemet en plass, men at pumpa er mer effektiv enn lekkasjen, derfor får jeg trykk tilslutt. DET er jo ikke usannsynlig, sant?

MEN... Når jeg først har sakte men sikkert fått opp oljetrykket til feks 0.5 bar, og slipper starter - da forsvinner ikke oljetrykket pronto. Det står litt stille, for så å sige sakte ned til nulls igjen, akkurat som det gjør på en normalt fungerende motor. MEN igjen... Hadde jeg hatt en lekkasje (som jeg mistenker ved oppbygging av trykk), så burde jo trykket kjapt forsvinne når jeg slipper starter...

Damn, dette er rart. Det må være noe jeg har oversett her.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Pedi, du har byttet i fra alpina sitt oljefilter hus til E34 sant?

det er ikke her det tuller for deg da? jeg syntes at det var alt for lite kanaler inn og ut av filteret med din paknig i forhold til hvordan det står på E34, den har tydeligere pakninger i mellom blokk og filterhus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope, jeg bruker liggende E28-hus. Og det andre som står i nå er også E28 - og som tilfeldigvis også er fra Alpina. Men Alpina eller ikke, de er like. De har 2 uttak til kjøler som på 535en.

IMG_1284.jpg

IMG_1283.jpg

Her er bilde av stående til E34:

MjE2X3A=.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spm nr To, har du testet og dytte inn noe i hullet som går ned til pumpen?

for og sjekke at det ikke er noen avleiringer som tetter?

Har vel egentlig ikke det.

Men alle kanaler er blåste med trykkluft...

Men det kommer jo olje i bøttevis opp til toppen, som er siste post i næringskjeden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...