Gå til innhold

Pedi's BMW E28 Alpina B7 TurboKat... Garasjeprat 18/1 s337


Pedi
 Share

Anbefalte innlegg

Back to basic...

Jeg har fått hyggelig besøk fra Ærendal, Mr Sammigun (Øistein) himself... Planen er å skru Alpina B9-motoren hans i fillebiter, og la den gjenoppstå i beste Retrogarasje-stil.

Dagen før jeg reiste på jobb, så kom endelig pakken fra Lamek. (Thank you, sirrr!)

PS! Iphone-bilder.... :cry:

IMG_1853.jpg

Sammigun og Pernezz gjør seg klare for å spenne B9-motoren opp i motorbukken.

Den "nye" blokka gikk kjapt på plass i motorbukken, klar for vask, maling og diverse stell.

IMG_1737.jpg

IMG_17322.jpg

Som de to single ungkalver som de er, så ble det raskt en kamp om å vise om hvem som var mest "treffsikker"... ;)

IMG_1738.jpg

Ready for action:

IMG_1741.jpg

Så med de to på plass i hvert sitt stativ, så kom endelig E28en på bukk igjen. Og da er det bare til å hive seg rundt. Toppen skal av, og blokka må også ut til slutt. Det er jaggu vemodig, å løsne på alt som sirlig er montert. Og det tar litt tid, for jeg vil jo gjerne ha delene av i 100% stand.

IMG_1854.jpg

IMG_1855.jpg

Men tilslutt så var nå alt klart, toppen må av:

IMG_1857.jpg

IMG_1858.jpg

Ikke akkurat så spennende, men her er nå toppen utav bilen...

IMG_1862.jpg

Dagens økt, oppsummert i et par bilder:

IMG_1863-1.jpg

IMG_1860.jpg

IMG_1861.jpg

Jeg ser nå at jeg faktisk har over 60000 views på tråden min, og selv om halvparten nok er mine egne (hehe..) så er det utrolig morro å få slik oppmerksomhet. Etter over 150 oppdateringer fra meg, 129 sider og 60000+ views ut i tråden, så er det faktisk litt minus å gå 3-4 skritt tilbake i dag nå som motor skal ut igjen. Men jeg satser på at noen kan lære litt/oppmuntres av dette allikevel, mtp at det er aldri en tid for å gi opp sitt prosjekt - selv om motgangen stanger både forfra og bakfra.

Nå har jeg tatt helg, men over helga kommer jeg nok sterkt tilbake. Motor må ut, og demonteres i fillebiter samtidig som B9-motoren får samme behandling. Skal bli litt deler strødd rundt om i garasjen, med en stk M106 og en stk M30 fullt demontert!

God helg, hilsen Pedi-gutt fra Retrogarasjen.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at det er vemodig å begynne å plukke ned noe du nettopp har laget til, slik følte jeg det også da jeg bygde turbo på 2 litern min, så varte den i 2 uker, så måtte alt ut, for så å sette i ny motor, som varte i 1-2 uker å viste seg å ha defekt toppakning, muligens også skjev topp..

Men er bare å trøste seg med at det blir bra til slutt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt jobba idag da kompis :D

Var jo ikke så mange timer du fikk holde på før ungene måtte hentes i barnehagen :wink:

Regner nesten med at du er bortimot klar for å hive oppi motoren igjen når jeg kommer hjem fra nordsjøen om 14 dager :D

I mellomtiden gleder jeg meg til flere oppdateringer i neste uke :headbang:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd at det blir ett par skritt tilbake, men tipper det er godt å få begynt på det, så du slipper den der "uff, det skulle jeg gjort nå.." følelsen over deg hele tiden! Krysser fingre og tær for at det blir oljetrykk i den nye blokka! 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid like interessant å følge med her, uansett om det er noen skritt tilbake eller frem. Men er jo såklart det beste når det går i riktig retning. Får håpe du har hellet med deg denne gangen og får oljetrykk :) Følger spent med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett hjem å ut å skru. Sånn lika me. Likte ikke hvordan toppakningen så ut. Fikk du sjekket toppakningen før den revnet? Syns det var merkelig at den har gått sånn i oppløsning når den er så fresh... Kjøp en original pakning nå når du setter motoren motoren sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at det er vemodig å begynne å plukke ned noe du nettopp har laget til, slik følte jeg det også da jeg bygde turbo på 2 litern min, så varte den i 2 uker, så måtte alt ut, for så å sette i ny motor, som varte i 1-2 uker å viste seg å ha defekt toppakning, muligens også skjev topp..

Men er bare å trøste seg med at det blir bra til slutt :D

Se der ja! Krysser fingrene for at det er blokka nå da!..:) Er vel ikke så lenge gjort når du først finner tid til skruing tenker jeg...
Godt å se at det skjer litt igjen! :)

Dette skal bli bra tilslutt. Jeg ser egentlig frem til å åpne blokka, og håper jeg finner noe som er galt. Jeg hater jo å "fikse" noe som jeg ikke vet er galt. Jeg har jo på en måte eliminert alt annet enn blokka nå, men jeg håper jeg får se en fysisk feil ved blokka. Da hadde det vært mer moro å skru ting sammen.

Godt jobba idag da kompis :D

Var jo ikke så mange timer du fikk holde på før ungene måtte hentes i barnehagen :wink:

Regner nesten med at du er bortimot klar for å hive oppi motoren igjen når jeg kommer hjem fra nordsjøen om 14 dager :D

I mellomtiden gleder jeg meg til flere oppdateringer i neste uke :headbang:

Skal ikke være no stress og hastegreier detta da, men vi får nå se hva som skjer i løpet av neste uke...

Kanon flott bil og ikkje minst flott tråd om den! Følger med her!

Takk for det, I´ll do my best :)

Dette så bra ut, mister...

Ser frem til å komme meg tilbake til Sveio og begynne på den omfattende jobben på B9-motoren...:)

Ja, både jeg og ungene ser frem til neste uke. Da blir det ingen kjære mor, du får stille i arbeidsklær hver morgen i garasjen klokka 0830 - slik at vi får gjort alt som skal gjøres med motoren... :) :)

Synd at det blir ett par skritt tilbake, men tipper det er godt å få begynt på det, så du slipper den der "uff, det skulle jeg gjort nå.." følelsen over deg hele tiden! Krysser fingre og tær for at det blir oljetrykk i den nye blokka! 8)

Ja, sant nok. Nå har jeg nappet av toppen, så det er liksom ikke noe mere å tenke på, bare få det gjort.... Det er ikke så altfor mange arbeidsøkter til, så er motoren plutselig startklar igjen. Og da BØR det bli oljetrykk!!

håper virkelig det blir oljetrykk jeg også :)

ser ut til at dere har det ganske bra der i retrogarasjen :)

venter spent på neste update ! :)

Ja, vi har det bra her i Retrogarasjen. Godt og varmt, greit med lys, greit med utstyr og verktøy - og greit nok med plass. Kan ikke klage... Kun BMW det går i, så stemningen er jo alltid på topp også ;)

Alltid like interessant å følge med her, uansett om det er noen skritt tilbake eller frem. Men er jo såklart det beste når det går i riktig retning. Får håpe du har hellet med deg denne gangen og får oljetrykk :) Følger spent med

Takk for det, setter pris på alle som følger med her - for da vet jeg jo at jeg gjør noe rett iallefall ;)

Rett hjem å ut å skru. Sånn lika me. Likte ikke hvordan toppakningen så ut. Fikk du sjekket toppakningen før den revnet? Syns det var merkelig at den har gått sånn i oppløsning når den er så fresh... Kjøp en original pakning nå når du setter motoren motoren sammen :)

Christian... Pakningen kjøpte jeg bevisst Elring, og gjør nok mest sannsynlig det igjen. Husk at jeg brukte en "lim" når jeg monterte den....

iw1m0ix7zgbnrf3g606f.jpg

Er du på jobb nå forresten? Jeg skulle ringe deg i går, men glemte det ut...

Det er nå helt sikkert at det er en spennende tid jeg går i møte nå. Dette oljeproblemet har blitt både dyrt og tidkrevende for meg, samt satt både mine og andres hjerneceller i høygir. Og fremdeles har jeg ikke funnet den konkrete feilen. Foreløpig.... Jeg satser på at neste uke kan gi meg et svar ang oljetrykk, hvis ikke så blir det nok et sjangsespill på gang - dvs montering av motor i bil.

Time will show, jeg har jo den beste med meg - remember this one? Han er nok med meg denne gang og ;)

8oshxjmxaf1b8haa32ut.jpg

Samt litt bistand fra Tyskland også ;) :

3lrzbtxhydtdw2woklne.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...