Gå til innhold

Pedi's BMW E28 Alpina B7 TurboKat... Garasjeprat 18/1 s337


Pedi
 Share

Anbefalte innlegg

Har tidligere selv brukt bycotest til å lete etter sprekker.

Det er to spraybokser hvorav ene er penetrantvæske og den andre er fremkaller for å ha på hver sin side av metallet. Kryper penetrantvæska gjennom blir det farge i fremkallingsmiddelet på andre siden. Ser ut til å fungere helt greit det faktisk.. :)

Men klart, er det innvendig imellom 2 kanaler og lignende det er sprekk så vil jo det være for trangt til at man klarer å se sprekker visuelt både med bycotest og magnaflux, (sistnevnte har jeg ingen erfaringer med / aldri prøvd det før) og det vil være vanskelig å komme til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandag, og nye utfordringer. Har tatt en liten økt i dag også, og det har det blitt resultater av.

Fikk spylt av M106-blokka mi, samt Øisteins (Sammigun) motor i samme slengen. Er greit å ha "rene" deler å jobbe med, samt at det er lettere med tanke på å få ny og frisk farge på delene etterhvert.

Så da fikk nå godeste Øistein kommet seg i sving:

IMG_0005.jpg

Selv måtte jeg trø til litt på min egen, og vips så ser motorrommet slik ut (igjen..) :

IMG_0007.jpg

Denne posisjoneringen har jeg vel også sett før?

IMG_0006.jpg

Minus girkasse:

IMG_0010.jpg

IMG_0009.jpg

Fått av litt dødvekt, og på plass i motorbukk...

Innmaten begynne å vise igjen:

IMG_0013.jpg

Litt deler som har tatt veien tilbake til start:

IMG_0012.jpg

Første oppdagelsen:

IMG_0014.jpg

Her har den nye simmeringen slipt seg inn i veiva. Merkelig, alt var satt inn med olje osv - men allikevel så har den slipt seg til...

I mellomtida har godeste Øistein fått letta litt på bagasjen også...

IMG_0015.jpg

Men... Så var det tilbake til blokka... Første bilde ut:

IMG_0016.jpg

Her er et bilde fra en god stund tilbake:

IMG_0622.jpg

Legg merke til at bildet er som det er. Jeg tok bilde av dysene den gang da, og fikk - tilfeldigvis - bare de 4 første sylindrene med.

Har er bilde av dagens SISTE to sylindre:

IMG_0017.jpg

Og igjen, fra en annen vinkel:

IMG_0018.jpg

Zooooomer litt:

IMG_0019.jpg

Men hva i helvete!!???!!

Oljespyledysene på sylinder 5 og 6 mangler????

Jeg har jo tidligere innrømmet for både meg selv og for dere andre at jeg rett og slett glemte av å sjekke funksjonen til dysene. Av en eller annen merkelig grunn så har jeg klart å montere lagrene i uten å se at de 2 siste dysene ikke var der. Ved å ta ut de 4 resterende dysene, så oppdaget jeg at de IKKE sto presset i, slik jeg trodde. De omtrent bare ligger i hullet sitt. Så teorien min er at når jeg har høytrykkvasket blokka, så har 2 av dysene muligens takket for seg og forlatt det synkende skipet. Eller så har de kanskje ikke vært der i det hele tatt? Hva vet jeg, ren spekulasjon.,,,

Uanzett, jeg står to dyser i manko - og jeg ser for meg at det er her problemet mitt er.

ENIG?

Om jeg er flau for å ha oversett dette i kampens hete eller whatsoever? Nope, bare fornøyd med at jeg endelig kan slippe å tenke på om det er sprikk i blokk eller tilsvarende. Jeg er meget sikker på at ved neste oppstart så kan jeg sprette den Smirnoff Ice'n som jeg har handlet inn til dette formålet.

Så... What's next?

Jeg har jo fått tak i en blokk fra Lamek. Med tanke på at det var litt mere slitasje i sylinderveggene enn det jeg likte tidligere, så tenker jeg fortsatt på å bruke blokka fra Lamek. Etter å ha målt sylindrene der, så er jeg overbevist. Slitasjen er meget liten, og da er det på tide å modifisere til "Alpina-spec":

Første skritt ut var å plugge 745-oljereturhullet, og lage til et nytt til Alpina's oppsett:

IMG_0011.jpg

IMG_0020.jpg

Jeg borret meg inn i blokka, og har låst retur-røret med lagerlås:

IMG_0021.jpg

Så i morgen blir det til å slipe diverse småknask på utsiden av blokka, for å gjøre plass til turboen. Ville ikke bråke midt på kvelden med unger som sover i nærheten - for sikkerhets skyld. Og så kan jeg hone sylindre, male blokka osv - for jeg har nok ikke de 6 nye oljespylerdysene i posten før onsdag desverre... Og jeg kommer jo ingen vei uten de i monteringssammenheng... Nye pakninger rundt om har jeg nok heller ikke i posten før nærmere helga, så kanskje neste uke kommer blokk/gir tilbake i bil?

Men jeg tror jeg er litt fornøyd allikevel, selv om det er en stund til jeg får høre motorlåt igjen.... For mest sannsynlig så har jeg oljetrykk neste gang... ;)

Men nå er det natti fra Retrogarasjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var godt at du fant ut av det! Er nok garantert dette som har vært problemet... Kan bare ikke fatte at disse skal "ramle" ut ved litt bra/høyt oljetrykk...

Mener å minnes at alle dysene var der, men det var nok som du sier, før du høytrykkspylte blokken...

Uansett, det var bra du fant ut av det :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...