Gå til innhold

Pedi's BMW E28 Alpina B7 TurboKat... Garasjeprat 18/1 s337


Pedi
 Share

Anbefalte innlegg

Genialt! :D Dumt spørsmål, men disse er vel orginale? Eller er de lakkert? :)

Dette er orginale shadow lykter, som Svein Egil har lakkert svart blank for å matche resten av bilen. De ble dødsbra, med svart blank finish...

passer på at kona er bort når du putter bildeler i oppvaskmaskina ? :P

Hun hadde kvelt meg hadde hun fått med seg dette... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Genialt! :D Dumt spørsmål, men disse er vel orginale? Eller er de lakkert? :)

Dette er orginale shadow lykter, som Svein Egil har lakkert svart blank for å matche resten av bilen. De ble dødsbra, med svart blank finish...

passer på at kona er bort når du putter bildeler i oppvaskmaskina ? :P

Hun hadde kvelt meg hadde hun fått med seg dette... :)

da tror jeg vi har like "koner" :lol:

jeg har fått beskjed at hvis jeg kjøper meg en bil til i år, så stikker hun [-X

Skjønner ikke helt hvorfor... jeg er jo 23år, og har jo BARE hatt 31 biler \:D/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av en eller annen grunn Hylle, så tenkte jeg på dørlister.... Men du mener selvsagt låselista til frontvinduet ;)

Det beste er jo å bruke verktøy beregnet for listmontering, men når en ikke har det så er det WD40 og tolmodighet som gjelder. Jeg har en teflon-"spade" som jeg bruker. Jeg lurer ene siden av låselisten på plass i pakningen, og bruker spaden til å smette andre siden av låselisten innunder pakningen. Har ingen bilder av dette desverre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få se de lyktene montert :D

Lyktene er levert bort til en lokal polerings-dude. Var litt riper osv som jeg har utfordret ham med.

De siste dagene (les: den siste tiden) så har ikke mye blitt gjort. Jeg har ikke helt fått tid, samt at jeg har en bra haug med div smådeler i bestilling som jeg venter i spenning på. Og om tingene er aldri så små, så er det gjerne en detalj som er viktig - og jeg trenger den detaljen før jeg kan komplettere diverse ting. Neste uke vil jeg nok kunne komme med noen bilder og litt tekst....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lørdag igjen, og det har gått en uke der jeg ikke har gjort annet enn å vente på deler.

Noe deler er da annkommet, selv om det manglet litt ihht bestilling. Men men... Fra GS:

IMG_0323.jpg

Fra GSS, i nydelig innpakning - bare synd det ikke er Alpina-deler oppi ;) Tenker han flirte godt med seg selv da han sendte denne til meg ;)

IMG_0347.jpg

Denne inneholdt en skiltplate fra 524td, så jeg MÅTTE bare se hvordan den ble på bilen.... Men når jeg så den live, så kjenner jeg at jeg får nok lete litt til etter den som SKAL være der....

IMG_0348.jpg

I dag tenkte jeg å ta et par-tre timer i garasjen, og så smelle på en film etter litt godt utført arbeid. Først ut er at jeg har tatt ut understellet til forsetene, slik at de kan bli sandblåst i løpet av neste uke.... Kan jo ikke ha "nye" seter, og et bedritent understell...

IMG_0301.jpg

IMG_0302.jpg

Dekselet på førersiden er også knekt, så nye deksler begge sider er i bestilling ;)

IMG_0303.jpg

Nå er delene klar for blåsing, så neste ut er jo å få montert dette:

IMG_0305.jpg

Har ikke sæææærlig mye lyst til å kutte i dette nye nytrekte taktrekket:

IMG_0306.jpg

For å summe meg litt, så byttet jeg kroker på selve gardinen først, her er den gamle:

IMG_0307.jpg

Ny:

IMG_0308.jpg

Vel, det er jo bare til å gi gass. Kutt i vei. Og det gikk bedre enn forventet faktisk, selv om magen IKKE var enig i dette ;)

IMG_0309.jpg

Slik ble det nå tilslutt, og nå er jeg glad jeg gjorde det:

IMG_0310.jpg

Panser innvendig skal jo ha isolasjonsmatte begge sider på inntaket:

IMG_0313.jpg

IMG_0314.jpg

Så da måtte det jo nye matter og deler til:

IMG_0316.jpg

Lim som tørker før montering:

IMG_0317.jpg

Montert ene siden:

IMG_0321.jpg

Andre siden:

IMG_0322.jpg

Vips, så kom det ny pakning til Bavaria i Haugesund. Den bestilte jeg jo for sikkert et år siden, men jaggu kom den. Og det var bra, for den gamle har irritert meg noe usannsynlig:

IMG_0312.jpg

Morty observerte en ting som har gått meg hus forbi, nettopp det at jeg ikke hadde clipset til panservaieren:

IMG_0319.jpg

Så da var det bare å montere den, dyppet i Tectyl først:

IMG_0320.jpg

Ny list til bakruten er kommet også, her ser en hvor kort den gamle er. Jeg har ikke montert den faktisk, ville bare dele med dere...

IMG_0318.jpg

Noen som husker en skitten baklykt?

IMG_0324.jpg

Nå er begge baklyktene polert opp, ble nice:

IMG_0325.jpg

IMG_0326.jpg

Så de måtte jo havne på bilen tilslutt, med nye pærer selvsagt:

IMG_0349.jpg

IMG_0351.jpg

Ikke årets bilder, men men...

IMG_0352.jpg

Nye høyttalerdeksler, og skruer. Ikke montert ennå:

IMG_0343.jpg

Elaoken, denne fikk jeg bare en av:

IMG_0344.jpg

Og jeg skulle jo bytte alle skruene i takluken, men fikk bare 6 stk?

IMG_0345.jpg

Var noe annet som manglet også, men det tar vi på mandag ;)

Holder til lufttemp-sensor:

IMG_0342.jpg

Den plasserte jeg bevisst i rammevange, skal se bedre ut når jeg har fått stripset osv alt på plass:

IMG_0346.jpg

Erik lokket meg til å handle nytt deksel, og det var jo ikke feil:

IMG_0331.jpg

Jeg har også handlet inn noe som jeg har tenkt på lenge. Nytt lokk, mutter og filter til servooljebeholderen.

IMG_0332.jpg

Det er ikke for mange innbiller jeg meg som bytter filter, så jeg tok nå noen bilder av det:

Fjern først clips som holder grovfilteret, ligger ett over, og ett rett under:

IMG_0337.jpg

Lenger nede er det en clips til, som holder en fjær. NB! Husk at denne står i spenn....

IMG_0336.jpg

Løs fjær... Da er det til å dra ut den, fjerne "koppen som ligger over filter samt filter"

IMG_0334.jpg

Her er de løse delene:

IMG_0335.jpg

Montering er bare motsatt. Å få clipsen på over fjær, kan være litt vanskelig: Her er verktøyet jeg har brukt til dette:

- Nebbtang, vinklet - til clips

- Avisoleringstang (for kabel)

Jeg dytter ned fjær såpass mye at en kommet til for å sette clips i posisjon. Husk at kanten på beholderen er SKARP, for spennet på fjæren er bra, og det er lett å glippe....

IMG_0339.jpg

IMG_0340.jpg

I hht til BMW, skal en (uten at motor går) pumpe på brems til olje ikke stiger lengre. Fyll så olje til en kommer 16mm fra topp. Jeg derimot, vanskelig og sær som jeg alltid er, liker bedre å fylle til ca 20mm fra topp, og heller etterfylle opp til 16mm etter å ha kjørt bilen litt.

IMG_0338.jpg

Så da ser det nå slik ut oppi motorrommet mitt:

IMG_0341.jpg

Og det minnet meg selvsagt på en grusom ting:

IMG_0333.jpg

Jeg søker etter noen som har liggende en slik kontakt der begge ledningene er på plass. Noen som har fra en delebil? Bare kutte så langt vekk som det lar seg gjøre, så lodder jeg de bare på plass etterpå.... Anyone?

Ene pakken jeg fikk var fra Morty. Han har gravd frem 2 stk nærlys som var akseptable til mitt bruk:

IMG_0327.jpg

Og den andre pakken var fra GS, med dette:

IMG_0329.jpg

Yeah! Nye fjernlys lamper:

IMG_0330.jpg

Ble jo en haug med prøvekaninslykter, som ikke fikk et liv på en bil igjen:

IMG_0362.jpg

Så da var det jo bare til å montere inn viskermotorer, og klargjøre for montering av lykter:

IMG_0328.jpg

Deilig, å endelig se dette:

IMG_0353.jpg

Nye clips, tectylert i mente. Jeg har selvsagt også lagt tectyl på begge sider av innfestning til lykteholderene:

IMG_0354.jpg

Aaaaand we got'em mounted!

IMG_0358.jpg

Parklys:

IMG_0359.jpg

Nærlys:

IMG_0360.jpg

Og full pupp!

IMG_0361.jpg

Herlig!!!!

Jupp, det var dagens lille økt.

Føler ikke at det ble gjort allverdens, men det er godt med at som er gjort!!!

Nå er det film på G, ha en fortsatt fin lørdag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...