Gå til innhold

Pedi's BMW E28 Alpina B7 TurboKat... Garasjeprat 18/1 s337


Pedi
 Share

Anbefalte innlegg

Nei, i sammenheng med godkjenning ombygging til Alpina B7 Turbo Kat så ville de ikke godkjenne 17".

Men klart, den diskusjonen tar jeg ikke opp med de. Vekt er viktigere å få endret i vognkortet, så da spiller jeg mine kort slik at de føler at de har en god følelse vedrørende min "sak".

NÅR godkjenninga er i boks, og bilen tilbake igjen med hvite skilt, så er det jo bare en bagatell å vise bilen igjen for å få 17" hjul i vognkortet. No problemo..

Jeg må desverre beklage og si at vekt det er ikke mulig og få forandret i vognkortet.

Har hatt meg lengre samtaler både med sfoor og biltilsynet og kontaktpersonen på biltilsynet i drammen, da jeg leverte søknaden for og bygge om min bil.

Er egentlig ikke mulig og få satt ned fra 5 til 4 seter heller lenger. (Men der var det vist ikke så strengt. Jeg fikk inntrykk av at hvis det måtte til for og få bilen innenfor vekta så kunne vi kanskje regge den som 4 seter.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, i sammenheng med godkjenning ombygging til Alpina B7 Turbo Kat så ville de ikke godkjenne 17".

Men klart, den diskusjonen tar jeg ikke opp med de. Vekt er viktigere å få endret i vognkortet, så da spiller jeg mine kort slik at de føler at de har en god følelse vedrørende min "sak".

NÅR godkjenninga er i boks, og bilen tilbake igjen med hvite skilt, så er det jo bare en bagatell å vise bilen igjen for å få 17" hjul i vognkortet. No problemo..

Jeg må desverre beklage og si at vekt det er ikke mulig og få forandret i vognkortet.

Har hatt meg lengre samtaler både med sfoor og biltilsynet og kontaktpersonen på biltilsynet i drammen, da jeg leverte søknaden for og bygge om min bil.

Er egentlig ikke mulig og få satt ned fra 5 til 4 seter heller lenger. (Men der var det vist ikke så strengt. Jeg fikk inntrykk av at hvis det måtte til for og få bilen innenfor vekta så kunne vi kanskje regge den som 4 seter.)

har og snakket med di om det og jeg har ikke annet å si ivar enn det samme som bmwtussan desverre. så tviler på att det går i orden med vekta di :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor gjenta i 1000-vis av ganger at det ikke går? Får jo svaret på dette når man kommer på bt for besiktigelse av bilen.

Går det ikke, er det vel bare å trille seg en tur til TuV i bilens hjemland for å bruke noen kroner. det ordner seg jo stort sett alltid. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor gjenta i 1000-vis av ganger at det ikke går? Får jo svaret på dette når man kommer på bt for besiktigelse av bilen.

Går det ikke, er det vel bare å trille seg en tur til TuV i bilens hjemland for å bruke noen kroner. det ordner seg jo stort sett alltid. :)

uansett hvor mye kr du bruker hos tuv så får ikke bt lov å endre vekta i vongkortet på bilen men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor gjenta i 1000-vis av ganger at det ikke går? Får jo svaret på dette når man kommer på bt for besiktigelse av bilen.

Går det ikke, er det vel bare å trille seg en tur til TuV i bilens hjemland for å bruke noen kroner. det ordner seg jo stort sett alltid. :)

uansett hvor mye kr du bruker hos tuv så får ikke bt lov å endre vekta i vongkortet på bilen men...

Ser jo ut som at man kan nevne det 1000 ganger og enda da synker det ikke inn hos alle. :wink:

Skulle gjerne ha advart om dette tidligere, men jeg hadde ikke fått med meg at det var en 518 det ble bygget opp på.

Så vektene som er i 518 vognkortet ER de som MÅ være innenfor. Sånn er det bare beklageligvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må desverre beklage og si at vekt det er ikke mulig og få forandret i vognkortet.

Har hatt meg lengre samtaler både med sfoor og biltilsynet og kontaktpersonen på biltilsynet i drammen, da jeg leverte søknaden for og bygge om min bil.

Er egentlig ikke mulig og få satt ned fra 5 til 4 seter heller lenger. (Men der var det vist ikke så strengt. Jeg fikk inntrykk av at hvis det måtte til for og få bilen innenfor vekta så kunne vi kanskje regge den som 4 seter.)

Hmm... Crap...

På en måte så kan vel det sies at jeg ikke får godkjent bilen min da... :shock:

Jeg betviler på ingen måte det du skriver her Tussan, men jeg kan rett og slett ikke gi opp enda. Bilen er jo nesten ferdig, kan jo ikke gi den opp og selge den som delebil heller liksom??

Jeg er utrolig spent på hvordan dette skal ende, men jeg har ikke tenkt å gi opp enda...

Hvorfor gjenta i 1000-vis av ganger at det ikke går? Får jo svaret på dette når man kommer på bt for besiktigelse av bilen.

Går det ikke, er det vel bare å trille seg en tur til TuV i bilens hjemland for å bruke noen kroner. det ordner seg jo stort sett alltid. :)

uansett hvor mye kr du bruker hos tuv så får ikke bt lov å endre vekta i vongkortet på bilen men...

Ser jo ut som at man kan nevne det 1000 ganger og enda da synker det ikke inn hos alle. :wink:

Skulle gjerne ha advart om dette tidligere, men jeg hadde ikke fått med meg at det var en 518 det ble bygget opp på.

Så vektene som er i 518 vognkortet ER de som MÅ være innenfor. Sånn er det bare beklageligvis.

Oki, ser den. Men som den evige optimist, så får jeg bare se mulige løsninger fremfor kun den evinnelige veggen som jeg har møtt konstant hele veien under denne oppbyggingen. Jeg har et mål om hvite lovlige skilt på denne kjerra før første mai 2013, så slik må det bare bli. Jeg kjører på BT med all den vekta jeg har, og tar det derfra...

Mistenker pedi har en plan på dette.

Er jo helt riktig de du skriver bmwtussan, det stod også beskrevet i svaret på min søknad ang 316 til m3

Jeg har en slags slagplan - selvsagt - men om den er en god en, det vil vise seg snart. Jeg har jo ikke vært uviten om vektproblematikken fra dag én, men ville heller ta kampen mot byråkratiet kontra kampen mot rusten som ofte kommer i en E28 med stor sekser. Så derfor kjøpte jeg en 518i med luke, som skulle være rustfri og klar til ombygging...

Glassfiber er vel veien å gå her?

Skjer ikke at jeg tar av de allerede innjusterte kaross-delene mine ;)

En annen ting er jo at jeg hadde meg en veldig kort tur med bilen i går, og det er et par ting som jeg nok allerede nå angrer litt på.

IMG_0782.jpg

Jeg har montert inn 6-puck clutchplate, og jeg tror jaggu meg at det er noe jeg angrer mye på. Til å begynne med (les:tidlig i første oppstart-fase) så hang jeg meg ikke noe særlig opp i skjelving fra clutchen, men nå er det slik at jeg irriterer meg litt på det. Får se, om jeg bytter til vanlig clutchplate igjen når jeg bytter girkasse engang...

En annen ting er girstanga.

Jeg og Per Øivind satt i Nordsjøen på jobb og kikket på bilder og vurderte litt frem og tilbake hva vi skulle ha i E28ene våre... Det ble jo til at vi begge to bestilte girstang fra Z4 med en utveksling på 3,28:1:

IMG_0804.jpg

Dette er jo en "rett" stang uten vinkling bakover, og jeg har irritert meg litt over at stanga gjerne var litt for kort, og feil vinklet.

Og det er den. Den korte girstanga gjør at girkassen føles altfor "tight" og er litt tung å gire med. I tillegg så må jeg "strekke" meg litt frem etter girstanga, og det føles ikke naturlig. En ungdom i rånebilen sin ville nok ristet på hodet av meg nå (siden short-shift er kult), men jeg vil at denne bilen skal bli akkurat "slik" å kjøre. Og det er den ikke nå....

Her er et informerende bilde:

e30-shifters.jpg

Jeg tror jaggu meg at jeg får finne et annet alternativ, får grave litt i det.. Blir vel gjerne noe ala Z3 heller, der utvekslinga havner på rundt 4,81:1...

shiftg1.jpg

Med noe lignende denne vil jeg oppnå litt bedre vinkling, men litt kortere slanglengde. Så jeg får regne meg frem til hva bevegelseslengde over kule, samt slaglengde under kule jeg vil ha - iallefall hva jeg tror jeg vil ha....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg noen reser på registreringer av ombygde biler, men alpina'n min har høyere vekt i vognkortet enn en tilsvarende 323. Nå er jeg klar over at dette ikke er gjort i går, men karosseriet er fortsatt det samme.

Jeg har også kopi av vognkortet på Hartge 335'n og den har en enda høyere vekt enn Alpina'n.

Nå bygger du jo bilen etter Alpina spec. Og da må jo vekten også komme med. Ser ikke helt T det skal være noen grunn til at Alpina skal kunne heve vekten og ikke du. Blir sikkert en diskusjon med BT, men trenger du kopi av ett par vognkort, så får du det.

Hva slags bil var den ombygd fra tidligere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg noen reser på registreringer av ombygde biler, men alpina'n min har høyere vekt i vognkortet enn en tilsvarende 323. Nå er jeg klar over at dette ikke er gjort i går, men karosseriet er fortsatt det samme.

Jeg har også kopi av vognkortet på Hartge 335'n og den har en enda høyere vekt enn Alpina'n.

Nå bygger du jo bilen etter Alpina spec. Og da må jo vekten også komme med. Ser ikke helt T det skal være noen grunn til at Alpina skal kunne heve vekten og ikke du. Blir sikkert en diskusjon med BT, men trenger du kopi av ett par vognkort, så får du det.

Hva slags bil var den ombygd fra tidligere?

før i tiden fikk di lov å endre vekt. dette kom vell en regel i 2010 tror jeg. eller 2011.. er en regel veidirektroratet i norge har kommet med dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner til ubehagelighetene med clutchen du har, hehe.. :)

Forsterket trykkplate og standard M30 lamell er mye bedre å kjøre med!

Da slipper du skjelvingen og det blir som originalt, bortsett fra litt tyngre pedal.

Jeg har hatt begge deler og til normal kjøring med standard effekt anbefaler jeg sistnevnte.

Jeg har ikke prøvd standard trykkplate og lamell på turbomotor, men tror det blir litt slapt.

Original alpina clutch koster sikkert sin vekt i gull, så det er vel neppe så interessant..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Limer inn det ene svaret jeg fikk fra SFOOR Her står det at:

Dersom det viser seg at kjøretøyet vektmessig etter ombygging ikke holder seg innenfor opprinnelig totalvekt og/eller tillatte akselvekter vil dette ikke kunne godkjennes.

Så kan dere tvilere bare lure så mye dere vil. Jeg beklager pedi..

Konklusjon:

SFOOR ser i utgangspunktet å kunne anbefale omsøkt ombygging, vi forutsetter imidlertid at kjøretøyet vektmessig etter ombygging holder seg innenfor opprinnelig totalvekt og/eller tillatte akselvekter. Bremser og hjuloppheng byttes ut til tilsvarende det som ble levert av Hartge/Alpina på deres modell H3/B6. Et annet alternativ vil være å montere deler av/med tilsvarende kvalitet, styrke og egenskaper, eksempelvis komplett fra en M3 E30 med tilsvarende motoreffekt. Det blir overlatt til søker å dokumentere dette. Det forutsettes at bremser og hjuloppheng passer i originale festepunkt.

Når det gjelder karosseriets styrke/motstandskraft med tanke på dreiemoment, mener SFOOR at karosseriet i original utførelse har tilstrekkelig styrke dersom det monteres fjærtårnavstivere mellom fjærtårn foran (og bak dersom mulig).

Det anbefales videre at kjøretøyet som ønskes ombygd forevises ved en trafikkstasjon for veging, identifisering og teknisk egnethet i forhold til ombyggingen. Deler som blir benyttet må identifiseres og dokumenteres i forhold tilopphav, slik at eventuelle stjålne deler ikke blir benyttet.

Dersom det viser seg at kjøretøyet vektmessig etter ombygging ikke holder seg innenfor opprinnelig totalvekt og/eller tillatte akselvekter vil dette ikke kunne godkjennes.

Ut i fra at ombyggingen er så vidt omfattende, må hele ombyggingen ses i sammenheng.

Det må stilles krav til bilens kjøreegenskaper og kjørbarhet slik den fremstår etter ombyggingen fra et rent trafikksikkerhetsmessig synspunkt. Det kan bety at det må foretas ombygginger eller forbedringer på den ferdig ombygde bilen dersom bilens kjøreegenskaper oppfattes som farlige eller uheldige.

Vi forutsetter at ombyggingen blir fagmessig utført, at kjøretøyet har et akseptabelt

støy/avgass nivå på linje med det som gjaldt for bilen da den første gang ble registrert, og at den ved prøvekjøring har tilfredsstillende bremseeffekt og kjøreegenskaper.

Dette notatet kan brukes som underlag/vedlegg for vedtak fra trafikkstasjonene side dersom det er ønskelig.

Med hilsen

SFOOR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for utfyllende info.

Selv om odds'ene nå ikke akkurat taler til min fordel, så får jeg heller se på dette som en utfordring, nok et hinder å overvinne.

Jeg ser for meg å få meg en time hos BT i mars, so let the show go on!

Jeg tror Pedi har skjønt hva dere vil frem til for lenge siden nå... :roll:

Det har jeg selvsagt, men innspill verdsettes alltid i denne tråden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...