Gå til innhold

Pedi's BMW E28 Alpina B7 TurboKat... Garasjeprat 18/1 s337


Pedi
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har fått papirer fra BMW på at E30 karrossen er lik på alle 2 og 4 dørs modeller, altså respektivt, men med unntak av cabrio, m3 og baur, og touring.

Dette var i 2008.

Det er greit nok, men er dette det samme som at BMW sier at en 316 kan "oppgraderes" til 325 akselvekter?..

Jepp, hvis jeg roter nok blant papirene hjemme i Stavanger finner jeg papirer på dette på E36 og, der har jeg godkjent søknad på 316 til M3 :)

At karosseriene har samme delenr har ingenting med akselvekter å gjøre.

Det betyr bare at kaross kan tåle samme effekt.

Alle kan printe ut fra Realoem hvilke karosserier som er like,det betyr ikke at de kan registreres opp på vekter.

Akselvektene som står org i vognkortet kan i følge BT ikke fravikes.

Det står kanskje et sted i tråden når du søkte Pedi,så om du søkte før det kom regelendringer

så er det vel et vindu for godkjenning der.

Men som de fleste her så håper jeg dette går veien Pedi.

Jeg syntes du har gjort en formidabel jobb med denne bilen,og du har inspirert og gitt ny giv til mange som holder på med små og store prosjekter :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akselvektene som står org i vognkortet kan i følge BT ikke fravikes.

..Sagt av en trafikkstasjon. Møter du en annen mann på en annen trafikkstasjon, kan han gjøre noe helt annet :) Gjelder å ha de rette dokumentene og den riktige fremgangsmåten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen tvil om at hvert individuelt bygg/godkjenning som er gjort i Norge kan være forskjellig behandlet.

Det er blitt godkjent mange saker som andre aldri i verden hadde fått godkjent.

Tyder på at det er mye opp til hver enkelt saksbehandler og trafikkstasjon. Har vel også noe med at noen må tross alt skrive under på at dette er et godkjent bygg, og da vegrer noen seg mer enn andre.

Min E30 for eksempel er godkjent med en motor som er eldre enn bilen.

Ifølge hva jeg har lest flere plasser her inne så er dette overhodet ikke mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akselvektene som står org i vognkortet kan i følge BT ikke fravikes.

Hvis BMW godkjenner endring kan disse endres. Det er det som er cluet, ble en liten sak med min også pga noe vektgreier. Så dette var på temaet.

Min E30 for eksempel er godkjent med en motor som er eldre enn bilen.

Ifølge hva jeg har lest flere plasser her inne så er dette overhodet ikke mulig.

Tipper dette også er en "urban myth", så lenge en motor er godkjennt under samme avgasskrav så går det nok fint med eldre motorer. Mao vil det være noen ganger det går med eldre motorer mens andre ikke. Feks før/etter kat krav. (skal sies at dette kun er synsing ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At karosseriene har samme delenr har ingenting med akselvekter å gjøre.

Det betyr bare at kaross kan tåle samme effekt.

Alle kan printe ut fra Realoem hvilke karosserier som er like,det betyr ikke at de kan registreres opp på vekter.

Akselvektene som står org i vognkortet kan i følge BT ikke fravikes.

Det er ingen tvil om at å kun skrive ut fra ETK/Realoem/BMWfans/GS eller lignende, er ikke godt nok i seg selv til å få endret vekter i vognkort. Vekter følger chassisnummer, ikke chassis.

Det står kanskje et sted i tråden når du søkte Pedi,så om du søkte før det kom regelendringer

så er det vel et vindu for godkjenning der.

Jeg søkte i 2008, men det står klart og tydelig om akselvekter der. MEN da jeg var på visning, var det en som kommenterte at "denne søknaden er gammel, for vi skriver jo i tilsvaret mye mer utfyllende og anderledes enn dette i dag..."

Men i godkjenninga som jeg har fått innvilget (for minst 10 år siden...) på E21 Cab'en min, så står det ingenting om vekter der. Jeg tror nok allikevel at dagens regelverk er like forbannet gjeldende, så selv om det ikke står noe om vekter DER - så må jeg nok innrette meg mot dagens regler.

Men som de fleste her så håper jeg dette går veien Pedi.

Jeg syntes du har gjort en formidabel jobb med denne bilen,og du har inspirert og gitt ny giv til mange som holder på med små og store prosjekter :D

Takk for dette, Morten. Jeg er utrolig glad for at det er så mange innom tråden min som kommer med nettopp slike tilbakemeldinger som dette. Det er fantastisk å være på Norges største BMW-forum, og få slike tilbakemeldinger. Det inspirerer meg til å fortsette, og det gir gjerne en viss smitteeffekt på de som leser også.

Akselvektene som står org i vognkortet kan i følge BT ikke fravikes.

Hvis BMW godkjenner endring kan disse endres. Det er det som er cluet, ble en liten sak med min også pga noe vektgreier. Så dette var på temaet.

BT kan, slik jeg tolker lovverket, endre vekter. Det er bare at de ikke vil, uten at de "må".

Min E30 for eksempel er godkjent med en motor som er eldre enn bilen.

Ifølge hva jeg har lest flere plasser her inne så er dette overhodet ikke mulig.

Tipper dette også er en "urban myth", så lenge en motor er godkjennt under samme avgasskrav så går det nok fint med eldre motorer. Mao vil det være noen ganger det går med eldre motorer mens andre ikke. Feks før/etter kat krav. (skal sies at dette kun er synsing ;) )

Er enig med deg her, Eivind. Lett kan en stappe oppi en 76-modell motor i en 1985 modell. Men når vi passerer 1. januar 1989, så begynner ting å endre seg. Jeg vet ikke helt hva de konkrete sannheter er oppover på 1990-2000'tallet, så jeg lar være å si noe der. Men for oss classic-guys, så har vi rimelig mye friere tøyler i forhold til de med "nye" biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var innom BMW i Tromsø for et par tre dager siden for og snakke litt om ombygging og godkjenning, der sa de at jeg kunne komme innom med alt dok. og bil til dem så går de gjennom bilen og dok. og vist alt er greit så kan de skrive ei anbefaling om og godkjenne bilen, men han sa at BT ikke godtar vekt økningen og da var det snakk om at bilen kunne nedskrives i laste evne og passasjer plasser. Jeg spurte litt ang. chassis men da sa han jo de er like, men hvert enkelt chassis har en unik kode. Jeg har skrinlagt begge mine fra firer til sekser prosjekter for reg på vei, menings løst om man må ribbe bilen.

håper du får bilen gjennom nåløyet, du har jo fått søknaden godkjent i sin tid. lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk en gang i tiden godkjent vektendring på en VW Boble ved motorbytte, det var riktignok ikke mange KG, men ble ikke tema den gangen.

Jeg hadde da papirer i fra VW teknisk avdeling på at de stilte seg OK til ombyggingen som var gjort, den samme vekt endringen skjedde også da man bygget om bobler til cab, disse ble jo også godkjent.

Håper selvfølgelig at du får positivt svar snart. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg har slått meg til "ro" nå med at jeg nok ikke får svar før fredag tidligst...

Jeg kjenner også litt på meg at jeg er litt nervøs nå for at han som skal gjøre den endelige godkjenninga kommer til å være mer firkantet enn Petra.. Men men, time will show..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...