Gå til innhold

Pedi's BMW E28 Alpina B7 TurboKat... Garasjeprat 18/1 s337


Pedi
 Share

Anbefalte innlegg

Ok boys, påsken er over...

Lovet dere en "update" med siste nytt i dag, og grunnet besøk ble det noget utsatt. Ikke så farlig, for det er ikke den mest spennende update denne gang heller.

Dere har jo fått oppdatering på sakens tilstand. Ferdigbehandlet sak osv... Egentlig så skulle dette være plankekjøring.

Så jeg ventet bare på en endelig oppsummering og et vettugt tilsvar. Jeg stresset jo med denne "fabrikasjonsplaten" som jeg hadde montert inn, med Alpina-logo. Forsto egentlig ikke helt hva greia var der, men tydeligvis var dette en big deal.

Jeg har aldri "brydd" meg no særlig om denne platen som har vært poppet på plass, det har jo alltid vært dette innstemplede rammenummeret i innerskjermen som har vært "da shit".

Så da slengte jeg inn den originale 518i-fabrikasjonsplaten, og viste bilen på nytt.

Bummer.....

Det som nå kom frem, er jo at denne fabrikasjonsplate betyr mer i BT-verden enn jeg hadde trodd. Lars-Nord, du hadde mer rett enn jeg kunne forestille meg. Etter at denne kom frem, begynte helvete på jord for meg.

Denne plate er bilens faktiske vekt-garanti. Udiskuterbart. Det var jeg faktisk ikke klar over.

Så da denne kom på plass i bilen, ble det jo huskestue hos BT. Så alle papirer som var godkjent tidligere ble gjennomgått PÅ NYTT, og desverre for meg (som jeg visste) - så manglet jeg en bekreftelse som inneholdt overskriften "vekt-garanti".

Og med ett ble saken satt i ett nytt lys. Et dårlig lys for meg.

Petra Prøvedukke sendte meg en mail som ga klar beskjed om vektproblematikken som plutselig var et faktisk tilfelle! Fra å se for meg bildet av Petra med tommel opp, ble dette mer et faktum:

DSC05253.JPG

Kort fortalt: Grunnet bilens faktiske vekter, og bilens tillatte totalvekter - så kunne ikke bilen godkjennes i sin helhet.

Nå er det nok endel sjeler som tenker "hva var det jeg sa, osv..". Gjør gjerne det. Jeg var jo forberedt på dette, så skuffelsen er ikke så veldig stor. Ikke hadde jeg solgt det berømte bjørneskinnet heller. Så jeg tok dette med fatning.

Spørsmålet nå er jo: hva gjør jeg nå?

Hadde meg et 1,5 time langt møte med Arne Bakkevig i går om sakens stilling og videre angrep av saken.

Slik jeg ser det nå, må jeg prøve igjen hos Alpina - men det enkleste er nok å strippe bilen for kilo. Her også kan noen få godte seg over at "jeg har montert alt" på bilen, men jeg synes det er lettere å fjerne et konkret antall kilo enn å håpe på en viss vekt under bygging.

Jeg sikter på å få registrert bilen med 4 personer i bilen. Helst.

Tørrvekt (uten fører og passasjerer) er som følger:

Foraksel 780 kg, max lovlig 790 kg

Bakaksel 660 kg, max lovlig 940 kg

Totalvekt 1560 kg, max lovlig 1670 kg

Dette betyr at jeg må frigjøre 90 kg minst på totalvekta for å få 4 personer (inkl fører: 4 x 75 kg = 300kg) siden jeg har 210 kg til rådighet nå.

Problemet er som kjent foraksel.

Nå jeg var på vekta i dag (med 17" Alpina på forhjula), så viste vekta 800 kg tom. Den lille ekstra vekta på 17"erene gjorde nok at vekta bikka 800kg på diplayet. Den går 20 kg i slengen.

Med meg i bilen (90 kg) viste den 860 kg (selv om da jeg var på vekta første gang så sto det 820), og med BMWPower i passasjersetet (80 kg) stoppet vekta på 900 kg. 40 kg tillegg for han og 60 kg for meg. Dette er nok på vippepunktet, men samma det. uansett, så medfører dette av de kiloene jeg letter fra bilen bør treffe i retning foraksel.

Bare så det er nevnt: Med å sette meg på bakluke med mine 90 kg, lettet forakselvekta seg med 40 kg. Så det går ann å lure vekta akselmessig, men totalvekta klarer en ikke å lure.

slanking.jpg

Det eneste positive oppi dette er at saken min er ikke avsluttet. Ei heller har jeg fått noe avslag. Saken står som "åpen" og ikke ferdigbehandlet. Og både Bakkevig og Petra (vel, det er nå han som er sjefen) vil at bilen skal godkjennes tilslutt. Så dialogen er der ennå, og nå er det bare opp til meg å fjerne vekt på foraksel.

Så i neste uke blir det nok å forsiktig begynne å rive av ting og tang. Alt skal loggføres: hva som går av, hvor det har gått av og eventuellt hva som må på. Slankekuren må være effektiv, men ikke brutal. Er nå tanken iallefall.

Jeg skulle definitivt hatt tak på et par brukte 518 bremsecalipere/skiver foran (eller noe tisvarende lettvekt-greier) - det er noe jeg ikke har. Får sjekke om det finnes noe lokalt å få tak i. Det, og noen lette stoler er vel noe av det eneste jeg skal erstatte for å spare vekt, resten blir å fjerne unødvendig fett.

Interiøret er det endel kilo å spare på, så det meste får ryke ut der.

Den digitale badevekta til "hu mor" er uoffisiellt havnet i garasjen allerede, klar til tidenes slankefest.

case-study-transform.jpg

Det skal godt gjøres å slanke NOK kilo på foraksel, men jeg skal ikke gi meg uten kamp. Det beste hadde jo vært å fått tak i en E28 520i, og satt over motor/gir, hehe...

Jaja, jeg får plassere meg i tenkeboksen med kalkulatoren. Så får jeg kvitte kilo for kilo tenker jeg - til jeg er i mål....

Nå skal jeg skvise noen kilo inn i min egen kropp. Brus, chips og tv står på menyen resten av kvelden.

Ha en fin helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om ikke svaret var helt slik "alle" hadde håpet på, så har du vertfall fått et veldig konkret svar, og vet akkuratt hva du forholder deg til!

Jeg vil påstå at alt i alt, så var dette et forholdsvis bra svar, kunne vært vesentlig værre!

Å slanke bort 90 kg fra en orginal bil, er ingen problemer! :D

Jeg ville invistert i diverse glassfiber komponenter i fronten, og fått dem lakkert. Ja, det koster penger, men verdien øker mer enn kostnaden. Vertfall på e30 m3, så kan du garantert spare 20 kg på forraksel kun ved å bytte skjermer/panser og fremfanger.. Gulvteppet i bilen veier også mest sansynlig 20 kg, og det er jo ingen krav om gulvteppe i en bil ;)

Stå på Ivar, dette ordner seg garantert!! :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hypnosis-for-weight-loss.jpg

Jeg satt en framfelg fra Alpina 16" Openlug på vekta (7x16 med 205/55) = 16,7 kg

Bakfelg Alpina 10x17 med 255/40 = 23,4 kg

For morro skyld:

E39 15" stålfelg med helårsdekk = 18 ognoe kilo

E87 15" (eller var det 16" ?) lettmetall originalfelg med vinterhjul = 17,3 kg...

Må vel finne noen felger som veier mindre enn 16,7 kg med dekk per stk??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[ Bilde ]

Jeg satt en framfelg fra Alpina 16" Openlug på vekta (7x16 med 205/55) = 16,7 kg

Bakfelg Alpina 10x17 med 255/40 = 23,4 kg

For morro skyld:

E39 15" stålfelg med helårsdekk = 18 ognoe kilo

E87 15" (eller var det 16" ?) lettmetall originalfelg med vinterhjul = 17,3 kg...

Må vel finne noen felger som veier mindre enn 16,7 kg med dekk per stk??

BBS RS 16x7 veier bare BBS RS 7,3kg uten dekk. feks.

Noe av de letteste jeg vet om fra BBS er BBS som står på lotus elise, 16x7 på 6,1kg. :) uten dekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...