Gå til innhold

Pedi's BMW E28 Alpina B7 TurboKat... Garasjeprat 18/1 s337


Pedi
 Share

Anbefalte innlegg

Kan ikke fatte hvorfor du ikke finner deg et bra 525-528 kar. for en billig penge i steden. Tar ikke lenger tid eller kr. og gjøre det, og du ender opp med en bil som kan se ut som en Alpina med lovlig vekt etterpå. Du har jo rustfrie deler og kappe av det du har. Bytter du bakjskermer og bakplate i et. er det ikke mye som trenger lakk. :?

Tar mindre tid og sette over foran/bakstiling med alt på, en og drive med all den vekt forskingen og montering/demontering. [-o<

Seriøst?

Hadde du visst hvor mye tid og hvor mye bra arbeid det er gjort på denne bilen hadde du ikke foreslått noe slikt.

Kappe litt her og sveise litt der og "slenge" det over på et annet karosseri blir for dumt.

Håper innlegget ditt har en smule ironi over seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant nok, Jon Arnold.

At jeg bruker en liten uke med et par timer i slengen i garasjen med brainstorming og slankekrig, er jo mindre tid enn hva vi brukte på å montere taktrekket.. ;) Når jeg ser tilbake på hva timer som er brukt, klarer jeg nesten ikke å se for meg hvor alle effektive timene har gått. Og å ta de om igjen på et nytt chassis?? Nai, da stemmer jeg heller for slankekrigen trinn II.

Og kostnaden med et karossbytte sett bort fra antall arbeidstimer er høyere enn hva jeg kunne hostet opp nå iallefall. Og uansett hvor dyr og strøken E28 en handler, så er det ALLTID noe rust om må fikses. DET er det nå ingen tvil om...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg omsider fått veid setene, dette er da med skinner/braketter og beltelås så det er brukenes i E30.

Satser på at ikke det er store forandringen som må til for å passe i E28.

6erogbal5gy52f0vq1wp.jpg

Hele sulamitten veier 11,5kg per side, så litt tyngre enn jeg antok, men som sagt er de til utlåns om du vil prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle egentlig på vekta i går siden Torbjørn hadde lånt bilhenger, men hørte ikke noe mer fra han... Så da ble det ikke noe vekt-sjekk.

Får se om jeg får lånt meg en henger selv i løpet av uka...

:shock::shock: F... Glemte jeg helt ut!! Sorry!

Va og sjekka at hengeren forsatt var ledig lørdagsformiddag og så gjekk det rett i "glemmeboka". Du kjenner meg nå såpass at du burde sendt meg en melding på kvelden når du var klar *forsøk på og kvitte meg med litt dårlig samvittighet* :|

Kan ta det en kveld denne uken om du vil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg omsider fått veid setene, dette er da med skinner/braketter og beltelås så det er brukenes i E30.

Satser på at ikke det er store forandringen som må til for å passe i E28.

Hele sulamitten veier 11,5kg per side, så litt tyngre enn jeg antok, men som sagt er de til utlåns om du vil prøve.

Hjertelig tusen takk for tilbudet, men nå ser det ut som at jeg får lånt meg noen stoler som veier litt mindre her lokalt allerede i kveld ellerno..

:shock::shock: F... Glemte jeg helt ut!! Sorry!

Va og sjekka at hengeren forsatt var ledig lørdagsformiddag og så gjekk det rett i "glemmeboka". Du kjenner meg nå såpass at du burde sendt meg en melding på kvelden når du var klar *forsøk på og kvitte meg med litt dårlig samvittighet* :|

Kan ta det en kveld denne uken om du vil...

Onsdag? Har noen småting som må på plass før jeg kan ta bilen på vekta, jeg har jo ikke gjort en dritt i helga med bilen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:shock::shock: F... Glemte jeg helt ut!! Sorry!

Va og sjekka at hengeren forsatt var ledig lørdagsformiddag og så gjekk det rett i "glemmeboka". Du kjenner meg nå såpass at du burde sendt meg en melding på kvelden når du var klar *forsøk på og kvitte meg med litt dårlig samvittighet* :|

Kan ta det en kveld denne uken om du vil...

Onsdag? Har noen småting som må på plass før jeg kan ta bilen på vekta, jeg har jo ikke gjort en dritt i helga med bilen...

Onsdagskveld skal vi sitte lenger igjen på skolen, alle andre kvelder denne uken kan vi få til noe :wink: Se om du finner en kveld med LITT mindre regn enn i går :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Damn, nå er det "lenge" siden no update her...

Helgen har vært bare relaxing og annet styr, har ikke gidda å plukke i bilen i det hele tatt..

Men i går var jeg i byen og plukka opp et par K-sport bøttestoler som veide 10 kg stykket.

Jeg må innrømme at jeg har ikke engang tatt bilder av de...

All of a sudden fikk jeg tak i noen alu-flattjern på jobb i dag, og etter at ungene var badet var det ut i garasjen for å montere seter. Per Øivind kom med felger (type vinterfelger) og 518i baksete. Felgene veier 15,5 kg stykket, og baksetet veide gode 5 kg mindre. Så der var det noen kilo å hente der også. Eneste minuset i dag var at jeg måtte bruke et understell fra 535 med høydejustering på førerstolen, og der var det 5.6 unødige kilo. Men jeg måtte jo ha justering på førerstol, så da fikk det bare bli slik. Torbjørn (BMWPower) hadde fått en viss tillatelse til å besøke Sveio-land også, så stemningen var på topp...

Så slik ble det tilslutt:

IMG_2883_zps6fa59f33.jpg

Men.... WTF....

Hvor er bilen jeg skulle ta bilde av da? Klokka er jo langt over BMWPower's "åpningstider"...

Etter litt søken, fikk jeg et hett stalltips fra Adam Dalgliesh om en garasje i byen.......

Joda, ganske riktig...

IMG_2882_zps696e17df.jpg

IMG_2881_zpsb3a87aae.jpg

Der var den jaggumeg... Ribbet til "skinnet" var den også...

Da var det jo ikke annet å gjøre, enn å ta turen i nabolaget:

IMG_2880_zps6dbfa432.jpg

Noen som kjenner igjen plassen? (Sorry iphonebilder...)

IMG_2879_zpsb00efa66.jpg

Yeah, ganske riktig. Vekta hos BT i Haugesund....

Sist jeg var der, sa vekta som følger med tom bil:

Foraksel:

IMG_2819_zpsfe8e1749.jpg

Bakaksel:

IMG_2821_zps693d1e2e.jpg

Totalvekt:

IMG_2820_zpsf84c4aa0.jpg

For de som husker riktig godt, så er målet (tom bil) max 1370 kilo totalvekt (slik at jeg får 4 passasjerer) og en forakselvekt på 700kg.

Med 2 personer (á 75 kg) foran vil da bilen havne på ca 780 kg... DET hadde vært makelig...

Så jeg kjørte bilen på vekta, mens Per Øivind tok bilder av vekta...

Resultat:

Totalvekt (tom bil): 1300 kg. Da er det 370 kg til max totalvekt - og 70 kilo som jeg evnt kan plassere i bagasjerommet for å lette 30-35 kilo fra foraksel...

Lettet ca 160 kg da, nå som det som ble tatt ut er på plass.

Bakakselvekt (tom bil): 600 kg

Hmm.... 60 kilo av bakakselvekt.... DET slår jo direkte inn på foraksel, ikke bra... Men allikevel, det er jo tross alt med i kalkylen min...

Foraksel...

Tror dere jaggumeg ikke at den viser 700 kg tom på vekta da????

Kan jeg være så heldig??? Det er jo et sluttresultat på 100 kg lettere foran... NICE!

Smatt så Per Øivind og Torbjørn rett inn i hver sin bøttestol, der de to har en matchvekt på pinlig innrømmet 80 kg hver... (jeg er jo for tung til å være med på vekt-leken...)....

Spennende....

Dårlig bilde, men dere ser gjerne hva det står?

IMG_2874_zpsf74d10d1.jpg

Yes!! 780 kg! Det er 10 kilo under max forakselvekt med fører og passasjer foran!!

Fornøyd???

You bet!

Stemningsrapport fra E28en:

IMG_2876_zps247703f5.jpg

Kan jo ikke bli bedre enn dette...

Så nå er jeg klar for å besøke Petra en gang til... Det blir jo litt spennende å se hvordan hun/de regner på det, med tanke på 4 passasjerer i bil osv.

Men jeg ligger nå godt an, og skal klare å skvise noen kilo til av foraksel med å laste baki om så nødvendig - jeg kan jo som sagt ta å lette 35 kilo med å tilføre lovlig vekt baki...

Så nå blåser det i min retning igjen, så jeg får håpe at jeg får komme til på vekta på "drop-in" torsdag eller fredag. I morgen har Petra fri desverre....

Over og ut ifra Retrogarasjen, i dag er det bare glede!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var jo direkte koselig lesing da Ivar:-).. håpe det går veien nå da, å det skal det vell gjøre?:')..

Håper virkelig jeg får sett denne bilen i sommer:-)..

Skulle virkelig ønske jeg hadde resuskjer til å gå så grundig til verks med e30'n

Mvh

Sent from my GT-N8010 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var jo direkte koselig lesing da Ivar:-).. håpe det går veien nå da, å det skal det vell gjøre?:')..

Håper virkelig jeg får sett denne bilen i sommer:-)..

Skulle virkelig ønske jeg hadde resuskjer til å gå så grundig til verks med e30'n

Ja, jeg satser på at de ikke finner på noe sprell, men en vet jo aldri.

Som eg sa til deg når eg møtte deg... du skuffe aldri ivar :mrgreen:

Hehe, takk for det. Takk for lånet av deler, setter pris på at du er så grei!

Dette var meget hyggelig lesning! :D Får nå endelig håpe at BT er fornøyd med innsatsen og at de godkjenner den. Skulle bare mangle synes jeg!

Ja, det er på tide nå. Får bare håpe at HVIS de godtar vektene nå, at det ikke tar en måned å bli ferdig med papirarbeidet...

:D:applause:
liker ! :applause:

lykke til !!!

Thanks!

Dette ser jo riktig så bra ut. Satse på det går veien nå;)

Tror du at du rekker og bli klar til treffet på e28 løå?

E28-løa skal jeg være med på, det er nå helt sikkert. Ingen tvil om det...

[-o< [-o< Her må vi jo bare krysse alt vi har :)

ser ut til å rette veien det her :)

Ser lovende ut, det gjør jo det. På den annen side sett, så vet en jo aldri...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...