Gå til innhold

Pedi's BMW E28 Alpina B7 TurboKat... Garasjeprat 18/1 s337


Pedi
 Share

Anbefalte innlegg

Tror faktisk ikke jeg har kommentert i denne tråden enda, men jeg har fulgt med i stillhet i nærmere 2 år nå :)

På lørdagen fikk jeg endelig sett bilen live på Rudskogen, og den sto så absolut til forventningene! Maken til mer gjennomført bil skal man lete lenge etter. På lik linje med mange andre så tenkte jeg å slå av en prat, men det var så mye som skjedde rundt dere at jeg lot det være :) (rene kjendiscampen 8) )

Men jeg fikk tatt en lengre prat med taxibjørn, noe som var veldig hyggelig! Så hvis du ser dette Bjørn, tusen takk for praten, unikt smykke av en bil :applause:

Synd at du ikke hilste på, men det var vel ikke lett å slippe til, jeg tyter jo i ett!! Blir så engasjert jeg, at det er vondt å komme innpå meg :)

Det var virkelig artig å få se denne live på Rudskogen, den er virkelig så flott og gjennomført som det fremgår her i tråden :D Dette er en bil du virkelig må være stolt av, til og med dama ble mektig imponert over bilen og hvor lekker den er :wink: Hun liker ikke E28 men etter noen runder rundt Taxibjørn sin M5 og din Alpina har jeg virkelig fått henne på gli, strøkene biler som dette hjelper på ett bra inntrykk av modellen :)

Du var veldig opptatt i en samtale så jeg i min beskjedenhet lot være å introdusere meg og tok heller bilen i nærmere øyensyn :)

Takk for de fine ord, morro at dere likte bilen... Sorry at jeg ikke klarte å ense alle, men jeg har snakket med så mange i helga - at jeg aaaaner ikke hvem alle var. Hodet mitt var helt på en snurr på slutten ;)

[ Bilde ]

[ Bilde ]

Takk Lars, for de flotte bildene. Jeg har lagret de, og håper det er greit for deg at jeg kan bruke de videre?

Grattis:D
Gratulere med enda noen porkaler i samlingen :applause:

Takk for det!!! :D:D

Grattis med vel fortjente pokaler :) bilder rettferdiggjør virkelig ikke bilen din. til tross for at jeg har fulgt med på tråden din siden 2010 og sett utallige bilder av den så ble jeg virkelig helt satt ut da jeg så den, helt nydelig :D eneste jeg klarte og flisespikke litt på var vingen som var litt sliten. Men disse er vel kanskje ikke så lett å få tak i?

Takk for det!!! Bilen ser godt ut, syns jeg selv da. Noe småplukk er det selvsagt å sette fingen på, men bilen er bra for det...

Vingen er sliten ja, ingen tvil om det. Du skulle sett den da jeg fikk den, DA var den ille... Men de vokser jo ikke på trær, og nå er den limt fast - så la stå. Mange som studerer en bil "vil" jo finne feil på en bil, så da får vingen være offeret i mitt tilfelle ;)

Fikk endelig sett denne live og, og det sto absolutt til forventningene! For et smykke av en bil! :)

Fikk ikke snakka så mye som jeg hadde tenkt, da det ble mye snakk med andre folk, og jeg feiga ut å lå på hotell istede for camp.. :oops:

Du sa ett eller annet til meg rett før vi dro, men jeg fikk ikke med med hva du sa, da det var en del bråk og jeg sto å snakka med noen andre. Så beklager om jeg virka litt overlegen :P

Takk for det! jeg tror nok gjerne det var jeg som skal unnskylde meg, for såvidt jeg husker så var det en som huket tak i meg midt i samtalen med deg - og vips så "forsvant" du. Var ikke meningen å virke overlegen ovenfor noen som helst, men til tider ble det mange som ville spørre meg om allslags, og da kan jeg kanskje ha virket litt overleget? Får ikke håpe det, jeg vil jo snakke med ALLE jeg da ;)

Hyggelig å hilse på, og moro å se den bli bremsa. :-) Finfin gjeng, med perfekt humor! Lo godt da Pedi overrasket fant ut at han hadde muskler i magen. :lol:

Takk samme, det var skikkelig morro å få en god prat med deg! Muskler i magen ja, husker det var ett eller annet der som dere lo av - men forvirra som jeg var - full av inntrykk osv - så husker jeg ikke heeeelt hva det gikk i :oops:

Hva ble den bremset til og ved hvilket ladetrykk?

Jeg skal legge ut et bilde av bremsepapirene, med kommentarer...

Bilen var som forventa helt strøken. Gøy å se :D

Takk for det, fikk fantastisk mye god-ord og flotte tilbakemeldinger hele helgen..

En slik fantastisk helg gir så utrolig mye pay-back for alle timene i garasjen, at det var verdt hvert enda minutt!!

Men for å ta en kjapp oppsummering av helgen (sitter på jobb nå, så den store avhandlingen kan det ikke bli), så klarte madammen å fange to handsome strangers i Retrogarasjen før avreise:

IMG_3421_zpse0986092.jpg

Full vasking av "Campina"en, synd med en festivalvogn som lukter frisk av såpe eneste... Men knakk fort den lukta, for på de første 2 mila hadde en ølboks klart å lure seg utav posen og sprang lekk. Så ved første stopp fikk vi "festival-lukta" servert på sølvfat. Så da var vi på tur!!!

IMG_3422_zpscec64093.jpg

Alpina og Campina, klar til avreise!!

IMG_3423_zpse28517b1.jpg

Jaggu lurte bilen seg inn i Nygarasjen noen timer ;)

IMG_3429_zps1caf0310.jpg

Første stopp på vei til Rudskogen var for å hente enda flere, og unge Haraldsen visste å vise respekt for de eldre ;)

IMG_3434_zps1fead177.jpg

Noen av bilene som kjørte sammen til Rudskogen av "Haugesundsligaen"...

IMG_3437_zps0b2de887.jpg

Turen over fjellet var helt konge. Flott vær, mange stopp underveis og en fantastisk god stemning hele veien. Det morsomme med å være en så god kompisgjeng, er jo samholdet og kameratskapet. Bildet under viser at Alexander måtte stroppe litt om, og automatisk var mange i gang med å hjelpe til. Herlig!!

IMG_3438_zps2a90cc56.jpg

Vel fremme på Camp Rudskogen torsdag kveld, så møtte jeg opp som førstemann til teknisk :) Få det unnagjort ;)

IMG_3440_zps21a96295.jpg

Etter en relativt sen og fuktig torsdagskveld, våknet jeg i 7-tida, og spratt opp. Kjørte bilen rett på vaskeplassen, for å få det unnagjort også. Hater jo kø, så jeg var da likesågreit førstemann ut på vaskeplassen. Rett etter kom hyggelige Danske-Dennis, med sin nydelige E30...

IMG_3441_zpsa2ad9c71.jpg

teknisk - check

vask - check

tørk - check

Men jaggumeg begynte bremsegutta å rigge seg klare, så da var det bare å kaste tørkefilla og kjøre bilen på "plass":

IMG_3443_zpsd0798d70.jpg

Ikke særlig publikumsvennlig å være førstemann ut, men jeg ville her også bare få det gjort....

IMG_3444_zps9e3939d4.jpg

Kjørte 2 pull. Første pull med 0.8 bar og andre pull med 0.3 bar.

Her er en video av første pull, verken redigert eller noe. Her er 0.8 bar:

th_IMG_3451_zps2e5cf752.jpg

Neste pull, 0.3 bar:

th_IMG_3452_zpsb140b275.jpg

Endte opp med noe forvirrende resultat.

0.8 bar ga 334,4 hk og 456 Nm. 295 hjulhester.

0.3 bar ga 299 hk (usikker hvor mye Nm).

IMG_3470_zpsf436839e.jpg

Alpina oppgir følgende:

0.3 bar 250 hk

0.8 bar 320 hk (med Kat) og 510 Nm.

Jeg kan ikke forstå hvorfor jeg fikk 299 hk på 0.3 bar, ei heller kan jeg forstå hvorfor 456 Nm istedenfor rundt 500+ ?? Har noen teorier, men dette forsto jeg ikke. Bilen går jo sinnsykt bedre med max trykk, men ihht måling er det bare 35 hk som skiller - og det er LITE med 35 hk på 0,5 bar trykkforskjell....

Merkelig.... Noe er galt, som ikke er rett ;)

Her er den nå tilbake, og koste seg resten av helga:

IMG_3456_zpsf10e3acb.jpg

Og lørdagen ga meg litt ekstra bagasje, det var jo fantastisk morro!!!!

IMG_3458_zps22c97825.jpg

Litt morro ble det nå som avslutning på lørdagen (nei, det ikke min bil nei...)

IMG_3460_zps21a58a47.jpg

Med Campina'en nedpakket og klar for hjemreise søndag, måtte vi ta lørdagskosen på Grålum Grill i Sarpsborg. Som dere ser, så er stemningen på topp...

IMG_3461_zps4a4339ba.jpg

Godeste, kjære, gode Trond Hylle... Du har jo NESTEN tidenes feteste skiltplateholder på bilen din... Bare eeeeeen bokstav fra "KongHylle" :lol::lol:8)

IMG_3462_zpsbbf66550.jpg

Søndag og hjemreisedag. Vi reiste tidlig, og kom hjem i vettug tid... Her er et par bilder fra første stopp i Mjøndalen (eller hvor ialledagervierhenpåøstlandet):

IMG_3465_zps06978171.jpg

IMG_3467_zps20678557.jpg

Til Trond & Co, til Haugesundsligaen og til alle dere andre som var innom:

TAKK FOR AT DERE GJORTE DET SLIK AT PEDIEN FIKK ÅRETS HØYDEPUNKT VEL GJENNOMFØRT!!!

Satan steike meg, dette var morro - og skal gjentas til neste år. I'll be back!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som du har hatt ei flott helg!!..:) synd jeg ikke fikk delta,prioriterte syden fremfor bmw-treff..... Hylle har vel et treff på våler i august,og ccn har ei helg på våler i september..har du tenkt deg på noen av de? Hadde vært morsomt å sett bilen live!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godeste, kjære, gode Trond Hylle... Du har jo NESTEN tidenes feteste skiltplateholder på bilen din... Bare eeeeeen bokstav fra "KongHylle" :lol::lol:8)

[ Bilde ]

:lol::lol::lol: Faktisk ikkje tenkt på! :)

Utrolig kjekt å bli kjent med dåkker, eksemplarisk gjeng med godt humør! helt kanon!!

Me sees igjen neste år! glede meg allerede!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker du den delen jeg påpekte at du manglet i motorrommet? ;)

Julenissen kommer om noen dager.

Gratulerer igjen med en vel gjennomført bygget e28 :)

Merry X-mas!!

Takk for det, unge Løken!!

Synd du var like bizzy som meg 8) , men vi får ta det igjen!!!

Takk for følget, det var en fin tur tross været :D

Takk samme, vi hadde det jo kanonmorro - og desto senere på quelden det ble, jo bedre ble jo historiene!! Som normalt!!! :)

Ser ut som du har hatt ei flott helg!!..:) synd jeg ikke fikk delta,prioriterte syden fremfor bmw-treff..... Hylle har vel et treff på våler i august,og ccn har ei helg på våler i september..har du tenkt deg på noen av de? Hadde vært morsomt å sett bilen live!

September kan kanskje være en mulighet, liksom runde av sesongen der... Vi får se...

:lol::lol::lol: Faktisk ikkje tenkt på! :) :)

Det er å ha øye for detaljer vettu, hehe... 8):lol:

Utrolig kjekt å bli kjent med dåkker, eksemplarisk gjeng med godt humør! helt kanon!!

Me sees igjen neste år! glede meg allerede!! :)

Ja, vi er en god gjeng. Bare synd at vi var såpass amputert mtp både biler og folk pga jobb osv, men vi hadde det nå gøy endog!

Bremseresultatene er jeg også litt usikker på. Min målte 293,4 på motoren, og Kjell-Otto sin identiske (nesten, bare litt carbonstæsj) målte 303.

Ingen av oss måtte oppgi utvekslingen på diffen. Har det betydning?

De kjører nok 1:1 på kassa, og måler ut resten med den dataen. Ser de logget forskjellige turtall, så en viss kalkulasjon er det nok i EDBen....

Men jeg får ikke roen i meg før jeg har fått bilen i en annen benk....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du MÅ gjøre før du drar i ny benk er å finne deg et manometer du stoler helt på, regner med du finner det på jobb evt i garasjen.

Effekten på 0.8bar er nok riktig med 290 på hjulene, eg betviler at den gir kun 0.3bar på minimumstrykk.

Når du får sjekket faktisk ladetrykk så stemmer nok tallene mer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med pokaler og fine tall i benken :beer:

Tror knapt nok jeg har sett en bil i benk som slipper gassen på topp, og ikke slipper ut en heftig blå sopp.....

Men det gjorde ikke din, Ivar.

Det tyder på et seriøst bygg :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med pokal og et velykket treff så det ut som. Neste år er jeg garantert med. Har ennå ikke fått sett bilen live da treffet på e28 løa ikke passet likevel.

Det ironiske her er at jeg er oppvokst ca 20 min fra rudskogen men aldri vært der hehe.

Kjekt og se at dere var innom Grålum grill. Gamle stamstedet mitt. Maten ennå god der;)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...