Gå til innhold

Pedi's BMW E28 Alpina B7 TurboKat... Garasjeprat 18/1 s337


Pedi
 Share

Anbefalte innlegg

jeg bare ELSKER når du lager update her, sitter som klistra i skjermen og bare digger det du skriver og gjør! du lager updaten helt spesiell, og at du kjøper alt nytt orginalt koster skjorta, så det skal du ha for ;) blir veldig bra når du får nedi motoren, det hjelper mye :) gleder meg til neste gang du har gjort noe! lærer sinnsykt mye :)

og leit med kona og beinet da, håper det går bra ;)

x1, helt enormt artig å lese vær gang du oppdaterer Pedi, stortrives i tråden din, sidene har vært lest igjennom ett par ganger nå ja :P Mye inspirasjon å hente her ja som Joachim sier ;p

Mvh

Håkon

x2! :applause: Stå på! Detta blir knall bra ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, jeg gleder meg som en unge til å få montert motoren "sammen", slik at jeg kan sette den i. Det skal bli en deilig dag, når den kommer. Jeg synes det er morro å dele lidenskapen min med dere andre som følger med her, og gleder meg over de positive tilbakemeldingene.

Jeg synes det er inspirerende å følge de andre trådene her inne, og håper min inspirasjonen vil glede andre med... Vi har jo alle en lidenskap som heter BMW, og det er meg rakende likegyldig om leserene er 15 eller 50 år. Alder spiller ingen rolle, foruten at en som er feks 15 år ikke har en erfaring BAK seg - men foran seg. Så kanskje jeg kan bidra litt sammen med de andre til å la de som er litt "ferske i gamet" til å ville mekke litt BMW. Jeg for min del gleder meg over at flere og flere har sans for eldre BMWer, og ikke bare gå i banken og kjøpe en E46 og lignende. Gamle E28 og E21 feks er jo biler med sjel og en lang historie, og de har vært med å forme BMW til det BMW er i dag.

Takk for de fine tilbakemeldinger, jeg setter umåtelig pris på det. PS! Jeg tåler kritikk også, så vær ikke redd for å se på denne bilen med argus-øyne. Den er ikke det mest strøkne eksemplar, men intensjonen er at den skal bli blant de bedre. Jeg bygger etter hva jeg føler for, og det er jo helt klart at det nok er flere punkt som ikke alle er enige i - eller punkt der andre ville gjort det mer omfattende eller på en annen måte. Det er bare til å hyle ut, for konstruktiv kritikk mottas med takk.

For å oppsummere dette før jeg tar kveld: Denne bilen er for meg et eksemplar som sier "what you see, is what you get...". Ren retro og minimalt av det som mange andre gjerne synes at den burde vært stæsjet opp med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har følgt tråden i en good stund nå, men ikke skreve noe, bare oppservert ;) Må si meg veldi enig med alle de før meg, sykt morsomt med update i denne tråden, alltid like detaljer med bilder, beskrivede tekst og mye kunnskap! :D Stå på videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bare ELSKER når du lager update her, sitter som klistra i skjermen og bare digger det du skriver og gjør! du lager updaten helt spesiell, og at du kjøper alt nytt orginalt koster skjorta, så det skal du ha for ;) blir veldig bra når du får nedi motoren, det hjelper mye :) gleder meg til neste gang du har gjort noe! lærer sinnsykt mye :)

og leit med kona og beinet da, håper det går bra ;)

+1 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker og bukker for alle de fine ord! Det er virkelig gøy med slike tilbakemeldinger.

Derfor må jeg jo ta en liten update i dag også, fikk sneket meg ut i garasjen mens kjerringa satt inne på sofaen med vond fot. Fikk god hjelp av Pernezz i dag, så planene var store....

Første ting på tapetet i dag var jo å få den helsikes oljepumpa i. Har jo ventet på den dumme oljepumpekjeden, og endelig så er den her. Slik ser den ut på plass, shimset med ca korrekt spenn...

IMG_0764.jpg

Litt mere deler på plass, herlig å montere deler i motor ;)

IMG_0765.jpg

Motor begynner å se ut som motor, ikke sant?

IMG_0766.jpg

IMG_0767.jpg

Så var det Dogleg-kassens tur til å få nye simmeringer. Forkant først, med kåpen av:

IMG_0768.jpg

Lite oversiktsbilde over deksel og shims

IMG_0769.jpg

Men ka i helvete???? Det ene shimset er jo most??? Hvem, hva, hvor??? Kan jo ikke montere dette igjen, det har jo ingen hensikt:

IMG_0772.jpg

Jeg har jo selvsagt ikke slikt på lager, så hva gjør man da??

Jo, etter å ha vært i tankeboksen litt, så resonnerte jeg meg frem til følgende: På dekselet så er det faktisk en pakning. Med å droppe den, og å legge Sili-gasket istedenfor Permatex, så vil pakningstoffet bygge litt mere enn Permatex'en - men mindre enn pakningen som sto originalt. Så da ble det slik, får satse på at det går greit...

IMG_0773.jpg

Så etter at den var sammen igjen, så var det simmering i bakkant igjen. Her terser jeg av drivflensen (Yoke'n);

IMG_0775.jpg

Gikk litt fort unna, så her er simmering montert, ny mutter, ny lås og nye holdere til giroverføringen.. Skulle jo også bytte denne delen til giroverføringen, men selvsagt så har jeg fått feil. Så da fikk den gamle bare stå:

IMG_0776.jpg

Nytt lager i bakkant må til, og siden jeg ikke har noe fancy verktøy for å terse det ut - ble det sånn Petter Halv-Smart løsning:

IMG_0780.jpg

Pernezz koser seg nå:

IMG_0781.jpg

Original Clutch:

IMG_0778.jpg

Ble erstattet med:

IMG_0782.jpg

Så plutselig ser motoren slik ut, hengende i taket, klar for girkasse:

IMG_0783.jpg

IMG_0784.jpg

Men satan da! Igjen!! Kåpa til Hartge-kassen passet jo ikke. Damn! Da var det jo å finne frem gamle Alpina-kassa, og skru kåpa av den. Men den var jo totalt bedriten som alt annet, så vasking måtte til - og ødela hele tidsskjemaet mitt. Denne kassa er jeg lei av allerede nå kjenner jeg:

IMG_0785.jpg

IMG_0786.jpg

Men ble nå litt renere, og inn med utløsergaffel, nytt utløserlager og litt yum-yum på splines'en... Klar som ett egg for montering!

IMG_0787.jpg

Men måtte jo montere ferdig varmeskjolda i motorrommet, og selvsagt hadde ikke hjelpesnekka hull til deksel. Så da måtte det borres og gjenges, men fint ble det nå etter Pernezz hadde fått gnudd litt:

IMG_0788.jpg

Gjett om en som er fornøyd nå????

IMG_0789.jpg

Og en som er ENDA mer fornøyd!! Sjekk dette da!!

IMG_0790.jpg

Der var den jaggu i!!!

IMG_0793.jpg

Såg ikke så verst ut heller?

IMG_0794.jpg

"Nå koser vi vårs ja!!"

IMG_0795.jpg

Under.... Ikke så spreke bilder da....

IMG_0791.jpg

IMG_0792.jpg

Dette var siste update fra Retrogarasjen for denne gang. Jeg for min del er umåtelig fornøyd med å ha fått motoren i, og er glad for at Pernezz ville bistå meg....

Og ja, forresten.... ;)

Fikk pakke i posten i dag:

IMG_0763.jpg

Snadder.... ;)

Takk for i dag, nå er det natta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men du har montert reimhjulet på servopumpa di feil. snu selve hjulet så står reimene på linje =)

Vet du hva?

Vi såg selvsagt at den ikke var på linje, men fulgte de gamle "sporene" som var i reimhjulet. Det ble bare montert slik (som det sto fra før), for jeg tenkte jeg skulle sjekke i etterkant om det var noe i sammenheng med gamle festet som sto montert fra Alpina. Det er jo hjemmelaget. Men det er gjerne de som har snudd det da, for å få det til å passe.

Men selvsagt, det er vel gjerne bare til å snu det ja ;) Takk for tipset! Var litt for sent på natta for å tenke helt klart tydeligvis, var så oppsatt på tanken om at det var Alpina som hadde mixa til noe der - at jeg tenkte ikke tanken på at det kunne være montert feil vei fra Alpinas side...

EDIT! Måtte bare ut i garasjen med en eneste gang for å sjekke dette. Desverre så står det rett vei, hadde det vært montert feil vei, så hadde det vært enda mer utav "linje"... Damn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitter bare og smiler når du kommer med update pedi! helt rått arbeid :) må få se denne igjen om en stund :)

+1! :applause: Bimmers beste prosjekttråd by far som får smilet til å komme fram :) Så stå på! Detta blir knall ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...