Thunegutt Skrevet Januar 5, 2012 Skrevet Januar 5, 2012 Jeg dro til mine med 122nm ser jeg i notatene her.Det var det jeg kom frem til at det stod i papirene som fulgte med. 122 Nm med fett eller olje? Det er et fett Imorgen får du storfint besøk, så gjør istand arbeidsbenken, så det blir klar til litt diff-trekking
Oberland Skrevet Januar 5, 2012 Skrevet Januar 5, 2012 Syns å minnes at jeg har dratt 110Nm før, så det kan nok stemme ja. Var ikke helt sikker, så jeg ville bare høre hva andre drar til med... 110nm i følge ppf iallefall..
///MoePower Skrevet Januar 6, 2012 Skrevet Januar 6, 2012 122 Nm med fett eller olje? Det var med arp-fett
helland Skrevet Januar 6, 2012 Skrevet Januar 6, 2012 Oki, takk... har aldri brukt fett på boltene jeg, men har kun brukt originale. Noen som kan forklare meg vitsen med ARP ?
Pedi Skrevet Januar 6, 2012 Forfatter Skrevet Januar 6, 2012 har aldri brukt fett på boltene jeg, men har kun brukt originale. Noen som kan forklare meg vitsen med ARP ? På vei i barnehagen/skole med unger jeg nå, men kort fortalt: Med bolter (som feks originale) så skruer i i gjengepartiet i blokka. Med andre ord så er det en belastning på gjengene i blokka under momenttrekking, pluss at du får et stort vridningsmoment på bolten som virker fra bolthode og helt ned til gjengeparti ( i tillegg til strekkbelastningen fra selve tilstrammingen selvsagt). Med en stud-bolt så blir det anderledes. Der skrur en studbolten ned i blokka, og når en drar til mutteren på toppen så er belastningen en helt annen. Selve bolten får "kun" en strekkbelastning, ingen vridningsmoment. Gjengepartiet i blokka skånes da det ikke skrues der, kun spennes opp. Så hovedbelastning på stud er: strekkbelastning på bolt/gjengeparti blokk, og i området rundt mutteren. Det er også finere gjenger på mutteren, så der også spares det inn på kreftene/belastning på bolt. Litt trøtt i nebbet jeg nå etter kun et par timer søvn, men tror jeg forklarte meg sånn ca iallefall... Men nå må jeg ut å levere noen unger, ha en fin dag til dere alle...
helland Skrevet Januar 6, 2012 Skrevet Januar 6, 2012 har aldri brukt fett på boltene jeg, men har kun brukt originale. Noen som kan forklare meg vitsen med ARP ? På vei i barnehagen/skole med unger jeg nå, men kort fortalt: Med bolter (som feks originale) så skruer i i gjengepartiet i blokka. Med andre ord så er det en belastning på gjengene i blokka under momenttrekking, pluss at du får et stort vridningsmoment på bolten som virker fra bolthode og helt ned til gjengeparti ( i tillegg til strekkbelastningen fra selve tilstrammingen selvsagt). Med en stud-bolt så blir det anderledes. Der skrur en studbolten ned i blokka, og når en drar til mutteren på toppen så er belastningen en helt annen. Selve bolten får "kun" en strekkbelastning, ingen vridningsmoment. Gjengepartiet i blokka skånes da det ikke skrues der, kun spennes opp. Så hovedbelastning på stud er: strekkbelastning på bolt/gjengeparti blokk, og i området rundt mutteren. Det er også finere gjenger på mutteren, så der også spares det inn på kreftene/belastning på bolt. Litt trøtt i nebbet jeg nå etter kun et par timer søvn, men tror jeg forklarte meg sånn ca iallefall... Men nå må jeg ut å levere noen unger, ha en fin dag til dere alle... takker jeg forstår ha en fin dag du også
Pedi Skrevet Januar 7, 2012 Forfatter Skrevet Januar 7, 2012 Så ble det fredag, og "endelig" helg. Fikk beskjed fra Nilsen Motor om at toppen ikke blir klar før uti neste uke, så er jeg heldig så kommer den kanskje før neste helg. So, what to do? Thunegutt svingte innom i dag, og hadde med seg verktøy fra Bavaria. Det var jo nice, slik at vi fikk spennt opp diffene våre begge to. Men dritten var jo at jeg hadde jo montert opp hele diffen, så da var det jo å rive faenskapen ned igjen... Så her er den klar for trekking: Og her ligger innmaten nok en gang på bakken... Her ser dere verktøyet vi brukte, et verktøy som måler momentet ved omdreining av pinjong uten belastning. Ca 1,7 Nm dro jeg til på min diff. Thunetryne skulle på død og liv ta et lallusbilde av meg, og trodde ikke jeg ville hive det på nett... Et skikkelig lallusbilde ble det desverre, men på nett skulle jeg ha det. Fornøyd nå, Thune?? Her står jeg og Thune og trekker diffen min, er så utrolig lite som skal til for at en overtrekker - og får feil moment. Og da er det for sent, mest sannsynlig... Så nå er diffen klar som et egg, og henger fint på plassen sin igjen... Det "eneste" som gjensto da på drivlinja var jo mellomakselen. Den burde jo ha vært lakkert, fått nytt lager og ny gummi osv... MEN... Hvorfor skal noe som helst være i orden når det kom fra B7en? Det er litt slakk i ene krysset, så da måtte jeg ramse opp litt: - Tilstand girkasse ukjent, samt ikke "rett" kasse etter min smak. Jeg ville heller hatt en annen egentlig. - Slakk i ene mellomakselkrysset. - Hardykopling er som ny. - Mellomaksellager/foring såg helt og pent ut. Så da ble det slik som følger: Jeg monterer mellomaksel i, uten en omfattende renovering. Den er mer enn god nok til normal bruk, men jeg vil bare montere den opp. Slik at når jeg får bilen kjørbar, så kan jeg gi meg selv en "tilstandsrapport" på girkassen. Må kassen byttes, renoverer jeg mellomakselen samtidig. Er kassen ok, så får jeg begynne å sjekke opp i om det finnes deler ennå til krysset - og fikse/renovere mellomaksel. Evnt bytte til en annen brukt en, hvis det ikke er å få tak i deler. Så beklager dette fæle bildet, men ville bare vise at aksel er oppe, med foring til mellomaksel montert med ca 4mm forspenn. Det er viktig, så selv om det er brukt, så varer foringen lengre med korrekt forspenn. Det var alt for denne helgen... Over og ut fra Retrogarasjen...
helland Skrevet Januar 7, 2012 Skrevet Januar 7, 2012 4mm forspenn? maser om forklaring jeg har havarert mellomakselkryss en gang, det var ikke spes morro men er ikke sikkert det er så mye slark hos deg ?
Pedi Skrevet Januar 7, 2012 Forfatter Skrevet Januar 7, 2012 4mm forspenn? maser om forklaring jeg har havarert mellomakselkryss en gang, det var ikke spes morro men er ikke sikkert det er så mye slark hos deg ? Er ikke så mye slakk nei, men jeg liker jo ikke noen som helst slakk... Forspenn ja, det er noe som jeg har en oppfatning av at mange glemmer. Du monterer enkelt og greit opp mellomaksel i for- og bakkant. Når mellomaksel så er i posisjon og du trykker midtre opplagring opp på plass, så skal gummiopphenget presses 4-5 mm forover for å gi gummiopplagring et forspenn. Enkel jobb, men enkel å glemme. Mange bare skrur fast opplagring akkurat det opplagringen treffer når en løfter aksel i posisjon.
helland Skrevet Januar 7, 2012 Skrevet Januar 7, 2012 Jeg har alltid gjort slik som sist nevnt her, bare smekka oppi å skrudd fast aldri hørt om dette skal legge det på minnet !!
Pedi Skrevet Januar 7, 2012 Forfatter Skrevet Januar 7, 2012 Bildene dine funker ikke! Kommer nok øyeblikk tilbake... Har vært litt for stor trafikk på tråden tydeligvis Edit: På telefonen får jeg ikke opp bilder, men på den stasjonære får jeg opp bildene.... Uansett, nå har jeg akkurat oppgradert til Photobucket Pro - så da skal jeg visstnok ha ubegrenset båndbredde, og unngå dette i fremtiden. Så jeg regner med at så fort de har mottatt pengene fra meg, så er alt good to go igjen...
David Skrevet Januar 7, 2012 Skrevet Januar 7, 2012 Bra prosjekt, gøy å lese oppdateringene dine! Forstod ikke helt den opptrekkinga av pinjongen. Kan du forklare litt mer utfyllende? Det med at du målte moment ved omdreining av pinjong uten belastning.. Moment trekte du mutteren på pinjongen med? Skal ikke hylsen sørge for at en får rett forspenn på lager.? Go helg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå