Gå til innhold

Pedi's BMW E28 Alpina B7 TurboKat... Garasjeprat 18/1 s337


Pedi
 Share

Anbefalte innlegg

Oki, ny uke, nye muligheter...

Bla-bla-bla..... :evil:

Tok meg en god økt i kveld. Begynte med å bytte kontakt bak tenningslås, fjernet AC-ledningsnett samt ordnet i litt flere løse ender.

For de som ikke vet det, så er det 4 reléer som er av betydning i denne sammenheng: hovedrelé, bensinpumperelé, O2 relé og last-relé.

Hovedrelé er det liv i, og sender ut hovedstrøm til lastrelé og pumperelé. Så hovedrelé og lastrelé er ok og sjekket ut. Pumperelé er nå klar for remotesignal fra ECU, som skal være et jordingssignal. Som "ikke-aktivert" er det klemme 85 på relé 12v, men denne 12v-spenningen skal gå over til et rent jordingssignal fra ECU når den trigges. 12v forsvinner når jeg kinner motor, men relé aktiveres ikke. Hvis jeg tvangskjører med en jumper fra jord, går relé som det skal. Virker på meg som jordsignal enten ikke er "kraftig" nok. Litt usikker akkurat nå hva jeg målte der.

Prøvde så Integrale´s tips, med å trigge speedsensor. Det fungerte ikke her selvsagt.

Så jeg står fortsatt på samme plass: Jeg mangler jordingssignal til coil, dyser og pumperelé.

Dette skal jo aktiveres av speed- og referansesensorene. De har jeg jo byttet ut opp og ned i mente, ohm´et helt inn til ECU og konstantert at de gir liv på multimeteret mitt. Må nok sjekke med Oscilloscop for sikkerhets skyld, men er ikke kommet dit hen ennå. Girkassekåpe til sensorene og svinghjul er samme som før, og tappen til referansesensoren er på plass.

Jordingene til ledningsnettet er sjekket, flyttet og gitt "ekstra" jording - for sikkerhets skyld.

Eneste ledningen som jeg ikke har kontroll på nå, er en svart ledning som kommer ut av ledningsnettet rett etter stikket i sikringsboksen. Den har en egen strømpe på, og er ca 300mm lang med en "hun-kontakt". Rekker akkurat til ingenting... Er verken jordet eller spenningssatt.

Styresentralen (ECU) fikk jeg jo sjekket i helgen, så den er jo ok.

Så eneste jeg kan med "sikkerhet" si at jeg ikke har helt kontroll på nå, er signalet fra de to sensorene. Men de er jo byttet ut, og burde gi det de skal. Er mest sannsynligvis en "bagatell" som jeg har glemt eller oversett - det er sååå lett å se seg blind når en er kommet dit jeg er nå. Nå har jeg prøvd alle muligheter, og sjekket ut det som jeg kan sjekke ut. Allikevel så vil ikke driten starte.

Noen som kan komme på noe? Finnes ingen dumme spørsmål/forslag akkurat nå, for det er nok gjerne en dum feil/forglemmelse som jeg har gjort...

Og ja, BTW.... Fuck Valentine ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antar bensinrele får strøm av DME rele? DME rele kutter ikke under kinning?, slik at du ikke har 12v inn (86) på bensinreleet under kinning? (isåfall hadde du jo mista strøm til alt annet også, DME rele blir vel "styrt" direkte av tenningslås i denne?)

Hvis du "mister" spenninga på 85 under kinning skal jo releet slå inn så sannt det har 12v på 86.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var en svært bra tråd, med mye bra arbeid samt beskrivelser! :applause: Har lest igjennom så godt som hele tråden, da jeg ble anbefalt det av en kompis.. Og har plukket med meg noen tips og triks :)

Synn at du sliter med å få start på motoren! Frustrerende når ting ikke virker, selv etter mye feilsøking..

Jeg har ikke gjort så mye med m30/m106 motorer, men har feilsøkt litt på m20.. Der har jeg vært borti at hjernen ikke har hatt skikkelig jord, og at det har skapt problemer! Ut fra egne erfaringer, så vil jeg tippe at feilen er forholdsvis enkel, slik at den blir oversett.. Men vet du at ting virket før det ble satt i din bil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antar bensinrele får strøm av DME rele? DME rele kutter ikke under kinning?, slik at du ikke har 12v inn (86) på bensinreleet under kinning? (isåfall hadde du jo mista strøm til alt annet også, DME rele blir vel "styrt" direkte av tenningslås i denne?)

Hvis du "mister" spenninga på 85 under kinning skal jo releet slå inn så sannt det har 12v på 86.

Ok Eivind, når jeg leste dette - så svarte jeg "ja, jeg har strøm fra DME-relé/hovedrelé til pumperelé" inni meg selv.

Men klok av skade som jeg er, så var det rett ut å måle igjen.

Oh yes, ganske riktig. Jeg hadde IKKE målt klemme 87 ut fra hovedrelé UNDER kinning. Her mistet jeg signal. Og hvorfor? Jo, fordi jeg brukte en annen B+ enn hva Alpina hadde brukt. Den jeg brukte var forøvrig fra Alpina den også, men den viste seg å "miste" strøm ved kinning.

Så da var det å legge inn igjen den eksterne B+ fra Alpina igjen, og DA var det strøm på både klemme 30 og 87 på hovedrele - samt 86 på pumperelé.

Så jeg ønsker herved at mine "medbloggere" tar imot min invitasjon om å klikke på bildet under...

th_IMG_1222.jpg

Eivind!

Takk for tipset! Jeg hadde nok kommet frem til det selv, men hvem vet hvor mange timer jeg hadde stanget hodet i veggen før jeg kom dit hen? Dette var som jeg har sagt tidligere, en aldri så liten ting - men GOD DAMN så godt det var å se gnist i Paulsen-pluggen min!!! Nå står den med fri eksos og ingenting påkoblet, så den går jo som en rukke. Spiller ingen rolle... Motoren starter, har oljetrykk og dynamoen lader. Alt bra!!!!!!

\:D/ \:D/ \:D/ \:D/ \:D/ \:D/ \:D/ \:D/ \:D/ \:D/ \:D/ \:D/ \:D/ \:D/ :beer::beer::beer::beer::bounce::bounce::bmw:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...