Gå til innhold

Pedi's BMW E28 Alpina B7 TurboKat... Garasjeprat 18/1 s337


Pedi
 Share

Anbefalte innlegg

Siste oppdatering før helga suger.

Jeg har vært nøyen med å ha alle anleggsflater rene, alle pakninger nye og ikke noe stress.

Allikevel så ser jeg at jeg har noe oljelekkasje fra området rundt turboen, enten tur eller retur. Har også en "dryppings" med kjølevæske en plass. Selvsagt fra de trangeste plassene, så jeg har ikke gjort noe med det eller sett skikkelig hvor det kommer fra. Jeg har tatt helg....

Det verste av alt, er at jeg har litt lite oljetrykk syns jeg. Jeg er litt usikker på hva eksakt område oljetrykket skal ligge på, men skal sjekke dette opp senere...

Neste uke får blir en "To be, or not to be" uke. Da får jeg vel oversikt over hvor mye som må til for å få motoren tett, samt hvordan det ligger an med oljetrykk.

Jeg har 3,6 bar oljetrykk på tomgang på varm motor, og 6,3 på 3500rpm på varm. På kald er det 5,7 på tomgang og ca 7 bar på 2000 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandag, og det var tungt å "trø" til i dag. Hater jo virkelig å gå baklengs, for å rette opp i ting som allerede er montert.

Så tok turen til byen på dagtid, og hentet den hylsen som jeg har fått dreid til innløpet på turboen.

Den ble ganske bra, for å være helt ærlig.

IMG_1172.jpg

og andre siden....

IMG_1173.jpg

Så da var det bare å presse den i posisjon, med litt Tec7 for å tette/lime den fast-

IMG_1174.jpg

Ser virkelig bra ut, perfect fit.

Kjølevæske-lekkasje var jo et problem. Tok av hele termostathuset, og satte inn med nytt og bedre tettemiddel. Men for #$!!"$%, lokket over termostaten sprakk jo selvsagt ved montering.

IMG_1183.jpg

Så da var det å plukke fra Alpina-motoren til Sammigun som heldigvis sto på lagring her.... (Sorry Sammy, skal ordne opp ;) )

Med litt stell og lakk, så er den klar for å komme i posisjon i morgen.

IMG_1181.jpg

For å finne opphavet til oljelekkasjen, så måtte jeg jo av med varmeskjolda - så siden jeg fikk litt "pes" for å ikke ha shina de opp, så måtte de til pers også ;)

IMG_1179.jpg

Litt varmebestandig lakk gjør jo i det minste til at de ser litt bedre ut.

IMG_1180.jpg

Når jeg tok av toppdekselet, såg jeg at det var krøpet noe olje innunder pakningen. Så jeg håper at det kom derfra. Ser slik ut. Litt vondt å feilsøke på oljelekkasje med blank og ny olje på trange plasser.

Men slipte nå litt på toppdekselet, men resultatmessig så burde jeg ha sandblåst det helt blankt ser jeg. Den lakken Alpina har brukt er jo bare såååå tykk!!!!!

IMG_1177.jpg

Men litt "spesial-grunning" først:

IMG_1178.jpg

Så varmebestandig lakk, ikke helt fornøyd med denne heller. Får gjerne ta det opp igjen etterhvert... Får se hvordan resultatet blir i morgen...

Fant ut at jeg ville ha alle trykkrørene sølvfarget, så nå henger de nylakket på "løftebukk-lakkstativet" - klar til morgendagen.

IMG_1184.jpg

Fikk endelig dekselet til midtkonsollen min, så kan jo legge ut et bilde av den også ;)

IMG_1185.jpg

Tilslutt så tok linselusa Pernezz og fant frem en høyttaler for å få litt mer lyd...

IMG_1186.jpg

Og siden Pernezz reiser på jobb i morgen, så måtte han jo brukes litt ekstra. Så da fikk vi luftet bremser og clutch - deilig. Toppet opp nivået på diffen bak, girkassen fikk ny olje, trakk moment på drivakselene bak (som hang igjen etter montering sist....), etterstrammet boltene i toppen og satt i et førersete for å kunne evnt flytte på bilen når den til kommer. Nærmer seg styggelig bevegelse på bilen nå. Gassvaier får jeg vel montere også etterhvert.

Så nå håper jeg at det ikke lekker mer fra motor, slik at jeg kan gjøre ferdig ledningsnettet i motorrommet, montere lambdaene, rydde opp i dashbord (igjen) osv.

Men nå er det kveld.... God natt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D bra det går framover her og fortiden:) men de varme deksla? er de alu eller stål? hadde de vært alu så synes jeg de skulle vært polert ivar;) men siden de ikke blei polert så går jeg ut i fra at de var stål:)

blir veldig bra dette:) gleder meg allerede til neste update

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De dekslene er nok noe lettmetall-greier.

Blankpolert er ikke min greie, så de ble lakkert. Ikke at de vil bli synlige for den saks skyld, men jeg har jo ingenting annet blankpolert i motorrommet heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det forklarer oljetrykket..

Men er ikke den olja litt i tykkeste laget?

Greit nok du kjører endel på bane og bruker bilen din hardt, men.. :P

Husker ikke helt hva originale specs er.

olja er helt perfekt den, beste jeg noengang har brukt på m88 motoren faktisk.

7 bar oljetrykk ser jeg overhod eikke på som noe problem, heller 6 bar på 7000 enn 4 bar =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...