Gå til innhold

Pedi's BMW E28 Alpina B7 TurboKat... Garasjeprat 18/1 s337


Pedi
 Share

Anbefalte innlegg

Om du er noen hundredeler over BMW spec, så tror jeg det er snodig at det skal påvirke trykket så mye, men det er geit å sjekke en gang til likevel for nattesøvnens skyld.

Det er bedre å ha litt mer klaring som gir høyere oljeflow og bedre kjøling av lageret på en motor til hardt bruk.

Trangere lager ser bedre ut på oljetrykkmåleren helt til lagerene blir for varme og motoren havarerer.

Legger ved et bilde av klaringen på min M50 motor:

remwke32uuy9riulplbi.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar du har sjekket det meste angående oljetrykket ditt nå,men hvis stemplet i reduksjonsventilen til pumpa ikke stenger ordentlig vil du jo kunne få dårlig oljetrykk. Ser du har kjøpt ny pumpe så jeg vet ikke om reduksjonsventilen sitter i den enheten eller ved siden av.Men så nøye som du er regner jeg med at dette er sjekket ut allerede :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pedi's Påskekrim 2012

Siden jeg reiser på jobb nå og blir borte hele påsken, så vil jeg herved presentere årets påskekrim - litt på forskudd.

"Hvem drepte oljetrykket...??"

For å finne ut av dette, måtte jeg engasjere en privatdetektiv...

detective.jpg

Valget var enkelt, vår alle kjære norgesvenn siden krimpåsken i 1984 - direkte fra London og New Scotland Yard:

Commander Adam Dalgliesh fra Metropolitan Police Service!!!

images1.jpg

Ved en sjekk av åstedet (les: motorrom), ser vår helt Dalgliesh fort at det er "grums i oljen" her:

images4.jpg

Han er meget bestemt på at morderen av oljetrykket burde ligge mellom 7 mistenkte, og beordrer dermed en line-up konfrontasjon. Og da er det bare å ta fatt på den vonde oppgave å samle de mistenkte. For å få dette til, må bunnpanne, dynamo, servopumpe osv av igjen for at mister Commander skal bli fornøyd. Men til slutt fikk jeg samlet de mistenkte:

IMG_1266.jpg

Etter utseende å dømme, er det ikke noe som umiddelbart tyder på at morderen er her.

Men mister Commander gir ikke så lett opp. Selv om de mistenkte puster lett ut etter harde og intense avhør, så gir han ikke opp så lett for det. Han er såpass rutinert, at han selvsagt har et ess opp i ermet. Han drar da opp sitt våpen, og det viser seg at han er ladd med 2 pakker Plastigauge... Så en etter en mistenkt må avlegge hver sin "DNA-prøve":

IMG_1267.jpg

Dalgliesh studerer bevisene på beste Sherlock Holmes måte, lager for lager...

IMG_1269.jpg

Finner med dette ut følgende klaringer:

Bærelager 1: mellom 0,038-0,05mm

Bærelager 2: mellom 0,05-0,076mm

Bærelager 3: 0,05mm

Bærelager 4: 0,05mm

Bærelager 5: mellom 0,025-0,038mm

Bærelager 6: mellom 0,025-0,038mm

Bærelager 7: mellom 0,038-0,005mm

"STUNNING" lyder det fra vår kjære Commander. Han ser tilfreds ut med de nye bevisene... Men han må nok finne ut hvordan han kan bruke de nye bevisene, det er nå helt sikkert. Så ved å utvide søket litt, så sporer han opp en gammel kilde i BMW-systemet:

images3.jpg

Am Krankenhaus finner vi en gammel venn, Heinrich Von Schnellfahren. Etter å lovet å ikke navngi ham, så forteller han oss at klaringene mellom veiv og lager på M30 bør ligge mellom 0,030mm og 0,070mm..

Selv om det aldri så mye var nyttig info, så viser det seg at selv om ett eller gjerne flere av "alibiene" er litt på kanten - så holder de mål.

Mister Commander Dalgliesh mistenker også oljen som er brukt, og gjerne overtrykksventilen i pumpa - men slår dette fort fra seg. Det er lite sannsynlig, siden olja er skikkelig og pumpen (med innebygget overtrykksventil) er ny.

Mister Von Schnellfahren fortalte oss også en liten detalj rett før vi gikk. 3 av 5 lagerfarger er gått ut, og de to resterende er røde og blå lager.

Standard lager er beregnet på akseltapp med diameter på 60,000mm. Rødt lager er beregnet på tapp med diameter 59,980-59,990mm, og blått lager er beregnet for tapp med diameter 59,971-59,980mm.

Med denne info konkluderer Commander Dalgliesh at ved å bruke rødt lager, kan vi stramme inn 0,01-0,02mm. Med blått lager kan vi dra inn 0,02-0,03mm....

Men fortsatt er ikke Dalgliesh fornøyd. Kan dette være bevis nok til å finne oljetrykkets morder??

Jeg tror nok ikke at de klaringene vi har her er nok til å miste så mye oljetrykk...

Eneste jeg ser for meg, kan kanskje være gjennom smøringen til turboen. Hvor mye trykk er det inn på turboen på en M106 745i? Her er det jo full pupp inn til turboen, kanskje det er for mye?

Akkurat nå står jeg og Commander Dalgliesh uten svar, er det noen som har en formening om hvem oljetrykkmorderen er??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...