Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Har en m50b20 som blir mata med en T3/4 kinaturbo.

Alt fungerer helt fint, men plutselig helt uten videre har den begynt å "tikke" av og til. Jeg er sikkert på at tikkelyden ikke kommer fra motoren, men fra området ved turboen. Jeg er ikke sikker på om det er selve truboen som lager lyden, men den kommer iallefall fra det området som sagt.

Lyden høres egentlig ut slik ventiltikking i motoren høres ut.

Lyden kommer kun ved lavt turtall og mye gass, eller mye belastning, og kun fra ca 1500rpm og opp til 2500rpm. Over dette kommer bare den vanlige suselyden fra turboen og bilen skyter i vei som vanlig. Straks den får litt ladetrykk forsvinner lyden. Jeg begynner nesten å mistenke at det ikke er turboen også, men vet ikke helt hva jeg skal sjekke. Kan wastegaten lage noe slik lyd hvis den er kaputt? Jeg har en mistanke om at denne muligens ikke er helt frisk. Den ryker ikke noe blårøyk, så det virker ikke som lagrene lekker heller, men skal ta av røret inn til IC for å sjekke i løpet av helga. Noen tips?

Skrevet

Kan være lekkasje mellom manifolden og toppen?

Blir som regel en tikkelyd hvis det lekker litt der.

Skrevet

Ja, virker som det enten er eksoslekkasje eller wastegaten som lager lyden. Den har blitt mer og mer intens den siste tiden. Var ute å kjørte nå i stad, og jeg synes det går over fra å høres ut som tikking til klappring nesten. Kanskje jeg er heldig, og det bare er wastegatebraketten som er løs og ligger å klapprer mot turbinhuset.

Lyden er like høy enten alt er varmt eller iskaldt. Så det blir verken bedre/værre med temperaturforskjeller.

Skrevet

Det var på langtur, så jeg måtte jo komme meg hjem. Den siste turen nå var bare en kjapp tur. Skal få hivd den på bukker i morra. Det er kun siste tiden den ble mer fremtredende enn før.

Skrevet

Kjører orginalt alt nå da jeg har kjørt inn motoren. Er 8,5:1 i komp nå. Kjører maks 0,3bar med 98oktan på orginal styreenhet da den ikke vil bli med på mer. Har chip liggende, men har ikke fått montert den enda.

Sjekka litt under i sted. Wastegaten så grei ut. Sjekka litt på eksosflensen til turbo'n, og der kjentes to bolter litt løse ut. Dro de til med det jeg fikk til, men lyden er fortsatt der. Lyden kommer fra området ved turbo/manifold. Jeg gikk under bilen og hørte mens den gikk på tomgang. Jeg klarer rett og slett ikke å lokalisere hvor det kommer fra, høres ut som inni turbo'n, men det er fordi jeg ikke kommer nærmere manifoldet og høre.

Kan det kansje være eksospakninga på flensen som er dårlig? Er det noe tegn å se etter om det lekker? Manifoldpakningene og manifoldet i seg selv så fint ut. Fant ingen sprekker. Jeg har kun kjørt to-tre uker tilsammen med dette, så regner med det ikke tar kvelden så fort i tilfellet.

Prøvde å ta lydopptak, men lyden kommer ikke frem. Vanskelig å beskrive lyden, men når jeg kjører høres det ut som en slags kakle/tikke lyd av noe slag. Vet ikke helt hva jeg kan sammenligne den med.

Skrevet

kommer du til med handa rundt eksosflensen? isåfall kan du starte opp motoren og kjenne med handa om det blåser i pakningen, motoren bør være kald ellers blir det brente fingre ;) du kan også prøve med litt eksossement i skjøten på flensen, det varer ikke lenge men lenge nok til at du vil høre om lyden blir borte.

Skrevet

bruk et skrujern som stetoskop. sett skrujernet inn til turbo eller hvor du vill lytte, legg øret inntil håndtaket/skaftet til skrujernet. Da vill du med engang høre om det er der det kommer fra.

Veldig genial måte å høre etter lyder som er vanskelige å lokalisere.

Mvh

Skrevet

Ja tenkte på noe slikt. Legge på noe eller lignende for å høre om lyden forsvinner eller ikke. Kommer sånn halvveis til flensen, men det er passe trangt rundt der. Prøvde å kjenne litt i dag, men da var det så varmt fra før av at jeg kun kjente varmestrålinga. Så må få gjørt dette når alt er helt nedkjølt. Får vel kjøpt sånn eksossement på clas? Heter det eksossement, eller er det bare et kallenavn? :)

KalMar: Hørtes interessant ut, har aldri prøvd det. Funker det selv om du har gummi/plasthåndtak altså? Skal i såfall prøves.

Skrevet
KalMar: Hørtes interessant ut, har aldri prøvd det. Funker det selv om du har gummi/plasthåndtak altså? Skal i såfall prøves.

Ja det gjør det, det som er viktig er jo å få metallet/spisen på skrujernet godt inntil der du skal høre. Og så man legge høret på skrujernet.

Det funker sikkert også med en jernstang som er lengre en et skrujern så slipper du å bli heilt svid i fjeset.

Prøv dette, men husk at lydene kan forplante seg i motoren. så hør litt rundtforbi å prøv å fin ut hvor lyden er sterkest.

Lykke til :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...