Gå til innhold

Motorvarmer


F11
 Share

Anbefalte innlegg

Odd-M jeg forstår du har fått det litt i vranghalsen, men jeg vet at du er såpass objektiv at du ser det positive med Webasto/Ebersprächer kontra defa, da en defa varmer til motoren gjør fint lite med temperaturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Odd-M jeg forstår du har fått det litt i vranghalsen, men jeg vet at du er såpass objektiv at du ser det positive med Webasto/Ebersprächer kontra defa, da en defa varmer til motoren gjør fint lite med temperaturen.

Eneste fordelene jeg ser med Web/Eber er at du kan bruke de uten tilgjengelig strøm og at de gir noe hurtigere varme enn en elektrisk variant. Likevel begrenset nytteverdi da de tapper ned batteriet sånn at man får ikke start uansett, når det er virkelig kaldt og man VIRKELIG trenger den eller ved hyppig småkjøring. Så kommer alle problemene som jeg helst ikke vil diskutere...

Komplett ettermontering Webasto koster ca. 19-20k. Du vil ikke få full funksjonalitet som med originalmontert fra BMW med klimastyring etc.

Defa Warmup med motorvarmer, kupevarmer, batterilader og fjernkontroll ca. 6-8k.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang at batteriet tappes ved bruk av varmer så elimineres den ved bruk av batterilader 1-2 ganger hver 14. dag eller ofte/senere ved mer/mindre bruk.

Har prøvd det her Defa sakene og er ikke videre imponert mht varmeutvikling på selve motoren, det er stusselige greier, klare jo knapt å varme motoren opp til 20-30 grader, og det er ikke sikkert at motoren klarer resten selv når det er virkelig kaldt. I tillegg så er batteriladeren til Defa en vist da den lader med knappe 3A, men kan såklart oppgraderes til den store utgaven på 10A. Men de med stort batteri bør ha ihvertfall 7A ved lading, ellers klarer ikke batteriet å bli toppladet på en natt, såklart avhengig av hvor lite strøm det var på batteriet ved påbegynt lading.

Såvidt jeg vet så oppnår man full funksjonalitet mht klimastyring ved ettermontering av varmer på de fleste BMW modeller. Er det noe nytt de har begynt med å redusere funksjonaliteten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang at batteriet tappes ved bruk av varmer så elimineres den ved bruk av batterilader 1-2 ganger hver 14. dag eller ofte/senere ved mer/mindre bruk.

Har prøvd det her Defa sakene og er ikke videre imponert mht varmeutvikling på selve motoren, det er stusselige greier, klare jo knapt å varme motoren opp til 20-30 grader, og det er ikke sikkert at motoren klarer resten selv når det er virkelig kaldt. I tillegg så er batteriladeren til Defa en vist da den lader med knappe 3A, men kan såklart oppgraderes til den store utgaven på 10A. Men de med stort batteri bør ha ihvertfall 7A ved lading, ellers klarer ikke batteriet å bli toppladet på en natt, såklart avhengig av hvor lite strøm det var på batteriet ved påbegynt lading.

Såvidt jeg vet så oppnår man full funksjonalitet mht klimastyring ved ettermontering av varmer på de fleste BMW modeller. Er det noe nytt de har begynt med å redusere funksjonaliteten?

Du får ikke full funksjonalitet med klimaanlegget ved ettermontering, annet enn hvis du vil ha BMW til å gjøre det. Da til en HELT annen pris enn den jeg har oppgitt. Det var en tråd vedrørende dette på BMWCCN for et par dager siden.

Min nåværende E61 525d har ikke tilleggsvarmer og fungerer tilsynelatende meget fint uten. Blir ganske kjapt driftsvarm selv i temperaturer rundt -20 grader. I følge min forhandler har INGEN nye dieselbiler fra BMW tilleggsvarmer. Jeg har montert Defa på nybilen. I allefall bedre med en idiotsikker Defa enn Webasto som ikke fungerer.

BTW: min gamle E39 530d ble fullstendig driftsvarm i -36 grader og holdt uten problemer temperaturen etterpå, uten fungerende Webasto (driten har vel egentlig aldri fungert skikkelig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, de er såpass bra i streng kulde altså. Det var jeg ikke klar over. Tror ikke min 4 sylinder er så bra å få temperatur som 6 sylinder, men den holdt ihvertfall tempen i -35 på landeveien. Neimen, da trenger man jo nesten ikke ekstra varmer, og da er jo en Defa god nok om man bare skal ha litt lunk på motoren.

Jeg synes uansett at ditt bilde mht webasto kontra defa er vel sort/hvitt. Men jeg regner med at du selv og andre forstår at bildet er mer nyansert enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet av flere som er meget fornøyd med Webasto. Jeg vet også av en del som er misfornøyd. Hvis det fungerer som det skal så er det nok det beste alternativet, det skal jeg være enig i. Koed selger forøvrig Webasto-kit til 10-12k for de som vil montere selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...