Gå til innhold

Hvor få et reelt avgiftsforslag ved import av denne bilen?


S.Hafsmo
 Share

Anbefalte innlegg

Fant egentlig ikke en topic som var kort nok og forklarte alt, men jeg lurer ihvertfall på hvem jeg kan kontakte for å få vite så nært som mulig hva det vil koste meg i avgifter å importere f.eks denne 740i (Sport?) fra Tyskland.

Vet det er kalkulatorer på toll.no men alternativ beregning er veldig vanskelig å forholde seg til, samt at den normale kalkulatoren ikke tar hensyn til det enorme verditapet det er på disse bilene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regna en del på dette selv på toll.no sin kalkulator. Sammen med gaasen hadde vi omtrent samme priser.. Det var små avvik på den prisen vi regna på, som var på rundt 300.000,- . Så tror nok du har en rimelig grei pekepinne på hvor du havner der inne, altså..

Trikset er vel å regne på pris fra forhandler, men det vet du vel om, med moms osv der..:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, bilen var vel mest for å ha et eksempel, for all del en pen bil, men ikke sikkert en jeg ville gått for.

her ser dere forskjellen på alternativ og normal beregning.

Normal:

Beregning

Engangsavgiften for dette kjøretøyet blir som følger:

Avgift for egenvekt: 139 304,00

Avgift for motoreffekt: 283 721,30

Avgift for slagvolum: 344 628,00

Engangsavgift for tilsvarende nytt kjøretøy: 767 653,30

Bruksfradrag (63%): -483 621,58

Vrakpantavgift: 1 300,00

Totalt 285 332,00

Alternativ:

Alternativ beregning av bruksfradrag:

Gjeldende bruktpris: 300 000,00

Justering for kjørte km: 0,00

Justert gjeldende bruktpris: 300 000,00

Konsumprisindeksert historisk nypris: 1 721 550,00

Forholdstall: 0,17426

Engangsavgift for tilsvarende nytt kjøretøy: 767 653,30

Engangsavgift å betale: 133 771,26

Vrakpantavgift: 1 300,00

Totalt 135 071,26

Er litt forskjell på 300k og 135k i engangsavgift. ;)

men tallene jeg har brukt på den alternative beregningen er jo ren gjetting. Derfor søker jeg assistanse.

Hvis bilen blir 450k er det ikke riktig så interessant som om jeg kan få den til 280-300k. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, bilen var vel mest for å ha et eksempel, for all del en pen bil, men ikke sikkert en jeg ville gått for.

her ser dere forskjellen på alternativ og normal beregning.

Normal:

Beregning

Engangsavgiften for dette kjøretøyet blir som følger:

Avgift for egenvekt: 139 304,00

Avgift for motoreffekt: 283 721,30

Avgift for slagvolum: 344 628,00

Engangsavgift for tilsvarende nytt kjøretøy: 767 653,30

Bruksfradrag (63%): -483 621,58

Vrakpantavgift: 1 300,00

Totalt 285 332,00

Alternativ:

Alternativ beregning av bruksfradrag:

Gjeldende bruktpris: 300 000,00

Justering for kjørte km: 0,00

Justert gjeldende bruktpris: 300 000,00

Konsumprisindeksert historisk nypris: 1 721 550,00

Forholdstall: 0,17426

Engangsavgift for tilsvarende nytt kjøretøy: 767 653,30

Engangsavgift å betale: 133 771,26

Vrakpantavgift: 1 300,00

Totalt 135 071,26

Er litt forskjell på 300k og 135k i engangsavgift. ;)

men tallene jeg har brukt på den alternative beregningen er jo ren gjetting. Derfor søker jeg assistanse.

Hvis bilen blir 450k er det ikke riktig så interessant som om jeg kan få den til 280-300k. ;)

Du må betale engangsavgiften som du har øverst her FØR du kan søke om alternativ :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo greit, men jeg gidder ikke betale 400+ og satse på at den alternative beregningen kommer på ca. halvparten. Har ikke råd til å kaste 150k ut vinduet fordi det var usikkerheter i beregningene. ;)

Nei, er mye penger å gamble med ja :) Sporte også tollvesenet om de trodde alternativbergegning ville lønne seg (på e30 vel og merke) men da sa de at de kan ikke oppfordre folk til det #-o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det vil GARANTERT lønne seg på gamle biler med stor motor.

De tar utgangspunkt i tilsvarende norske biler til salgs, og justerer deretter for kilometer.

Finnes det ingen til salgs setter de sin egen pris.

Skal du ha nøyaktig beregning må du ta deg en tur bort til dem for å se i rødboka... da kan du regne ut rimelig på øret...håper det svaret hjalp deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...