Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Driver å ser på e39 for tiden, og ser at de aller fleste har en ganske så høy km. ofte mellom 200k og 300k. Hva mener folket om en bil som har gått f.eks 250k km da? Vet at det har alt å si om vedlikeholdet er bra, men dere som kjenner disse bilene bedre enn meg vet vel om det er kjente problemer som bruker å dukke opp på så mange km. :)

Er det rett å slett uklokt å kjøpe en bil med så høy km, eller skulle ikke dette ha noe å si?

  • Svar 65
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

si det du.. sikkert endel her som kommer til å bastant mene sitt nå snart..

jeg er nå av den oppfatning av at etter 200 000 km så er de fleste slitedeler byttet ut og hvis bilen er generelt rustfri og vært pleiet godt så kan det være bedre å kjøpe enn en som har gått 150 000 og diverse slitedeler begynner å svikte..

Et eksempel, min 97 523ia har gått 250 000 akkurat og bruker ikke en dråpe helsyntetisk olje.

Hadde en kunde i dag med en 2005 523 E61.. Han fyllte 1 liter olje i måneden og bilen hadde gått 100 000. Innenfor standard det, men bilen var jo helt klart klar for motorbytte. Trolig forrige eier som var sløv med oljeskift. Selv bytter jeg hver 7-10 000 (senest)

Skrevet

Nå kjøpte jeg en e39 touring 2000mod 520i i vår som da var gått 230.000km. fikk den for 70k, noe som var nokså rimelig i forhold til markedet, mtp. utstyrsnivå osv. Jeg må si det er en kjekk bil og eie og kjøre, men det koster sitt. Har skiftet veldig mye småplukk (foringer, vindusviskergjennomføring bakrute, div. lyspærer inkl. xenon, vindusheis, overhalt bremsecalipre, div deksler under motor, emblem, koppholder, speilglass, olje og filter, bremserør bak, nye vinterdekk, lakkert steinsprut mm.), så ja ting ryker etterhvert som kilometerne ruller. Selv om jeg gjør mesteparten selv, blir det endel penger av.

Så min anbefaling er å lete etter en med lav km og som har fått skiftet de typiske delene som ryker (abs-sentral, dynamo, toppakning?, foringer osv.) Uansett vil jeg påstå at du må regne med at det blir uforutsette utgifter, dette avhenger jo også litt av hvordan du bruker/kjører bilen.

Det positive er at det er kjekke biler å kjøre, deletilgangen på nett er svært god, og du finner tips og hjelp her inne for det meste. Desto mer utstyr, dess bedre ser det også ut til at de holder seg i pris. Foretrekk også en større motor enn tolitern, da den blir i minste laget, spesielt hvis du har full bil, drar henger e.l

Skrevet

M54B22 ja.. Lever like mange gamp som M52B25 (523)

Vannpumpa tar også knekken rundt 200 000.

Enkelte er sykelig opptatt av km.. Bilen kan se strøken ut og virke bra og samtidig vært dårlig oppfulgt service messig. Da er det du som betaler for det i etterkant. Kan være herjekjørt deluxe også. Mange her inne som har rast girkasserr som bare har gått 150 f.eks. Behandlingen av bilene er alfa omega.

Skrevet

min 98 523iat har rullet 254000, tight og fin å kjøre og bruker ikke en dråpe olje, har byttet casterstag foringer og de berømte knirkeforingene, forrige eier hadde byttet vannpumpe, starter, dynamo og radiator så de fleste barnesykdomer er luket vekk ;)

Skrevet

Jeg har akkurat kjøpt en 520ia 99mod med 405 000 på tellern! :D

komplett service hefte, samme eier fra 50 000km fram til nå..voksen mann..

den er i mye bedre stand en den forrige 5serien jeg hadde, og den hadde gått 270 000når jeg solgte den.

så selve km har ikke alt og si.. kommer ann på hva som har blitt byttet og om servicer etc har blitt fulgt.

Skrevet

Jeg kjøpte en 520d med 204000km på telleren for 2 år siden, den var noe dårlig vedlikeholdt av den eieren.

Men jeg fikk bilen relativt rimelig da, og derfor kjøpte jeg den. Har dog brukt 60000,- på den på 2 år, og ca 45000km. Så endel rep må nok påregnes på de fleste biler, fordi det er mye som kan gå i stykker og som kan slites ut. Jeg har ikke hatt noen uventet feil på min bil, men vanlige slitasjedeler, pluss ei dieselpumpe som drar summen opp endel, ca. 17000,-

En kompis har kjøpt seg en 523i fra 1998 med 250000km på telleren og den var rimelig bra vedlikeholdt, så der var det mindre etterslep på service/deler enn på min. Men han har bare kjørt 9000km på 9 mnd så han har ikke kjørt like mye som meg da, derfor har han brukt foreløpig mindre penger enn meg på vedlikehold/service.

Så moralen er, finn en bil som har x antall kilometer, men som er godt vedlikeholdt.

Skrevet

jeg har en 97 mod 528 som har rulla 282 000 km.

motoren er tørr som en fisk under, bruker 1 liter olje på ca 16-18 000 km.

Noe som er normalt selv på en ny motor.

Har byttet følgende deler på et år. og 40 000 km.

Begge styrestag

vannpumpe

termostat

bremserør bak

radiator

ekspansjonstank

veiv føler

3 oljeskift

kasterstag

bærearmer

lenkearmer

hjullagre

bremseskiver,klosser og brekk bak

klosser og skiver forran.

Alle de elementene her er normale slitedeler på en e39..

Skrevet

Jeg kjøpte min 1999 320d i 2005, den hadde da gått 280.000km. Nå har den gått 425.000km. Har tenkt til å ha den i minimum 3 år til. Har byttet både dieselpumpe, turbo og alt i understellet.

Så lenge du tar vare på bilen din er det ikke noe problem i det hele tatt. Det aller viktigste er å skifte olje og filter, gjør du det hver 10.000km så varer motoren lenge.

Tror nok diesel er mer holdbar enn bensin også. Den er tross alt konstruert for en kompresjon som er over dobbelt så høy som en bensinbil.

Men skal du ha en gammel bil som har gått langt kan det være en fordel å kunne skru selv, for av og til kommer det reparasjoner som man må ta seg av.

Skrevet

Jeg har eid en E39 fra 150k km til 250k km. I løpet av den perioden ble det selvsagt byttet en god del slitedeler, men kan man skru litt selv så er det overkommelig. Min bil var da sansynligvis over bøygen med slitedeler som opptrer rundt 200k km, til fremtidig glede for neste eier... :?

Jeg tror den typiske BMW-eier tar hakket bedre vare på bilen enn den typiske Nissan- eller Mazda-eier. Men det er fallgruver å gå i. En BMW, Audi eller MB vil også generelt være noe dyrere å drifte enn "vanlige" biler. Let heller etter et velholdt eksemplar med brukbar teknisk historie, enn selgere som fokuserer på ytelser, max felgstørrelse og senk. Prioriter teknisk tilstand forran utseende.

Edit:

Et godt tegn på at bilen er pent holdt er at samtlige 8 originale felger følger bilen. Og at felgene er fri for skader og kantkjøringer. På en så gammel bil som E39 tross alt begynner å bli, så forteller det endel om eierforholdene.

Jeg vil SPY når jeg ser helt nye biler til 7-8-900.000,- med simple dekk- og felgpakker fra Megahjul. Originale felger er et MUST når jeg kjøper bil.

Skrevet
Let heller etter et velholdt eksemplar med brukbar teknisk historie, enn selgere som fokuserer på ytelser, max felgstørrelse og senk. Prioriter teknisk tilstand forran utseende.

Veldig enig med deg, senk og store felger gjøre bare så understellet slites mere.

Skrevet

Henger meg på de fleste her som mener at det viktigste er ikke hvor langt bilen har gått, men hvor godt den har blitt tatt vare på.

Min E39 kjøpte jeg når den hadde gått 217, nå har den gått 281.

Byttet følgende:

Regulator og børster til dynamo

Fjærer og dempere

Alle stag og foringer foran.

Stab stag foringer bak

Hjullager bak

Toppdeksel pakning

Veiv + kam sensor

Vannpumpe

Radiator

Aircondition kompressor

Vanos o-ring

Katalysator og eksos

Pluss olje og diverse

Det blir en ganske lang liste etterhvert, men selv om du kjøper en som har gått 150 så må du ut med mye av det samme.

Min teori er at en godt holdt bil som har rullet langt som oftest kan være i vel så bra stand som en som har gått lite men fått dårlig stell. Det holder liksom ikke med alle servicer etter 150.000km, da en vanlig service oftest ikke består av så veldig mye mer enn olje skift. Det er jo bra for motoren (sett bortifra at service intervallet er for langt...). Det finnes nok utrolig mange biler som går rundt med defekte dempere og foringer osv. uten eier bryr seg nevneverdig.

Så ved kjøp se an eieren, og prøv å finne ut så mye historikk om bilen som mulig.

Når det gjelder at diesel varer lenger enn bensin er jeg helt uenig den påstanden.

Ingen grunn til at en bensin ikke skal kunne gå like langt som en diesel, og som oftest billigere reparasjoner på motor.

Skrevet

Når det gjelder at diesel varer lenger enn bensin er jeg helt uenig den påstanden.

Ingen grunn til at en bensin ikke skal kunne gå like langt som en diesel, og som oftest billigere reparasjoner på motor.

Skjønner ikke helt...

Hva er det som er dyrere på dieselmotor? Dieselpumpe og turbo? Byttes det veldig ofte i løpet av en bils levetid?

Men hva gjør at en motor slites?

Kan det tenkes at det er antall omdreininger totalt sett som sliter motoren?

Når vi vet at alle dieselbiler er giret på en slik måte at turtallet ligger vesentlig lavere enn bensinere så vil dieselmotoren gå færre runder rundt i løpet av samme kjørte strekning.

Det er klart at de motorsterke bensinerene som er lavt giret på tilsvarende måte(nesten) vil også komme godt ut av det mtp levetid på motoren.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...