Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tom K, sto 235/45 17 på da jeg kjøpte min e39. Kjører nå 225 for det gikk ikke smalere dekk på felgen ;) . Desverre så tillater ikke norske veier brede dekk med lite gummi, da asvalten ofte har dype furer og er sporete. Det er helt klart at når bilen ligger å filer og sliter på disse sporene i veien så slites bilen mer, ikke bare dekkene. Det gir mer støy og totalt sett en dårligere kjøropplevelse, om målet ikke er å spise svinger i høy hastighet eller se kul ut.

Orginal dim på e39 starter vel på 205 / 16 på sommar dekk, god komfort og mindre dekkstøy.

Ser det nevnes ESP her, alle E39 leveres med ASC, antispinn. Det gjør at baken ikke kommer ut ved hjulspinn når man gir gass. DSC er antispinn og antiskrens.

Ser det nevnes at bensin fortrekkes når man kjører korte distanser, der har vel bensin sine ulemer også, med kondens i olja og tett veivhusventilasjon ?

  • Svar 65
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Kondens? Den må du utdype...

Veivhusventilasjon er et problem på ALLE motorer, ikke bare bensin. Det er f.eks. den hyppigste årsaken til turbohavari på M47 og M57. Merk at jeg kjører dieselbil selv, så er ingen "fanboy" av bensin. Men det er greit å se både fordelene og bakdelene med begge deler. Diesel har sine negative sider også.

205/65-15 er forøvrig minste originale dekkdimensjon på E39.

Skrevet

Kjørte min 528iAT fra ca 160-225k. Slapp unna med å bytte luftbelger bak, støtdempere framme og kjølevifta til ACn og xenon ballaster. Om foringene i bakstillinga blir slitne så blir disse bilene veldig følsomme for ubalanserte/urunde hjul. Forsøkte flere kombinasjoner med billige hjul/dekk med masse vibrasjoner som resultat. Med orginalfelger av moderat dimensjon og kvalitetsdekk gikk det fint. Synes jeg ser mange e39 som har begynt å ruste nederst på dører og luker for tiden.

Skrevet
Kondens? Den må du utdype...

Veivhusventilasjon er et problem på ALLE motorer, ikke bare bensin.

Alle BMW-motorer mener du?

Kondens i oljen/motoren generelt og under toppdekselet spesielt oppstår i alle forbrenningsmotorer. Har du lagt merke til den hvite eksosen fra kalde motorer? Det er kondens. Sammen med sot er det hovedgrunnen til at oljen må byttes oftere i kaldt klima. Særlig ved mye småkjøring. Oljen må oppnå driftstemperatur for at kondensvannet skal fordampe. Gjennom, ganske riktig, veivhusventilasjonen.

Noen motorer takler dette, andre får problemer. Moderne dieselbiler uten tilleggsvarmer går gjerne en hel vinter til og fra jobb uten å bli skikkelig driftsvarme, bortsett fra den ene turen til Ikea eller lignende.

Skrevet

Jeg er fullstendig klar over prinsippet. Og egentlig poengterer du det jeg ville frem til, at dieselmotorer er mer utsatt for problemet enn bensinmotorer.

Skrevet

Det er det ingen tvil om. Jeg har en kollega med Focus 1,6D med gåen Webasto (han også), og 35 km hver vei til jobb. På vei hjem blir ikke bilen varm før de to siste kilometrene, hvor det er stigning. Altså 32 km med knapt utslag på tempmåleren. Til sammenligning blir BMW'n min rimelig varm (nåla opp på normalt nivå) etter ca 5 km.

Skrevet

Det var da voldsomt? BMWs dieselmotorer blir kjappere varm enn det der. Min gamle 530d oppnådde uten problemer full driftstemperatur i 36 minusgrader.

Skrevet

Jeg har lagt merke til at feks en Volvo V70 med "d5" motoren oppnår arbeistemperatur uten ekstra oppvarming relativt kjapt på kalde dager, rundt -10 grader.

Mens feks en Audi A4 med 2 liter PD er noget tregere enn den igjen.

Vi hadde en Opel Combo med 1,3 diesel og den ble nesten aldri varm på vinteren, uansett hvor lenge den ble kjørt.

  • 7 months later...
Skrevet

Nå ble tråden som omhandlet høy km stand gjort om til tråd om standard dekkdim? hehe..

325xi jeg har nå har rullet 305000km, bilen er langt bedre å kjøre enn forrige 330xi jeg hadde. Den hadde halvparten av km.stand, men på langt nær ikke det samme vedlikeholdet. Servicehefte er fulgt opp til punkt og prikke. Om det har noen betydning, så står det Autozentrum og Stenshagen på dem.. Denne bilen skal jeg ha så lenge det er mulig, så blir å koste på den alt av understell for å holde den oppe der den bør være.. Har skiftet drivakslene foran, da det var kommet en sprekk i mansjetten på høyre side. Motoren skal også få seg en gjennomgang av slitedeler, vannpumpe, reimhjul/strammere, samt vanos, veivhusventil osv osv.

Jeg sverger til BMW Bensinsekser.. Ingen problemer med BMW og høy km.stand, er vel kanskje derfor jeg faller tilbake på det gang på gang... er vel 3 E46 med over 300 på telleren

Skrevet

Km-stand betyr lite så lenge den er godt vedlikeholdt. Servicehefte forteller egentlig ingenting om bilens tilstand foruten at den har fått regelmessig olje- og filterskift. Det er nemlig opp til eieren å ta tak i merknadene de evt. kommer med etter inspeksjoner.

Skrevet

Jeg vet om en 2002mod E39 som har rullet 60 000km, skinn og veldig fin, den skal settes tilsalgs så hvis du er interessert i noe sånt så kan jeg sette deg i kontakt med damen som eier bilen.

Skrevet
Km-stand betyr lite så lenge den er godt vedlikeholdt. Servicehefte forteller egentlig ingenting om bilens tilstand foruten at den har fått regelmessig olje- og filterskift. Det er nemlig opp til eieren å ta tak i merknadene de evt. kommer med etter inspeksjoner.

Helt klart, men det gir en pekepinn på at bilen har fått skiftet hvertfall oljen sin.. noe som jeg mener er viktig. Selvom intervallet er noget høyt, etter min mening..

I mitt tilfellet har forrige eier hatt mye penger og hatt villigheten til å følge opp det han faktisk har kjørt med.. noe som gjenspeiler seg i egenskapene den dag i dag..

Klart det finnes tilfeller av biler som har blitt vandalisert, til tross for at papirene ser ok ut.. Synd, men dessverre slik virkeligheten er..

Skrevet
min 98 523iat har rullet 254000, tight og fin å kjøre og bruker ikke en dråpe olje, har byttet casterstag foringer og de berømte knirkeforingene, forrige eier hadde byttet vannpumpe, starter, dynamo og radiator så de fleste barnesykdomer er luket vekk ;)

Knirkeforingene hvor er dei? knirker framme på min bil i humper.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...