Fuzzy Skrevet Desember 17, 2010 Skrevet Desember 17, 2010 Har en 2000 modell 320 DAT. Denne har noen klakkelyder når man stopper motoren som kommer fra vibrasjonsdemperen (reimhjulet på veiva). Er dette noe herk å bytte selv? Har en mistanke om at selve senterbolten som holder denne sitter som fy, noe som kan være vanskelig å løsne når man ikke har BMWs spesialverktøy for å kontrholde selve vibrasjonsdemperen når man skal ut med bolten. Sitter også selve demperen/reimhjulet godt fast til veiva når bolten er ute?
Otis Skrevet Desember 17, 2010 Skrevet Desember 17, 2010 Jeg ikke noe mer enn dette dokumentet. Håper det hjelper deg litt. http://www.2shared.com/document/Jx1-m5- ... ng_or.html Last ned linken er nede til høyre.
Fuzzy Skrevet Desember 17, 2010 Forfatter Skrevet Desember 17, 2010 Takker - den linken er en ren pdf-utskrift fra BMW TIS DVD; den har jeg, men jeg har desverre ikke det nenvte spesialverktøyet, og tenkte derfor om noen hadde tips til alternative måter, eller om dette er prakk-jobb som man like gjerne kan sette bort og slippe stress.
2000Touring Skrevet Desember 17, 2010 Skrevet Desember 17, 2010 Bytta min for rundt ett år siden. Hadde ikke spesialverktøyet. Kan ikke huske at det var noe prakk i det hele tatt. Husker dog ikke om bolten var links eller ikke. Forlenget skralle og slag tipper jeg var løsningen.
mspec Skrevet Desember 17, 2010 Skrevet Desember 17, 2010 min erfaring vil sende deg på verksted jeg prøvde å holde igjen å slo med hammer og en lang jernstang men den ville ikke vrikke. problemet lo i å holde igjen hjulet mens man sku løsne bolten.Hvis du klarer å holde hjulet igjen bør det nok gå.. men jeg mener denne bolten er festet med over 1000 newton..
2000Touring Skrevet Desember 17, 2010 Skrevet Desember 17, 2010 min erfaring vil sende deg på verksted jeg prøvde å holde igjen å slo med hammer og en lang jernstang men den ville ikke vrikke. problemet lo i å holde igjen hjulet mens man sku løsne bolten.Hvis du klarer å holde hjulet igjen bør det nok gå.. men jeg mener denne bolten er festet med over 1000 newton.. Den bolten skal sitte med 410Nm ihht Haynes boka. I den samme boka står det at dersom man ikke har spesialverktøyet kan man bruke en "strap wrench" for å holde den fast. (Ser ut som en oljefilteravdrager) Er forresten mulig vi brukte muttertrekker for å løsne den bolten - broder jobber på tungtverksted, og der har de både 3/4 toms(muligens også større) muttertrekkere.
Otis Skrevet Desember 17, 2010 Skrevet Desember 17, 2010 Kanskje man kan bruke den gamle serpentinreima og en trepinne og tvinne fast reimhjulet? Om man plages altså.
2000Touring Skrevet Desember 17, 2010 Skrevet Desember 17, 2010 Kanskje man kan bruke den gamle serpentinreima og en trepinne og tvinne fast reimhjulet?Om man plages altså. Skulle tro at det er mulig dersom man klarer å lage noe som minner om en oljefilteravdrager. Kan faktisk hende at reima på en oljefilteravdrager er lang nok også, så en kan bruke en vanlig oljefilteravdrager(?)
Fuzzy Skrevet Desember 17, 2010 Forfatter Skrevet Desember 17, 2010 Skal bytte vannpumpe en av de nærmeste degene så da kan jeg jo i samme slengen prøve å løsne senterbolten med oljefileravdrager og langarm-skralle. Løsner den da så fårr jeg kjøpe inn ny vibrasjonsdemper og bytte en dag. Om den ikke løsner så får jeg levere inn bilen ett sted etter hvert Når bolten er ute så er selve reimhjulet/vibrasjonsdemperen lett å ta av?
mspec Skrevet Desember 18, 2010 Skrevet Desember 18, 2010 min erfaring vil sende deg på verksted jeg prøvde å holde igjen å slo med hammer og en lang jernstang men den ville ikke vrikke. problemet lo i å holde igjen hjulet mens man sku løsne bolten.Hvis du klarer å holde hjulet igjen bør det nok gå.. men jeg mener denne bolten er festet med over 1000 newton.. Den bolten skal sitte med 410Nm ihht Haynes boka. I den samme boka står det at dersom man ikke har spesialverktøyet kan man bruke en "strap wrench" for å holde den fast. (Ser ut som en oljefilteravdrager) Er forresten mulig vi brukte muttertrekker for å løsne den bolten - broder jobber på tungtverksted, og der har de både 3/4 toms(muligens også større) muttertrekkere. no husker ikke jeg eksagt hva de sa på bmw men de sa iavertfall at den ikke klarer å løsnes med muttertrekker. de hadde heller ikke noe spesifisert tiltrekkingskraft(NM) annet enn hva han printet ut til meg som jeg frant frem nu. på papiret står det at tiltrekkingsmomentet er 100NM + 60 grader + 60 grader + 30 grader noe som totalt sett blir noe inni helvetes godt fast
2000Touring Skrevet Desember 18, 2010 Skrevet Desember 18, 2010 min erfaring vil sende deg på verksted jeg prøvde å holde igjen å slo med hammer og en lang jernstang men den ville ikke vrikke. problemet lo i å holde igjen hjulet mens man sku løsne bolten.Hvis du klarer å holde hjulet igjen bør det nok gå.. men jeg mener denne bolten er festet med over 1000 newton.. Den bolten skal sitte med 410Nm ihht Haynes boka. I den samme boka står det at dersom man ikke har spesialverktøyet kan man bruke en "strap wrench" for å holde den fast. (Ser ut som en oljefilteravdrager) Er forresten mulig vi brukte muttertrekker for å løsne den bolten - broder jobber på tungtverksted, og der har de både 3/4 toms(muligens også større) muttertrekkere. no husker ikke jeg eksagt hva de sa på bmw men de sa iavertfall at den ikke klarer å løsnes med muttertrekker. de hadde heller ikke noe spesifisert tiltrekkingskraft(NM) annet enn hva han printet ut til meg som jeg frant frem nu. på papiret står det at tiltrekkingsmomentet er 100NM + 60 grader + 60 grader + 30 grader noe som totalt sett blir noe inni helvetes godt fast Jeg forteller bare hvordan jeg har gjort det, og hva som står i Haynes boka i forhold til dette. Uansett er vi nok enige om at den antagelig sitter godt fast. Det jeg ikke er enig med deg i er at man er nødt til å sette bilen på verksted for å få løsnet bolten.
mspec Skrevet Desember 18, 2010 Skrevet Desember 18, 2010 joda,men jeg sa jo også at hvis han klarer å holde igjen hjulet med noe så bør det nok gå har i ettertid sett noe på biltema som heter noe som " verktøy for å demontere vibrasjonsdemper". dette kan jo være noe å sjekke ut
badsha Skrevet Desember 18, 2010 Skrevet Desember 18, 2010 skal demontere min på mandag på 2006 318d. første gang gikk det ikke, håper det går denne gange`n:
bassik Skrevet Desember 19, 2010 Skrevet Desember 19, 2010 min erfaring vil sende deg på verksted jeg prøvde å holde igjen å slo med hammer og en lang jernstang men den ville ikke vrikke. problemet lo i å holde igjen hjulet mens man sku løsne bolten.Hvis du klarer å holde hjulet igjen bør det nok gå.. men jeg mener denne bolten er festet med over 1000 newton.. Den bolten skal sitte med 410Nm ihht Haynes boka. I den samme boka står det at dersom man ikke har spesialverktøyet kan man bruke en "strap wrench" for å holde den fast. (Ser ut som en oljefilteravdrager) Er forresten mulig vi brukte muttertrekker for å løsne den bolten - broder jobber på tungtverksted, og der har de både 3/4 toms(muligens også større) muttertrekkere. Ut med radiatoren, bruk muttertrekker. Mener å huske at det er litt liten plass der, så jeg brukte nok en "mini" muttertrekker. vi har 11 bar i luftanlegget, så den trekker nok opp med over 600Nm
2000Touring Skrevet Desember 19, 2010 Skrevet Desember 19, 2010 min erfaring vil sende deg på verksted jeg prøvde å holde igjen å slo med hammer og en lang jernstang men den ville ikke vrikke. problemet lo i å holde igjen hjulet mens man sku løsne bolten.Hvis du klarer å holde hjulet igjen bør det nok gå.. men jeg mener denne bolten er festet med over 1000 newton.. Den bolten skal sitte med 410Nm ihht Haynes boka. I den samme boka står det at dersom man ikke har spesialverktøyet kan man bruke en "strap wrench" for å holde den fast. (Ser ut som en oljefilteravdrager) Er forresten mulig vi brukte muttertrekker for å løsne den bolten - broder jobber på tungtverksted, og der har de både 3/4 toms(muligens også større) muttertrekkere. Ut med radiatoren, bruk muttertrekker. Mener å huske at det er litt liten plass der, så jeg brukte nok en "mini" muttertrekker. Takk skal du ha Jørn, husket ikke helt hvordan vi gjorde det... vi har 11 bar i luftanlegget, så den trekker nok opp med over 600Nm
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå