Gå til innhold

Feil/mangler med F10/F11


Tore_S
 Share

Anbefalte innlegg

Rundet første 100 mil i min 520d F10 og er foreløpig veldig godt fornøyd.

Krever litt lydmessig tilvenning å gå fra 6er diesel til 4er men det rakler uansett:) sportsautomatkassa på disse bilene er helt fantastisk, og henger fint med hvis man skal dra på litt på svingete vei.

Når det er sagt så er dette absolutt ingen sportsbil, men bmw klarer det kunststykke gang på gang, nemlig å lage familiebiler som er morsomme å kjøre! Audi,merce er behagelige biler men ikke i nærheten av så morsomme.

Skal kjøre litt fjelloverganger til sommeren og der er jeg spent på hvordan den er, for der var 325d'n helt optimal med et godt skyv i motbakkene.

Uansett:vi er priveligerte som får kjøre en av verdens beste familiebiler, ta deg en test tur i en avensis eller mondeo så finner du fort ut at livet ikke er så ille bak rattet på en F10/F11 til tross for strikkmotorene avgiftsnorge tvinger oss til å ha:)

:applause: enig, min beste bil så langt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er også meget godt fornøyd med min F11 520d etter 4000km. Motoren er litt for svak synes jeg, men det finnes det ordninger for. Noe mer vibrasjoner og traktorlyd enn i E61 525d som jeg kom fra, men alt blir en vane. Hadde ikke avgiften vært så hinsides hadde jeg valgt Bensin.

Ellers savner jeg godt gammeldag håndbrekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå svarer jeg på generell basis...

Det er mye tekniske feil på disse webasto'ene, spesielt etter 2-3 års drift, dette er uavhengig av bilmerke. Når det gjelde batteri så er det også kjent at disse varmerne tar knekken på batteriet, man er helt avhengig av regelmessig lading. Man sier at man må kjøre dobbelt så lenge som varmeren har vært på for å ha tilstrekkelig til start neste dag uten å sette på batterilader.

Tru det eller ei, jeg ble frarådet å kjøpe bilen med webasto da de mente at det var alt for mye utfordringer med dem.

Hei!

Min erfaring med webasto er heller motsatt. Bor på Røros og kjører 5 kilometer til jobb. Min forrige bil var en 00' 530d, den kjørte jeg 80k med, og webastoen var av typen på 5 kw som kunne programmeres. Det jeg måtte gjøre på vinteren, var å legge en batterilader i bilen. Når de andre på jobb koblet til motorvarmer kobla jeg til laderen. På det kaldeste mens jeg hadde E39'n, var minus 40! Da var jeg mest overrasket over at ikke dieselen frøs!

Nå kjører jeg en 07' E60, og det viktigste ekstrautstyret, sammen med varme i rattet, er definitivt webastoen! Mulig jeg har vært heldig, men har ikke hatt problemer i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Flott at den virker som den skal…

Som du nevner, så er det viktig å bruke batterilader regelmessig i den perioden man bruker webastoen, bør nesten lade batteriet hver dag i den hyppigste perioden. Mange av de feil som er registrert dreier seg nettopp om batteriproblemer, men mange feil oppstår ved feil bruk av selve webastoen. Mange tvangsstopper den etter bruk for å spare batteri, dette medfører koksdannelser og andre problemer, man skal la den gå renseperioden ut. Samtidlig er det en del styreproblemer, pumpeproblemer og tennpluggproblemer.

Jo da, mange webastoer varer i mange år, men man bør passe på de (utfør vedlikehold) samt å huske å lade batteriet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Flott at den virker som den skal…

Som du nevner, så er det viktig å bruke batterilader regelmessig i den perioden man bruker webastoen, bør nesten lade batteriet hver dag i den hyppigste perioden. Mange av de feil som er registrert dreier seg nettopp om batteriproblemer, men mange feil oppstår ved feil bruk av selve webastoen. Mange tvangsstopper den etter bruk for å spare batteri, dette medfører koksdannelser og andre problemer, man skal la den gå renseperioden ut. Samtidlig er det en del styreproblemer, pumpeproblemer og tennpluggproblemer.

Jo da, mange webastoer varer i mange år, men man bør passe på de (utfør vedlikehold) samt å huske å lade batteriet.

Har heller ikke hatt vedlikehold/service, kanskje det kan være lurt.. Noen som vet om slik service gjøres på BMW-verksted eller er det hos noen som er spesialister på Webasto?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett så trenger man ikke service på en webasto, men man bruker den til den stopper.

De fleste rørleggere kan feks ta en service på en webasto, men da bør du vel helst demontere den selv. Mulig at andre spesialverksteder tar service på dem, men tror ikke det.

BMW gjør det ihvertfall ikke. De bare skifter hele enheten.

Du kan egentlig ta service på den selv også, ikke så vanskelig. Bare rense hele brennkammeret og flammevakta samt sprederen/rotoren og den skal være good to go igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter litt med usb tilkobling, kontakten i hanskerommet registrerer ikke ekstern usb enhet og da jeg nå koblet disken til midtkonsoll-kontakten ble den bare stående og henge på idriven.

Musikken kom plutselig i 3 sek før den forsvant og så står og henger igjen.

Noen andre som har problemer med dette?

Har også forsøkt å laste inn musikk da det står at det skal være mulig, men det måtte gjøres via kontakten i hanskerommet og der registrerer den som sagt ikke disken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en USB stick på 16gb som jeg bruker på porten i hanskerommet for import av musikk! Har aldri prøvd ekstern hdd! Bruker iPhone i midtkonsoll... Aldri hatt problemer med det !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter litt med usb tilkobling, kontakten i hanskerommet registrerer ikke ekstern usb enhet og da jeg nå koblet disken til midtkonsoll-kontakten ble den bare stående og henge på idriven.

Musikken kom plutselig i 3 sek før den forsvant og så står og henger igjen.

Noen andre som har problemer med dette?

Har også forsøkt å laste inn musikk da det står at det skal være mulig, men det måtte gjøres via kontakten i hanskerommet og der registrerer den som sagt ikke disken.

Henger meg på denne. Min F11 registrerer heller ikke USB sticken hvis jeg putter den inn i hanskerommet. I konsollen går det greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter litt med usb tilkobling, kontakten i hanskerommet registrerer ikke ekstern usb enhet og da jeg nå koblet disken til midtkonsoll-kontakten ble den bare stående og henge på idriven.

Musikken kom plutselig i 3 sek før den forsvant og så står og henger igjen.

Noen andre som har problemer med dette?

Har også forsøkt å laste inn musikk da det står at det skal være mulig, men det måtte gjøres via kontakten i hanskerommet og der registrerer den som sagt ikke disken.

Henger meg på denne. Min F11 registrerer heller ikke USB sticken hvis jeg putter den inn i hanskerommet. I konsollen går det greit.

Merkelig...

Alle usb stikkene skal i utgangspunktet være like, men jeg bruker BMW sin usb stikk som jeg fikk i gave. Du kan jo begynne med å laste ned fra internett siste oppdateringsversjonen til din bil.

Link;

http://www.bmw.com/com/en/owners/naviga ... te_vin.jsp

Legg in din bils ID nr og last ned, legg denne fila inn på en "tom" stikk.

Deretter stikker du denne i usb stikken i bilen, går inn på menyen og finn update menyen, følg veiledningen.

Da mener jeg at alt skal virke.

Den fila dere laster ned har et ID nr som slutter på 1004.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakk ned i garasjen og oppdaterte og den leser nå 150 GB med musikk lett som bare det:)

takk for hjelpen!

Hva slags ekstern HD bruker du da? Klarer den seg bare med strømforsyning fra USB, eller må du koble til 12V utenom?

150 GB musikk i bilen er jo litt stas da. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker en samsung 500 GB disk som fulgte med Tv`n, liten og nett så den får fint plass i midtkonsollen.

Den får strøm gjennom usb. Foreløpig har jeg ikke tenkt noe mer på om den står og trekker strøm iom at den er tilkoblet hele tiden, men det finner jeg vel fort ut:)

Uansett er det digg å ha all musikken med seg, og ikke være avhengig av dekning. Bruker også spotify, men det synes jeg er til tider ustabilt så derfor kjører jeg disk i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...