Peak Skrevet Desember 30, 2010 Share Skrevet Desember 30, 2010 Hei, er ikke helt inne i bilstereo, men trenger en forsterker siden alle høytaller ledningene er trukket bak i bilen (6. stk) av forrige eier. Hvor mange kanaler vil jeg trenge i forsterkern dersom jeg skal drive alle (orginal)høytallerne fra den? http://www.bilradiospes.no/m/shop/?prod ... id=&vn=736 http://www.bilradiospes.no/m/shop/?prod ... id=&vn=736 http://www.bilradiospes.no/m/shop/?prod ... id=&vn=736 Har kikket litt på disse kara, vil noen av disse duge? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Spankus Skrevet Desember 30, 2010 Share Skrevet Desember 30, 2010 Hvis du skal ha til 6 høytallere, må du ha 6 kanaler på forsterkereren. Trenger ikke noe så veldig til forsterker til høytallere. Ingen av de på linkene du har funnet er 6-kanalers. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
todleif Skrevet Desember 30, 2010 Share Skrevet Desember 30, 2010 Har du høgtalere framme, so trenger du 2 kanaler. (venstre og høgre) Har du høgtalere framme og bak, trenger du 4 kanaler. (venstre og høgre x2) Har du høgtalere framme og sub, trenger du 3 kanaler (venstre og høgre + sub) Har du høgtalere framme og bak + sub, trenger du 5 kanaler (venstre og høgre x2 + sub) Spillerene har som oftest 4-kanals forsterker innebygd. Står f.eks. 4x50w, men dette er maks watt og dei leverer typisk 4x20w Dette er ganske lite, so det er vanligt å kjøpa eksterne forsterkere. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Peak Skrevet Desember 30, 2010 Forfatter Share Skrevet Desember 30, 2010 Ingen bass, men kan man på en 4 kanals koble f.eks. på en 4 ledninger på 2 innganger og 2 på de 2 gjenstående? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
StigJ Skrevet Desember 30, 2010 Share Skrevet Desember 30, 2010 Hvor mange høyttalere har du framme og hvor er de plassert? Tenker da på om det er trukket egne kabler til diskantene. Hvis du kjører dem rett på forsterkeren vil det gå ca. ett mikrosekund før de lukter svidd. Kan være forrige eier har hatt delefilterene liggende bak... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Peak Skrevet Desember 30, 2010 Forfatter Share Skrevet Desember 30, 2010 Ligger et delefilter i døren på passasjer siden, orginalt fra altec lansing. Det er høytallere nede ved føttene, i dørene ved kne høyde og i hatthylle. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
todleif Skrevet Desember 30, 2010 Share Skrevet Desember 30, 2010 Det skal nok væra eit delefilter på førersiden og. Er delefilteret på passasjersiden tilkobla? Er vanligt med 2-veis komponentsett framme. Dvs diskant og mellomtone/bass + eit delefilter http://www.bilradiospes.no/m/shop/?prod ... id=&vn=736 Har du størrelsen på høgtalerene? Bilder kan hjelpe Er det i ein e36 du har dette anlegget? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Peak Skrevet Desember 31, 2010 Forfatter Share Skrevet Desember 31, 2010 Det skal nok væra eit delefilter på førersiden og.Er delefilteret på passasjersiden tilkobla? Er vanligt med 2-veis komponentsett framme. Dvs diskant og mellomtone/bass + eit delefilter http://www.bilradiospes.no/m/shop/?prod ... id=&vn=736 Har du størrelsen på høgtalerene? Bilder kan hjelpe Er det i ein e36 du har dette anlegget? Ja er en e36 coupe, alt er standard bortsett fra headunit fra Sony. høgtallern på passasjer sida er tatt ut, samme med delefilteret en kompis trodde ikke det var noe å ha, men jeg tok vare på det og må vel skues inn igjen? alt dette er orginalt dele filter fra Altec Lansing og høytallere derfra, har ingen bilder nå desverre, men om det hjelper kan jeg nok få tatt noen aløp av helgen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
StigJ Skrevet Desember 31, 2010 Share Skrevet Desember 31, 2010 Altec Lansing er sjefshøyttalere. Fantastisk lyd til og med i deres 6x9. Men da snakker jeg som høyttalerne fra 90 tallet De var ganske gromme med flettede karbonmembraner for såpass lenge siden... Du har sikkert da diskant og mellomtoner i dørene plassert litt høyere oppe i dørpanelene. Disse har da ett sett kabler bakover som kommer fra filterene i dørene. Så er det sikkert midbasser i sparkepanelene som ikke har filter. Så har du to i hattehylla som har to par kabler. Da kommer jeg frem til 3 par kabler. Hvis det er slik så kan du kjøre de i sparkepanelet og de i dørene sammen på ett par utganger på forsterker, så har du bakhøyttalerne på to andre par utganger. Så det holder forsåvidt med en 4kanaler... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Peak Skrevet Desember 31, 2010 Forfatter Share Skrevet Desember 31, 2010 Altec Lansing er sjefshøyttalere. Fantastisk lyd til og med i deres 6x9. Men da snakker jeg som høyttalerne fra 90 tallet De var ganske gromme med flettede karbonmembraner for såpass lenge siden...Du har sikkert da diskant og mellomtoner i dørene plassert litt høyere oppe i dørpanelene. Disse har da ett sett kabler bakover som kommer fra filterene i dørene. Så er det sikkert midbasser i sparkepanelene som ikke har filter. Så har du to i hattehylla som har to par kabler. Da kommer jeg frem til 3 par kabler. Hvis det er slik så kan du kjøre de i sparkepanelet og de i dørene sammen på ett par utganger på forsterker, så har du bakhøyttalerne på to andre par utganger. Så det holder forsåvidt med en 4kanaler... Flott, fint gjennomgang Takker for svar! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå