Gå til innhold

530d bankelyd motor

baier
 Share

Anbefalte innlegg

jeg har en 530d der det plutselig kom bankelyder fra motoren, jeg stoppet den og når jeg skulle starte den var det blackout på det eletriske. jeg koblet fra minus polen og ventet litt før jeg satt den på igjen. jeg fekk start på den igjen og det var fortsatt banke lyd fra motor. lurte på om det kanskje var dysene er gåen. kan nemne at den har nettopp pasert

300 000km. er det da game over for den?? kanskje noen har vert borti noe lignende, har sjekket spjeldene i innsuget var ok;)

takker for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har kjekka olja ,tatt av toppdekselet og sett ,kunne ikkje sjå nåke gale..so monterte i sammen igjen.motor går veldigt ujevnt og ryker lukter uforbrent diesel .grunnen for at eg lurer på om det kan vere noe eletrisk er siden det rett etter lyden kom vart det blackout.kan nevne at eg har målt komp også..

takker for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det vel flere muligheter.

Noen av disse 530 dene er det vel defekt turbo(turboen lekker igjennom ojle) på som gjør at de plutselig "halter" svartrøyker og går stygt.

Dyser som slipper igjennom for mye

Tilstoppet AGRventil

Tett veivhusventilasjon++

Med de symptomene der ville jeg tatt av rørene til turboen for å se etter oljelekasje og kjenne etter om det er slakke i akselen til turboen. Stor slakke er ett dårlig tegn Turbohavari er en mulighet på disse bilene Svart eller gråryker den? Ikke nødvendig sammenheng mellom strømmangel og bankelyd.

P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har kjent på turboen den virka fin.den vart også bytta av forje eier..veivhusvent bytta eg ved sist oljeskift...agr en har eg fjernet..vist ein dysse slipper gjennom for mye kan det verte mye bankelyd da? noen erfart det?dette oppstod heilt plutslig under vanlig køyring...

takker for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slipper dysa igjennom for mye vil den banke/kakle og ryke mer. Tipper dysa har fått et dårlig sprøytebilde.

er dette noe som pleier og hende på di commonrail injektorene...og kan det bi ein veldig stygg lyd?tenker på at det er høytrykk.har målt railtrykket og de virker ok..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok takker for svar....gjort rein dysene da eg hadde av toppdekselet og såg på toppen..so såg grei ut.....dyre dyser det der so er litt grett og kunne fått feilsøkt di før eg kjøper noe nytt..kan nevne at eg starta den opp uten retuslangene på og de var lite indre lekasje i dysene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, bra for om det er mye indre lekkasje, vil den blir litt viren å starte også.

den har alltid statet lett.men når det er stor indre lekasje er di vel utslitt ,men kan di ryke også?momentant...

takker for svar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke skrevet årsmodell, så hvis du har m57tu motor det er kanksje lurt å sjekke dette.

``Inlet manifold swirl flap of 530d prone to breaking off and being ingested by the engine, wrecking it. www.pmwltd.co.uk has a solution for this, which is a billet aluminium blanking plate that is substituted for the swirl flap. Well worth doing because it could save the cost of a new engine or having to scrap the car. Only cars from 2001 to 2004 are affected. So early E39 cars (from 1996 to 2000) are not affected. Some 2000 models may be affected, but very few. If you're not sure you can locate the air intake manifold (black plastic on the passenger side of the engine bay) and your hand fits underneath. If you feel a metal rod running the length of it underneath this manifold, then you do have swirl flaps. No rod, no swirl flaps, nothing to worry about. ``

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...