jorg1s1 Skrevet Januar 6, 2011 Skrevet Januar 6, 2011 Har en '97 E39 520i som for et par uker siden plutselig begynte å koke under kjøring. Drev da å kjørte rundt og fikset endel, så det ble litt stopp innimellom men aldri mer enn 10-15min. Plutselig etter rundt 4 timer da jeg var nesten hjemme hoppet tempmåleren til vers. Kjørte da i lav fart, ca 20 km/t og hadde kun 150 meter igjen så jeg valgte å kjøre helt hjem. Hørte så vidt at den kokte, tenkte det var pga vifta ikke gikk rundt og jeg hadde så lav fart så tenkte ikke noe særlig mer over det, men neste gang jeg skulle ut å kjøre så kokte den etter kun et par km, og det gjorde den også et par ganger etter det da jeg prøvde den en tur. Og da kokte det skikkelig foran der. Etter dette har jeg bare latt den stå fordi wire'n til panseråpneren var røket og jeg orket ikke se på det i kulda. Fikk etter hvert opp panseret og synes jeg så antydninger til vann i oljen, det var litt av den "gjørma" under oljelokket men kunne ikke se noe på peilepinnen. Oljenivået er midt på pinnen og virker å være normalt. Det er ikke noe olje i kjølevæsken og det ser ikke ut til å ryke noe mer av eksosen enn tidligere uten at jeg har sjekket dette så nøye før dette skjedde. Det var derimot lite kjølevæske igjen da jeg sjekket, så jeg etterfylte litt og har kjørt et par ganger til den begynte å koke etter det og nivået har kun sunket litt (ca 4 cm nedover i beholderen). Motoren er som før å kjøre både når det gjelder respons og effekt, og jeg hører ingen ulyder. La meg ned foran bilen og så etter lekkasjer, og det kom ett drypp ca hvert 5 sekund fra rundt radiatoren et sted, men tenkte det like godt kan være is/snø som smelter. Både vannpumpe og termostat er byttet for maks et år siden tror jeg det var. Har også målt glykol i frostvæsken og det var OK Nå for en times tid siden måkte jeg snø av bilen og bestemte meg for å prøve den en tur igjen, og skrudde da av varmeapparetet helt. Tok en 15-20 minutters tur og den kokte ikke. Tidligere har tempmåleren beveget seg relativt fort opp men det tok lenger tid denne gangen, og når den først ble driftstemperatur så holdt den seg der. Da jeg var rett nede i veien her så skrudde jeg på varmeapparatet for morro skyld, og jeg rakk så vidt å skru opp vifta på fullt før tempmåleren sto på fullt. Skal sies at det blåste fullstendig kaldt. Da jeg kom hjem åpnet jeg panseret og den kokte ikke, men det kan kanskje skyldes at jeg så å si var hjemme da det skjedde...? En annen ting som er verdt å nevne er kanskje varmeapparatet. Da jeg kjøpte bilen for halvannen måned siden så sa eieren at den brukte litt tid på å få varme i varmeapparatet og at det skyldtes tett varmeelement. Det var visst bare å rense eller kjøpe brukt fra Koed for 300 kr. Det varmet derimot godt og jeg tenkte egentlig ikke over det da. Har kjørt ca 3500 km siden da og varmeapparatet har bare fungert dårligere og dårligere, og dagen den begynte å koke så var det nesten så man frøs inne i bilen. Fant også ut at det kom en del mer varme når man ga endel gass, men det sier kanskje seg selv. Noen tips om hva det kan være? Tenkte først gåen toppakning eller sprekt topp pga den "gjørma" under oljelokket, men nå er jeg mer usikker. Kan også legge til at jeg kjørte helt rolig hele dagen det skjedde etter 4 timers kjøring, noe som forsterker min tvil til topp/toppakning
huldra66 Skrevet Januar 6, 2011 Skrevet Januar 6, 2011 Vil og tippe luft i systemet Min sønn hadde tilsvarende problem, svak effekt varmeapp og sporadisk koking. Den bilen hadde historie med koking, radiatorskift,vannpumpe, flere ganger inn til verksted for lufting før han kjøpte den. ( fikk den billig ) Viste seg og være så enkelt som termostathus. Sjekk denne linken viewtopic.php?f=1&t=117442 Hilsen Terje
Tom K Skrevet Januar 6, 2011 Skrevet Januar 6, 2011 Hadde samme problem med en Audi A6 V6, radiatoren var full men den ble varmere og varmere, slo av varmeapparatet og vannet sirkulerte normalt, luftet skikkelig og da ble alt bra
jorg1s1 Skrevet Januar 6, 2011 Forfatter Skrevet Januar 6, 2011 Hadde tenkt meg ut på en lengre tur nå istad (mer enn de 15min jeg kjørte først) for å se hvordan det gikk, og da kokte den etter kun 5 minutter igjen... En ting jeg forresten har glemt å nevne er at det er null trykk i systemet, virker ikke som det er vann i slangene til radiatoren en gang.
PIIIPower Skrevet Januar 7, 2011 Skrevet Januar 7, 2011 vannpumpe.. kan ryke selv om den er byttet...
Peak Skrevet Januar 7, 2011 Skrevet Januar 7, 2011 Kan ikke se for meg at det er noe annet enn vannpumpe, så må si meg enig med PIIIPower over her. Hadde det samme problemet på min, ble ikke sugd vann inn i slangen, så sjekk den
huldra66 Skrevet Januar 7, 2011 Skrevet Januar 7, 2011 Hadde tenkt meg ut på en lengre tur nå istad (mer enn de 15min jeg kjørte først) for å se hvordan det gikk, og da kokte den etter kun 5 minutter igjen... En ting jeg forresten har glemt å nevne er at det er null trykk i systemet, virker ikke som det er vann i slangene til radiatoren en gang. Tror ikke det er noe vits i og håpe att dette går over av seg selv , uten og gjøre noe konkret ender du ivertfall opp med def toppakning og kansje vridd topp. Som nevnt her er også vannpumpene på disse en svakhet og bør absolutt sjekkes. Her må du nok demontere litt og finne ut hvorfor den koker. Hilsen Terje
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå