Gå til innhold

VG: Ulovlig å kjøre med tåkelys sammens med nærlys i mørket

largund
 Share

Anbefalte innlegg

Men alle som kjører med tåkelys har vel justert di helt ned. Det er jo selfølge. Det kan gjøres på E36-E39-E60 som jeg vet om. Jeg kjører selv med tåkelys irriterer meg ikke over andre heller, Men mine er justert ned, de lyser ikke rett frem og lyser heller ikke helt ned i våt asfalt som blender det vet jeg at de gjør når de ikke er stilt ned (vertfall med xenon) selv prøvd det på avstand og sett at det blender. Har testet for andre gang her hinn dagen, for at de skal blende møtende må jeg legge hodet helt ned på asfalten og se inni da blender det. Så juster! . Husker da jeg montere xenon, alle kompiser faen juster blender jo.

Her ser dere før justering, det lyser rett frem, blender.

xkexwy2f0u2i0kautepo.jpg

Her justert, ser at lyse ikke er i *water* blender ikke.

hqdwth2njpxn6jir8ywm.jpg

hvis asfalten er våt sier det seg jo selv at du blender møtende uansett hvor lavt du stiller sprederne, er bare et spørsmål om hvor nært/langt unna de blender som er forskjellen, vær fornuftig og få av de jævvla harrylysene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 264
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Folkens, ikke kom hit og si meg at tåkelys i kombinasjon med parklys er "FETT". Tror dere det er så forbanna kult å blende folk, og hva er så kult med xenon i grøftelysene ? Ser litt fetere ut og blender enda mer kanskje ?

Hvor fett hadde det vært om der hadde fått 2k i bot ? Er det fett å ha fete grøftelys da eller ?? NEI, det er det ikke.

Bare mongofolk uten respekt for andre liker å blende folk.

De grøftelysene har en funksjon, og denne funksjonen brukes når det er tett med tåke og sikten er betydelig redusert. Er det slikt at dere sliter noe så forbanna jævelig med synet midt på lyse dagen og om kvelden at grøftelysene MÅ være på ? Tror dere skal ringe øyelegen straks om dette stemmer.

Og, den feillys bruken ser jeg jævelig ofte blandt folk mellom 18-25 år og eldre herremenn fra 50 ++.

Jenter, dere er faktisk flinkere her ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor dere må klage.. Er jo bare å se bort? Jeg har ALDRI hatt problemer med biler som kommer med tåke og nær, eller tåke og park..

Du vil nok ikke merke noen intens blending. Men den dagen du treffer en fotgjenger som går langs veien en mørk og regnvåt aften, og ikke skjønner bæra av hvor han kom fra, vil du muligens tenke deg om. Tåkelysene gir følgende problemer:

- de påvirker synet ditt helt til du har passert motgående bil (med tåkelys), selv om du ser mot grøftekanten. Det gjør ikke nærlys.

- de skaper et intenst lysbilde rett foran bilen. Når du kjører i 80 km/t tilbakelegger du 22 meter hvert sekund. Med andre ord mer enn hva tåkelysene hjelper deg. Ergo må du stole på nærlys og fjernlys for sikker ferdsel. Med tåkelysene tent vil ditt syn automatisk trekkes mot det mest opplyste område. Altså opplever du egenblending. Dette ser du enkelt når du for eksempel kjører bak en bil med tåkelysene tent i en tunnel. Den lyser kraftig opp de nærmeste få metrene foran bilen, og lyser like mye opp asfalten som himlingen.

- når veien går rett frem stemmer at du kan se i grøften for delvis å eliminere virkningen av tåkelysene til bilen som kommer imot deg. Men når du kommer til en sving, uansett om det er høyre- eller venstresving, mister du denne luksusen. Da er du avhengig av å planlegge ferden videre gjennom svingen, og du tvinges til å se i retning bilen med tåkelys. Grunnet et intenst lysbilde fra denne, vil du ikke legge merke til eventuelle hindringer i/rundt svingen.

Som regel går det bra i trafikken. Og som jeg ser her inne, lever folk på sine gode erfaringer. Jeg har, som syklist, opplevd å møte asfalten grunnet blending fra tåkelys. Nå på vinteren hvor det gjerne er litt glatt på veien, reflekteres tåkelysene svært mye. Da jeg passerte bilen, opplevde jeg en liten blackout. Jeg så ingen verdens ting. Lykta jeg hadde på sykkelen var ikke nok til at jeg klarte å se issvullen som lå i veibana. Jeg traff den, og gikk rett på trynet. Så det er ikke bare bilister som blendes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som kjører med nær/tåkelys, ettermontert xenon i nærlys, og ettermontert xenon i tåkelys, er tilbakestående!

Det var mine voksne ord i en voksen diskusjon!

Bare at det var langt fra voksne ord da.. Det var bedreviter-ord.

Det du gjør her er å si AT de er det, ikke at du synes de er det.. Du glemmer å skrive med "Jeg synes at ..." eller "Min mening er"

Jeg har ettermontert xenon i mine grøftelykter. jeg synes det er pent.

Kompisen min synes det blender noe jævlig siden det er parabollykter, og jeg har derfor vurdert å bare kjøper linser der nede istedet.

Om dagen blender det ikke, pluss at det er blir kulere med hvitt lys der, istedet for gult lys.

Nå vurderer jeg å selge bilen for å få meg bil med større motor, så vi får se om det blir linselykter der eller ikke.

OK! Det er forbudt, men akkurat det driter jeg syltynnt i! Så lenge bruk av nærlys og tåkelys/kurvelys gir meg bedre sikt så kjører jeg med det så mye jeg vil! i De politikontrollene jeg har blitt stoppet i så har ikke denne lysbruken blitt påpeket en eneste gang!

Hvilken bedring i sikt gir tåkelysene deg? Kjører du i maks 30 km/t? Vet du i det hele tatt hvor langt tåkelysene virker? Et tips: finn deg en veistrekning uten belysning. Først prøver du deg med bare tåkelys. Se hvor langt de lyser. Prøv å kjøre. Se hvor fort du klarer å kjøre. Prøv så med bare nærlysene. Se hvor langt de lyser. Prøv å kjøre. Switch inn tåkelysene også. Hvor mye mer kontroll har du når du kjører i 80 km/t med tåkelysene tent sammen med nærlysene?

Her er hvor mye tåkelys lyser opp:

797525.jpeg

Her er hvor mye nærlys lyser opp:

797526.jpeg

For ordens skyld: disse bildene er tatt fra samme posisjon, med samme kamera, med samme objektiv, samme fokuslengde, samme lukkertid, samme iso, samme blenderåpning, og naturligvis samme bil (en Audi A4 2007-modell).

Hvilket av lysene tror du vil føre til at du oppdager fotgjengeren 40 meter foran bilen? Eller elgen i skogkanten 40 meter foran deg? Tåkelys har absolutt null virkning utover de nærmeste 20 metrene. Derimot sprer tåkelys lyset i alle retninger. Når du møter en bil med tåkelys, vil disse lysene lyse deg rett i øynene helt til du har passert bilen. Det vil oppleves som et lite lysglimt og du vil være blendet de første øyeblikkene etter passering. En bil med bare nærlys vil ikke gi denne blendingen grunnet nærlysenes utforming.

Hvor er bildet der begge er på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som kjører med nær/tåkelys, ettermontert xenon i nærlys, og ettermontert xenon i tåkelys, er tilbakestående!

Det du gjør her er å si AT de er det, ikke at du synes de er det.. Du glemmer å skrive med "Jeg synes at ..." eller "Min mening er"

Kompisen min synes det blender noe jævlig siden det er parabollykter, og jeg har derfor vurdert å bare kjøper linser der nede istedet.

Om dagen blender det ikke, pluss at det er blir kulere med hvitt lys der, istedet for gult lys.

Og.....??

Jeg sier ikke hva jeg mener. Jeg konstanterer fakta :)

Nei, fjortiser. Grow up!

Jeg lærte heldigvis tidlig, og helt av meg selv, at lysbildet og sikten blir forverret ved bruk av nær/tåkelys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og.....??

Jeg sier ikke hva jeg mener. Jeg konstanterer fakta :)

Nei, fjortiser. Grow up!

Jeg lærte heldigvis tidlig, og helt av meg selv, at lysbildet og sikten blir forverret ved bruk av nær/tåkelys.

Jeg benytter generelt ikke nærlys og grøftelys sammen. Men å si at man er tilbakestående fordi man monterer xenon?

Jeg så på wheeler dealers igår. Der monterte de xenonkit på en lexus LS400 med parabollykter. Og konstaterte med at mer lys = tryggere.

De sa på TV at det var både mer lys, og tryggere siden det var mer lys.

Jeg har xenon i både grøftelys og fjernlys, samt vurderer det i nærlysene (har linse). Må selvfølgelig få stilt lysene etterpå... men men

Det gjør meg hvertfall ikke tilbakestående å ville ha tryggere lys.

Og ja, jeg har testet det på MØRK skogsvintervei.. det gir et MYE bedre bilde av hvordan ståa er.. Ja, man blender lettere, men fjernlyset skal uansett ikke stå på når du møter bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...