Gå til innhold

VG: Ulovlig å kjøre med tåkelys sammens med nærlys i mørket

largund
 Share

Anbefalte innlegg

• Svar 264
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Herregud. Hvorfor blåse alt sammen opp så jævli?

Folk har forskjellig "kjørestil". Kan dere ikke bare GODTA det? Noen slår dem av når gatelysene blir tent, andre driter i det.

Selv driter jeg i det. Men om folk blinker på meg, respekterer jeg det, og slår av. Men, har ikke fått klage på det enda, og jeg kjører mye.

Det her er som å prøve å avslutte en verdenskrig. Lykke til.

Dette har ikke noe med kjørestil å gjøre. Det er forbudt, og lysene er helt poengløse utenom føre med tåke osv. Det ble godt illustrert på bildene tidligere her at tåkelys gjør at øynene fokuserer på et område som er unødvendig når det kommer til kjøring. I tillegg er det vel ikke sååå veldig stilig? Jeg har ikke sjekka om mine virker engang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man sinker avgårde i 30 når man er bimmersgutt.. De går jo rett og slett ikke fortere.. Hadde man hatt japansk plastrakett hadde det bare sagt VROOOOM, og borte hadde man vært :)

Er lurt å si på et bmw forum.. :P

Vel, du vet.. Poenget med livet er jo spenningen.. Tar man ingen sjanser kan man like gjerne bare dø :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stemmer for at du velger det siste alternativet, så man fris fra alle de udde postene du vrenger ut av deg... :P

P.S.; Jeg fikk ordnet ny pære ved første anledning mandag,så du trenger ikke drite deg ut,eller bryte loven ved å blende folk med fjernlysene dine når du synes de gjør urett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stemmer for at du velger det siste alternativet, så man fris fra alle de udde postene du vrenger ut av deg... :P

P.S.; Jeg fikk ordnet ny pære ved første anledning mandag,så du trenger ikke drite deg ut,eller bryte loven ved å blende folk med fjernlysene dine når du synes de gjør urett.

Vel vel.. Ikke _ALLE_ innlegg fra meg er "udde" da :) Kommer ganske mye rart fra andre her også :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ein grunn for at biler skal ha tåkelys/ eller kurvelys som det heite! har aldri vårte blenda av tåkelys, til og med folk som har xenon i tåkelysa, blir ikkje blenda av det heller eg, men folk må lære seg å ikkje stirra på lys, gjer du det så blir du blenda av nærlys, detta her er heilt på tryne! ta heller tak i andre ting som er viktigare i trafikken en detta tullet her, folk som søve og ikkje følger med, lure på ko mangen eg har holdt på og køyrt på i kryss og slik for at dei ikkje følger med!

DET ER 1000 ANDRE TING SOM ER VIKTIGARE!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ein grunn for at biler skal ha tåkelys/ eller kurvelys som det heite! har aldri vårte blenda av tåkelys, til og med folk som har xenon i tåkelysa, blir ikkje blenda av det heller eg, men folk må lære seg å ikkje stirra på lys, gjer du det så blir du blenda av nærlys, detta her er heilt på tryne! ta heller tak i andre ting som er viktigare i trafikken en detta tullet her, folk som søve og ikkje følger med, lure på ko mangen eg har holdt på og køyrt på i kryss og slik for at dei ikkje følger med!

DET ER 1000 ANDRE TING SOM ER VIKTIGARE!

Helt korrekt! Og det ligger jo veldig mye i navnet... TÅKE. Ved tett tåke eller ellers når kjøreforholdene er så håpløse at ditt nærlys gir deg egenblending, setter du på tåkelysene. Men da er i tillegg kjøreforholdene så håpløse at du maksimalt kan holde hastigheten opp mot 30 km/t.

En annen situasjon hvor tåkelysene hjelper deg, er når du befinner deg et dårlig opplyst sted med krappe svinger og hastighet opp mot 30 km/t. Da hjelper tåkelysene deg til bedre å se hva som befinner seg i svingen.

Når du kjører i 50 eller høyere har tåkelysene (eller grøfte/kurve/hvaenn du vil kalle de) absolutt null virkning for deg annet enn å forvirre deg og skape trøbbel for dine medbilister.

Jeg regner med at du samtidig er tilhenger av at folk kjører med sine tåkebaklys tent?

Jada, det finnes sikkert 1000 andre ting som er viktigere, men dette er noe banalt enkelt som folk lett kan endre på selv. Totalt unødvendig er det, og det skaper faktisk farlige situasjoner, selv om du sikkert vil hardnakket påstå at du aldri har blitt blendet av lysene. Du vet aldri når en hindring dukker opp i veien. Et øyeblikks blending er alt som skal til for å utgjøre forskjellen på å oppdage hindringen i tide eller ei. Så hvorfor pokker skal man på død og liv kjøre med disse lysene? Jo, bare fordi man synes det er "kult", eller fordi man ikke har vett nok til å skjønne hvor begrenset virkning tåkelysene har.

Det var som da jeg satt på med en kollega. Han insisterte på å bruke tåkelys sammen med nærlys, for da så han så mye bedre. Etter litt diskusjon ba jeg ham om å beholde tåkelysene på, og switche over på parklys (dette var etter mørkets frembrudd og på en strekning uten gatebelysning). Han fikk seg en liten vekker når han plutselig ikke så mer enn 15 meter foran bilen. Først trodde han det bare var parklyset som lyste og at tåkelyset ble automatisk koblet ut når han switchet over til parklys. Så jeg ba han om å trykke på bryteren for tåkelyset. Da forsvant hele sikten og han måtte innrømme at tåkelysene faktisk ikke hadde noen positiv virkning på en normal tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...