Gå til innhold

VG: Ulovlig å kjøre med tåkelys sammens med nærlys i mørket

largund
 Share

Anbefalte innlegg

• Svar 264
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Rart ikke dette blir sjekket på PPK, det er forbudt å ha 1000metringer som lyser utenom hellys, men spredere kan lyse i alle kombinasjoner, rart ikke dette blir gjort noe med på nye biler egentlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart ikke dette blir sjekket på PPK, det er forbudt å ha 1000metringer som lyser utenom hellys, men spredere kan lyse i alle kombinasjoner, rart ikke dette blir gjort noe med på nye biler egentlig

Klippet ifra LovData

LOV-2003-12-19-133 fra 2004-01-01

§ 13. Krav til kjøretøyer og bruk av kjøretøyer.

Kjøretøy skal være bygget, innrettet, utstyrt og vedlikeholdt slik at det kan brukes uten å volde unødig fare eller ulempe og uten å skade veg.

Det betyr at tåke-/kurvelys ikke skal monteres og brukes uten riktig innstilling før bruk.

Kjøretøyforskriften forteller vidre:

FOR-1986-03-21-747 og LOV-1965-06-18-4-§2, LOV-1965-06-18-4-§4, LOV-1965-06-18-4-§6, LOV-1965-06-18-4-§11.

§ 15. Bruk av lys

5. Tillatt hjelpelys må ikke nyttes til annet formål enn det er bestemt for.

Kurve-/tåkelys kan ikke nyttes sammen med nærlys.

Det betyr tåke-/kurvelys er ment brukt på svært svingete vei i lav hastighet og /eller under forhold med dårlig sikt f.eks. tåke, og da uten nærlys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På noen biler er tåkelysene koblet slik at de slår seg av når nærlysene blir slått på.

Slik er det f.eks. på E28n min, der fungerer tåkelys foran KUN når lysbryteren står på park.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for en tråd.. #-o Makan til unødvendig skittkasting og personangrep :roll:

+1 :lol:

Denne tråden er bare le av. Det er synd det blir personangrep men det sier en del om engasjementet når det gjelder tåkelys.

Syns det er helt ok at det tar de som kjører kombinert for det gagner ingen. Hverken møtende eller bilfører.

Kjøring med tåkelys blir som å ha sterkt lys på inne i cupeen. Forstyrrer mørkesynet ditt så du ser dårligere i overgangen fjernlys til mørke.

Har nå koblet lysene slik at nærlys slukker når jeg vrir på lysbryteren.

Så nå er det bare å ta det andre jævlene som kjører med begge samtidig :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører alltid med Park/tåkelys på dagen da det er lyst å fint, syns dette ser barskere ut på min :)

Men når mørket senker seg skrur jeg alltid over til BARE nærlys :)

Men jeg har aldri giddi å irritert meg over lysbruken til andre førere, så lenge de ikke blender meg med fjernlys når jeg kommer i møte bryr det meg midt i rævva hva de velger å ha på :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mye rare regler om lys igrunn. jeg har ikke ryggelys. og det er helt lovlig :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker tåkelys uansett, men har stilt begge to rett ned i asfalten for og ikke blende.

Sa det til politiet når jeg blei stoppa, de så på det og skjønte poenget.

Blei da stoppet på vei der det var rikelig med veibelysning på e6..

Møter mange som har høyt justerte tåkelys som lyser meg midt i øya og slikt da jeg pendler.

Men følg med på veien da? Drit i møtende biler.

Blir aldri kvitt detta "problemet" som folk kaller det :)

Bruker tåkelys hele tiden jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...