Gå til innhold

Oppgradering av stereo til E60 og iPhone interface


Anbefalte innlegg

Hei, igjen.

Jeg hadde samme plan som deg med Mosconi One, men så ikke gevinsten med ekstra forsterker i kombinasjon med den høyttalerpakken jeg valgte og droppet derfor ekstra forsterker til 8"eren.

Det har vært litt vanskelig å redigere alle innleggene etterhvert som jeg har endret mening underveis. Derfor er det ikke 100% kontinuitet i strengen.

Når det gjelder høy og lav inngang er jeg ingen ekspert, men tror du har helt rett i din vurdering. Du kan uansett justere disse uavhengig av hverandre på forsterkeren.

Innstillingene har jeg gjort ved å la en hjelpeperson stå ved forsterkeren å justere, mens jeg selv sitter i lytteposisjon i bilen(dørene lukket) til jeg synes min musikk spiller bra. Innstillingene avhenger nok litt av smak og behag, musikkvalg osv. Ellers er det riktig som du sier at det blir bare to kanaler foran og to bak med dette oppsettet.

Jeg var alene med jobben og valgte derfor å montere dørpanelet helt av og plasserte det på en palle e.l. plassert rett under døra.(uten å demontere pluggen til airbag, da får du feilmelding). Pluggen til vindusheis og sentrallås kan du trygt plugge ut mens du jobber.

Deretter var det bare å skru av mutterne som holder beslaget på plass og file bort kanten slik at den nye høyttaleren passer. Dette var egentlig veldig enkelt etter selve dørpanelet kom løst.

Lykke til videre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Får ikke høyttalere og forsterker før etter 17.mai....klør i fingrene...mens jeg venter, er det noen som vet om denne aux interfacen funker i min e61 2005 mod. Det står at den bare er fra 2006 og oppover, men det står samtidig at den funker på alle med MOST kontakt, og det har jeg vel, eller ?

Går også ut fra at den evt må kodes av BMW uansett etterpå. Er det slik at alle som ikke har cd veksler originalt må kodes, eller ?

%7Boption%7Dhttp://images.bimmers.no/files/815ffitwps7jneslwkkk

Produktnr.: 11102543

Kr.295,-

AUX inngang for tilkobling av ekstern lydkilde (f.eks. mp3spiller)

Passer til følgende BMW med Fakra/MOST-kontakt:

5 Serie 2006 -->

7 Serie 2004 --

X3 2005 -->

X5 2005 -->

Z3 2005 -->

Z4 2005 -->

Mini Cooper 2005 -->

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E N D E L I G !!!!!

Da har jeg installert nye høyttalere og forsterker. Har ikke fått testet skikkelig enda og justert forsterkeren, men det er ingen tvil om at lyden er betraktelig bedre.

Installasjonen gikk greit, men mye takket være gode forberedelser bla innlegg og bilder fra Tøttatoppen og diverse utenlandske forum.

Skal prøve å oppsummere mine erfaringer for evt andre som vurderer oppgradering:

Jeg startet motsatt med forsterkeren først, så høyttalere. Ble bedre lyd i originalhøyttalerne også bare med forsterker.

Forsterker:

Gikk overraskende fort og lett å få ut Head uniten. Problemet var å få den på plass igjen ettersom pnp kablene, adapteren osv tok mye mer av plassen bak spilleren. Jeg har navigasjon/DVD (Henger sammen med cdspilleren)så da har jeg nok enda mindre plass enn de som ikke har DVD. Men det gikk til slutt. Her vil jeg absolutt anbefale listefjerningsverktøyet i plast som selges på Biltema. Takket være disse er det ikke en synlig skrape i interiøret.

Jeg tok også å strakk en aux kabel sammen med pnp kabelen bak til forsterkeren. Den stikker ut av lufteventilen på midten slik at jeg kan plugge den rett i mobiltelefonen som jeg har hengende på lista til venstre for lufteventilen. I tillegg strakk jeg enda en aux kabel som starter i den lille hylla til venstre (der hvor du har venstre kne når du sitter i førerposisjon) Borret et lite hull i bakkant av denne slik at aux kabelen ligger inne i hylla. Da har jeg også mulighet for avspilling her. Når det gjelder aux på pnp forsterkeren så må man kjøpe en overgang 2 til 1, ettersom forsterkeren har en egen utg for foran og en for bak. Funker bra med auxen, men litt dumt at man ikke kan bruke rattet/HU til å styre lyden, man må bruke mobilen/ipoden/MP3 spilleren. Kunne levd med å måtte bruke denne til å skifte sanger, men å styre lyd med denne er litt dumt. Derfor vurderer jeg å skaffe en aux interface direkte på HU. Skal snakke med BMW om muligheter for akkurat min bil..og om den må kodes osv.

Subber, gikk greit, faktisk så passet mine subber 100% uten å måtte kutte i flensen slik Tøttatoppen måtte. Det hadde også Dynabel bekreftet på forhånd.

Mellomtone og diskanter, gikk veldig greit. Det jeg ikke likte var bruksanvisningen til Audio system. Det står at man skal kutte blå kabel hvis man vil dempe diskanten. Det er ingen blå kabel med unntak av den som går direkte til mellomtonen, og den kan man da ikke kutte !? Begge sløyfene som var laget for å kutttes ifm instillinger var gjennomsiktige ute farge. Jeg liker ikke å ha så veldig høy diskant så jeg kuttet den ene av dem. Syntes ikke den stor forskjellen, så jeg endte med å kutte begge to :-) Syntes da å merke at diskanten ble litt lavere. Man får ikke den helt store følelsen av lyd når døra er åpen, og jeg orket ikke tanken på å montere alt ferdig for så å ta av døra igjen..og evt kutte.

Jeg er også enig med Tøttatoppen hva angår dårlig merking av + og - på BMW kablene de hadde forskjellig farge på de 2 dørene. Jeg brukte grønn/gul som pluss på den ene og blå/gul som pluss på den andre. Brun/gul brukte jeg som minus. Tipset med å bruke et batteriet på polene tok jeg meg ikke bryet med. Sjekket lyden etterhvert og syntes de spilte bra.

En annen ting som var rart var at de 2 ledningene fra delefilter til diskant var rød og gjennomsiktig. Kabel skoene fra diskantledningene passet kun slik at rød gikk mot gjennomsiktig og motsatt. Ville jo tro at rød skulle på rød og gjennomsiktig på gjennomsiktig ?? Jeg endte med å stole på produsenten og koblet dem slik at de passet.. Hva gjorde du Tøttatoppen :?:

Jeg trodde før jeg startet at det var bare plug and play også på høyttalerene, men det er det ikke, man må avisolere og bruke krympesokker/sukkerbit/lodding el. for å koble seg inn på eksisterende ledningsnett. Dette gjelder både subber og høyttalerne i dørene. Dette er selvsagt ikke noe pes, men litt greit å ha utstyr for dette klart hvis en skulle sette igang.

Alt i alt så gikk dette over all forventning, men det gikk noen timer med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E N D E L I G !!!!!

Da har jeg installert nye høyttalere og forsterker. Har ikke fått testet skikkelig enda og justert forsterkeren, men det er ingen tvil om at lyden er betraktelig bedre.

Installasjonen gikk greit, men mye takket være gode forberedelser bla innlegg og bilder fra Tøttatoppen og diverse utenlandske forum.

Skal prøve å oppsummere mine erfaringer for evt andre som vurderer oppgradering:

Jeg startet motsatt med forsterkeren først, så høyttalere. Ble bedre lyd i originalhøyttalerne også bare med forsterker.

Forsterker:

Gikk overraskende fort og lett å få ut Head uniten. Problemet var å få den på plass igjen ettersom pnp kablene, adapteren osv tok mye mer av plassen bak spilleren. Jeg har navigasjon/DVD (Henger sammen med cdspilleren)så da har jeg nok enda mindre plass enn de som ikke har DVD. Men det gikk til slutt. Her vil jeg absolutt anbefale listefjerningsverktøyet i plast som selges på Biltema. Takket være disse er det ikke en synlig skrape i interiøret.

Jeg tok også å strakk en aux kabel sammen med pnp kabelen bak til forsterkeren. Den stikker ut av lufteventilen på midten slik at jeg kan plugge den rett i mobiltelefonen som jeg har hengende på lista til venstre for lufteventilen. I tillegg strakk jeg enda en aux kabel som starter i den lille hylla til venstre (der hvor du har venstre kne når du sitter i førerposisjon) Borret et lite hull i bakkant av denne slik at aux kabelen ligger inne i hylla. Da har jeg også mulighet for avspilling her. Når det gjelder aux på pnp forsterkeren så må man kjøpe en overgang 2 til 1, ettersom forsterkeren har en egen utg for foran og en for bak. Funker bra med auxen, men litt dumt at man ikke kan bruke rattet/HU til å styre lyden, man må bruke mobilen/ipoden/MP3 spilleren. Kunne levd med å måtte bruke denne til å skifte sanger, men å styre lyd med denne er litt dumt. Derfor vurderer jeg å skaffe en aux interface direkte på HU. Skal snakke med BMW om muligheter for akkurat min bil..og om den må kodes osv.

Subber, gikk greit, faktisk så passet mine subber 100% uten å måtte kutte i flensen slik Tøttatoppen måtte. Det hadde også Dynabel bekreftet på forhånd.

Mellomtone og diskanter, gikk veldig greit. Det jeg ikke likte var bruksanvisningen til Audio system. Det står at man skal kutte blå kabel hvis man vil dempe diskanten. Det er ingen blå kabel med unntak av den som går direkte til mellomtonen, og den kan man da ikke kutte !? Begge sløyfene som var laget for å kutttes ifm instillinger var gjennomsiktige ute farge. Jeg liker ikke å ha så veldig høy diskant så jeg kuttet den ene av dem. Syntes ikke den stor forskjellen, så jeg endte med å kutte begge to :-) Syntes da å merke at diskanten ble litt lavere. Man får ikke den helt store følelsen av lyd når døra er åpen, og jeg orket ikke tanken på å montere alt ferdig for så å ta av døra igjen..og evt kutte.

Jeg er også enig med Tøttatoppen hva angår dårlig merking av + og - på BMW kablene de hadde forskjellig farge på de 2 dørene. Jeg brukte grønn/gul som pluss på den ene og blå/gul som pluss på den andre. Brun/gul brukte jeg som minus. Tipset med å bruke et batteriet på polene tok jeg meg ikke bryet med. Sjekket lyden etterhvert og syntes de spilte bra.

En annen ting som var rart var at de 2 ledningene fra delefilter til diskant var rød og gjennomsiktig. Kabel skoene fra diskantledningene passet kun slik at rød gikk mot gjennomsiktig og motsatt. Ville jo tro at rød skulle på rød og gjennomsiktig på gjennomsiktig ?? Jeg endte med å stole på produsenten og koblet dem slik at de passet.. Hva gjorde du Tøttatoppen :?:

Jeg trodde før jeg startet at det var bare plug and play også på høyttalerene, men det er det ikke, man må avisolere og bruke krympesokker/sukkerbit/lodding el. for å koble seg inn på eksisterende ledningsnett. Dette gjelder både subber og høyttalerne i dørene. Dette er selvsagt ikke noe pes, men litt greit å ha utstyr for dette klart hvis en skulle sette igang.

Alt i alt så gikk dette over all forventning, men det gikk noen timer med :)

Hei

Hyggelig å høre at du har lykkes med installasjonen og at min tråd kanskje har vært litt til hjelp. Vi ser også ut til å dele mange av de samme erfaringene.

Nå er det bare å glede seg over den nye installasjonen med vesentlig bedre lyd.

Du lurte på hvordan jeg koblet mellom delefilter og diskant. Husker ikke helt fargene, men er ganske sikker på at jeg gjorde som deg og fulgte de pluggene som passet.

Lykke til videre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Hei

Lurte på om du har en ca pris det har kostet deg å oppgradere anlegget.

Har selv oppgradert og valgte http://www.ground-zero-audio.com/english/04_bmwkit.htm

bak http://www.bassbrothers.no/display.aspx ... prodid=313

forsterker til 8" http://www.bassbrothers.no/display.aspx ... prodid=957

Bruker spilleren som forsterker på resten og er godt fornøgd. prisen for dette med arbeid for montering kom på ca 11000kr

det er et minus å det er at det er utrulig mye lyd uten for me...skrangler mye pga bassen...

kjent problem?? noen løsning??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo.

For selve lydanlegget har jeg brukt omlag 7.000,- men da har jeg ennå ikke byttet høyttalerne bak.

Jobben har jeg gjort selv, og sikkert spart en del på det.

I tillegg har jeg brukt en del penger på iPhone interface.

Du nevner i ditt innlegg at du har benyttet følgende høyttalere bak:

http://www.bassbrothers.no/display.aspx?menuid=11000&prodid=313

Passet disse rett inn på de originale festene, eller var det nødvendig med tilpassing?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De måtte tilpasses som du ser på bilde, 2 av de orginale festene har blitt fjernet og elementet har blitt festet med en skru og skive som ligger over kanten på elementet. "Bass Brothers" monterte og tok 3000 for jobben noe eg syntes var helt ok...men bass'ene under setene bruker kanalene som "basskasse" å dette gjør at det blir mye skrangling å risting i understellet...vart det slik med deg?

p7abz6bgjxo03tc4kg38.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Hvordan vet jeg om jeg har/ikke har en AUX-inngang (evt om den er aktivert?) på min E60?

Kan man se dette på noen som helst måte -uten- å måtte demontere dashbord eller mye mer?

Jeg har vanlig CDspiller, ikke CDskifter, og vanlig lydopplegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...