Gå til innhold

BMW e34 525 TDS tuning

Spankus
 Share

Anbefalte innlegg

• Svar 48
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

jeg kjenner til den bilen der, og eieren. Han har ikke gjort noe annet enn det jeg gjør. Han har for enkelhets skyld byttet til mekanisk pumpe, for å slippe å mappe den elektroniske etter ombygging av pumpa.

Han har også et problem med turbotrykk på filmen, så det bor litt mer i den.

Så du mener at med annet element i orginal pumpa så er det mulighet med mye hk ? Vel og merke med en godt programert chip.

Har nå kjørt motoren min på 1.8 bar i ladetrykk i ett år. Motor går fint enda. Og overrasker mange. Men så klart så begynner simringer og div å få det litt.

Som sagt meste bremsepapirene jeg har sett i norge er 204 hk og 432 nm. Med annen pumpe og toppmontert turbo fra en t5r volvo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å virke frekk, jeg ANER ikke hvor mange ganger jeg har "gitt bort" oppskriften. Les tråden min. Turbo er for liten, pumpe element er for lite. Disse kan du bytte samtidig da begge når sine maksgrenser ved ca 200hk.

Det vil si, for å gjøre nok en lang tråd med de samme spørsmålene litt kortere:

man kan ikke bytte element selv med mindre en har erfaring fra dieselpumper, det eneste som skjer er at en setter deg fast og bilen blir stående, samt 10 poster her for å få det til igjen. (og at jeg bruker mer tid på å hjelpe deg her enn jeg ville brukt på å gjøre hele jobben).

Turboen trenger ikke å være toppmontert, men den må være mye større, spes eksoshus. Da kan det ofte også være enklest å få lagd en ny eksosmanifold.

Og en godt programmert chip vil alle påstå at dem har, men det er ytterst få som kan noe om mapping etter elementbytte (jeg har tilgode å se andre enn meg som gjør dette i norge).

Så kan man begynne å regne:

-Motor må være i teknisk god stand, beregn 5k for å få de mest grunnleggende komponenter på stell.

-Turbo: alt fra 5 til 15k.

-Eksos: lager du selv ca 1000, får du noen til å lage ca 3000

-Eksosmanifold: alt fra 3-6k alt etter hvem som lager dette.

-Overhaling og ombygging av pumpe: jeg tar mellom 4 og 6k alt ettersom hva som skal gjøres og hvilke deler som skal brukes

-Clutch og svinghjul: 5-15k

-Demontering/montering, du kan sikkert gjøre noe selv, men pumpe trenger du spes verktøy til. Deretter må tenning justeres med spes verktøy.

-Mapping + tilpassing av hvor lokket står på pumpa. 4-15k alt etterom den du engasjerer vet hva han driver med eller ikke.

+div pakninger, rør, slanger.

Grimmi: hvilken annen pumpe er brukt? jeg ser ikke hensikten, alle ve6 pumper er like, med unntak av innfestning som er ganske unikt på bmw, så hvorfor bytte pumpe når man kan bytte innmat? (evt om du tenker på den e39en, så var vel lokket flytta og map tilpasset dette)

Som dere ser er det langt mellom teori og praksis. Jeg ser stadig flere som har lest litt på forum og tror dette er en enkel oppgave som ikke koster noe, men det stiller seg litt annerledes når man faktisk har gjort alt dette selv og vet hva som trengs.

Jeg jobber (som nevnt tidligere) med et kundeoppsett med det ovenfornevnte. Det er ikke klart enda, da det gjenstår en del testing før dette er ok å selge. Målet er oppimot 300hk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppskriften kan vel de fleste :) Og alle som driver med overhalling av diesepumper vet jo hva som må gjøres evt. Men der er jo prisen rimelig høy.

Turboen gir seg vel greit føre pumpa. Ladetrykket daler jo greit på høyt turtall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er faktisk en del av oss som har fått en god del hk ut av den motoren. Ikke bare du vettu. Virker som du trur at det er bare deg som får det til. Er faktisk ikke det.

Og åssen har du planer om å ordne tomgangsproblemet som kommer når du skal ha mye hk ? Regner med du har vært borti det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

javel

lenge leve forumerfaringer.

kjempe vanskelig og hente hk ut av en sånn motor mener jeg. kjørte 2.5" eksos,åpent filter og dieselbox fra turbopower. fabrikk oppsettet på box var 175hk og 360nm ved orginal trykk. (jeg matet etter 1kg mer trykk, altså 2kg og 20% mer diesel i forhold til fabrikkoppsettet) resulterte da hvertfall i 0-100 på 6.8 sekunder :)

så ikke kom her og skryt at du er den eneste som kan trimme. fordet om vi ikke gidder å bruke 50 tusen på å få 300diesel hk i en særdeles urgammel motor som deg så gjør vi det billig og mer enn bra nok.

skal man ha noe mer så kjøp noe som er gromt i utgangspunktet å start derifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvfølgelig (!!) ikke bare meg som kan trimme denne. De fleste har merket at dette er en morsom motor.

Det er nettopp fordi ikke folk vil bruke 50k på å trimme en urgammel motor jeg har prøvd å holde det enkelt, og komme fram til hvor flaskehalsen er.

Opptil ca 200hk går greit på helt org motor, dette har jeg poengtert ved flere anledninger. Så kommer Grimmi her selv med tomgangsproblematikken, nettopp derfor mener jeg de fleste ikke er interesserte i å dra ut 200hk på alt org. Få som er interessert i å kjøre med dette. Derfor er det fint å mappe "ordentlig".

Jeg har absolutt vært borti dette, vanvittig frusterende. Jeg har noen meninger om hva det er, men ikke noe som gagner noen å dele her.

Grunnen til min korte tålmodighet er at dette har vært svart på 40 ganger før her. Og hvor mye detaljer skal man diksutere opp og imente hver gang? Jeg vet dog at jeg nok reagerer litt hardt her, og beklager det.

Grimmi: jeg har aldri sagt at ikke et en bosch pumpe mann kan gjøre dette, men elementet koster 5,5 + arbeid, + pakninger. Hvordan har du tenkt å justere dette i benken etterpå?`du har ingen tabeller å gå etter på ei elektronisk pumpe.

Videre har bosch norge forbud (fra bosch) mot å utføre denne typen arbeid, noe de fleste dieselverksteder overholder.

Videre skulle jeg gjerne visst hvilken annen pumpe som passer på, da dette isåfall er kunnskap som har gått meg hus forbi, og jeg som dere, alltid ønsker å lære mer.

bmw_325i_: snakker du om omegaen din?

og for å legge den død om hvor "lite" jeg har greie på trimming av denne motoren. 2 bar her er nesten meningsløst. sjekka du mottrykket på eksossiden (manifold) og eksos temp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hører jo mye at å fram her....

er jo såklart hn har litt erfaring med dette..

men man kan jo kommet fram til en bra effekt skjøl me litt justering å prøving vist man tørr..

men er jo greit å spørre om råd....det er jo det jeg gjør her...

men såklart vist hn ikje vill gi info om det hn holder på så er det jo greit..skjønner jo det vist hn har brukt mye tid å penger på det..

men vill ha en pris på en chip.....har sport 3 eller 4 gång nåh..men fåd bare andre svar...

har 2.5 eksos på min,åpent filter,stor ic i fronten....vill bare ha en bil som har greit drag i...så skal prøve å stille opp trøkke å se om jeg får den til å funke med kcr powerboxen.... hva lader denne motoren org?? 0.8-0.9??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bmw_325i_: snakker du om omegaen din?

og for å legge den død om hvor "lite" jeg har greie på trimming av denne motoren. 2 bar her er nesten meningsløst. sjekka du mottrykket på eksossiden (manifold) og eksos temp?

er omegan ja. altså vi testet ut dette litt mtp ladetrykk. og da beste mann i faget Tore baklid som forøvrig driver turbopower på kongsberg da han også synes dette var underlig at jeg merket så stor effektforskjell på 1.5 og 2kg ladetrykk.

mottrykk sjekket vi ikke, men eksostemp var fin. hadde også en noe merkelig effektkurve i forhold til at dette sku være en diesel motor. hadde fullt ladetrykk ved 1600omd og max dreiemoment fra 2000 og hele veien opp til 4800 før jeg mistet "trøkket" men den dro hele veien opp til 5600rpm. langt register altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

morten325i: jeg beklager at jeg ikke har fått svart deg på pris. Dette er delvis fordi jeg prøver å unngå å svare på pris da jeg er realtivt nær oppstart av nettside med priser. Du må beregne ca 5k for et litt "grovere" map. Jeg beklager dog at jeg ikke har svart deg med en gang men fortsatt diskusjonen her. (det er mange som gjør dette billigere, men jeg tar en liten teknisk kontroll av bilen din, kjørere diagnose med org bmw tester, og programmerer motorstyring til å være uten egr også.)

Dersom du har eksos og stor ic har du et bra utgangspunkt for å dra ut litt ekstra ja. Og nok en gang, jeg beklager at du ikke har fått et skikkelig svar med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igrunn for å slippe tomgangsproblemet så må jo mekanisk pumpe være det best. Men greier jo så klart ikke å optimalisere hele registre da.

Sku egentlig snakket med ES tuning i trondheim. De som bygget den bilen jeg kikket på med annen pumpe. Han jeg var hos viste ikke åssen det var. Men var helt anderledes og se på.

Leste også for en tid tilbake om en finske som hadde bremset nesten 400 hk. Han brukte mercedes pumpe. Men den motoren holdt ikke. Så han byttet til mercedes motor isteden. Om den historien er helt sann er jo en annen sak. Men finskene er jo ikke helt gode når det gjelder dieselbiler.

Men en god oppgraderings turbo hjelper veldig. Var i snakk med gik her om en prøveløsning på en ny patent. For er ikke så klar for å miste bunndraget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 months later...
  • 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...