Gå til innhold

E39 som "spiser" bremseskiver (kast i skiver for 3.gang)


Anbefalte innlegg

Skrevet

Om du ikke klarer å bedømme hva som er feilen selv, så anbefaler jeg å sette bilen på et verksted du har tiltro til - å be de finne ut hva feilen er;)

Tror det kan bli billigere enn å bytte deler i "hytt og pine"

Jeg ville, som andre nevner her, ikke byttet deler før jeg hadde funnet ut hva som er galt.

Skrevet

Vel "feilen" er jo kast i skivene, årsaken til at jeg spør her først fremfor å bruke et verksted er jo kostnaden. Bavaria tar et par tusen bare for å trille bilen inn porten der.

Men har fått mange gode forslag nå, og skal sjekke hjullageret etc..

  • 2 months later...
Skrevet

Oppdaterer denne tråden.

Hjullager ble byttet i februar, kalipper ble gått over, filte opp sporene der klossene beveger seg, satt i nye skiver.

Har nå kjørt i snaue 2 mnd med de nye skivene, og nå vibrerer faenskapet når jeg bremser igjen.

Merket meg at både gammel og nytt hjullager hadde et par "punkter" når jeg roterte det rundt hvor det nøkket litt. Altså de spant ikke jevnt og fint hele runden. Var ingen merkbar slakk i det gamle lageret.

Skrevet

da du bytter bremser selv tar jeg det som en selvfølge at du sandblåser/glassblåser bremsekloss klaver og rustbeskytter, zinkgrunning funker fint , du skal smøre disse så klossene går fritt fram og til bake, wurth bremsepasta HT spray funkr fint. glidebolter skal pusses (stålbørste) reine og smøres forsiktigt med lithium fett. stempelets annleggsflate i caliper skal renskes. annleggsflaten på nav skal være 100%rein for rust og urenheter, og du skal sette den inn med fett/rustbeskytter som tåler varme. kobberfett på spray funker fint, også hvis du har alusenter i skivene dine.

1. jekk opp bilen forran og ta hav hjulene

2. bruk hjulboltene med noen skiver imellom å "skru fast" bremseskivene til navene. (25nm er nok)

3. bruk en måleur.http://www.gasolin.no/images/081-415.bmp.

-sett måleuret ca midt på skiven og roter bremseskiven rundt. det skal ikke være mer en 0.10mm forsjell på laveste/høyeste punkt. merk laveste høyeste punkt på bremseskive, og slik at det kan identifiseres mot plassering på nav.

4 ta av bremseskiver bruk måleuret på navet. mål gjerne innenfor og utenfor bolthullene.

forsjell på laveste høyeste punkt skal ikke være over 0.05 mm. hvis forsjellen er 0.05mm eller mere kan du sjekke at det var samme plass som det var forsjell på bremseksiver.

hvis du har u-gjevnt nav. må du bytte hjullager+skive.

hvis du kun har u-gjevn skive må du bytte bremseskive. du må kontrollere at annleggsflaten mellom nav og bremseskive er 100% rein. du må også kontrollere baksiden av felgen at den er rein. (spenn den gjærne opp i benk å sjekk annleggsflaten) billige drittfelger kan ha skyld i deffekte bremsekiver/nav.

Skrevet
Skivene er Febi fra Koed.

Kan jo være et hjullager, for første gangen det var kast blei det kjørt noen uker med denne vibreringen før jeg fikk byttet skiver. Tenker at all den vibreringen og ristingen kan ødelegge lageret.

De klavene der klossene sitter er pusset og skrapet opp med fil når jeg byttet klosser, smurte også opp med kobberfett.

Der fikk jeg et sammentreff. kjøpte samme skivene fra koed byttet i sommer, etter 3-4 mnd var skivene ubrukelige. Fikk refundert disse satt på nye av samme sort, etter en lengre kjøretur på ca 20-30 mil synst eg de rista igjen.

Skrevet

Samme problem hos meg. Skiftet casterstag foringer før 3.gang med skive skifte, alt OK ennå etter 1 år med kjøring.

Ergo, skift casterstag foringer.

Skrevet

Kasterstag ble byttet førstegang jeg byttet bremser i vinter.

Tok en ny runde i helgen, nye skiver, slanger, og kjøpte nå greenstuff klosser, da jeg har lest at det ikke er kast i skiva, men avsettninger fra klossene som forårsaker dette. Testet det på fredag med å kjøre bremsene kokvarme, mange 100->10 nedbremsninger etterhverandre. Og da forsvant mye av vibreringen.. Men valgte å bytte alikevel for å være på den sikre siden.

Samatron, jeg gikk ikke så grundig til verks at jeg sandblåste klavene, de ble pusset med "surv" til de ble blanke, så smurt opp med kobberpasta. Ellers har jeg gjort alt på listen din. Byttet også hjullager på andre siden nå i helgen. Alt er gjort under oppsyn av en erfaren bavaria ansatt, så om det ikke blir bra nå så havner bilen på finn

Har ikke tilgang til måleur så har ikke fått målt dette.

Skrevet

Aha, du hadde skifte casterstag foringer. Ja, det er litt pussig, men jeg synes også jeg har litt vibrering med nedbremsing, og det blir faktisk bedre ved mange harde nedbremsinger som du sier Pjukern.

Skrevet

har du renset hjulnavet før du monterte nye skiver? hvis ikke vil det være igjen et tynt lag med dritt som gjør at de nye skivene ikke sitter rett og du får kast nesten med en gang

Skrevet

Ja, renset og renset. Jeg brukte stålbørste for å ta bort det mikroskopiske som var igjen der.

Men jeg lurer på om vinterfelgene hadde for mye dritt på seg og ikke navet. Så ihvertfall slik når jeg skiftet dekk her om dagen.

Skrevet

Jepp renset det med surv og så en fuktig fille til slut. Nå sist ble jo hjullagrene byttet også, og da er jo navnet nytt.

Mangler vel bare å bytte kalippere, endeledd og bærearmer så er hele forstillingen ny.

Skrevet

Ja, jeg lurer litt på hva som lager problemet egentlig. De der e39 er veldig sårbare for vibrasjoner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...