Gå til innhold

Årlig verditap - erfaringstråd

myrlas
 Share

Anbefalte innlegg

En helt ny bil vil også tape seg 15-20.000 kroner ekstra idet du kjører den ut av butikken siden det må betales omregistreringsavgift til staten (med mindre den omregistreres igjen innen 2 måneder).

Siden kostnaden til omregistrering må regnes inn i totalkostnaden, og dermed påvirker verditapet, flater verdifallet ut med tiden siden omregistreringsavgiften synker etterhvert som bilen blir eldre - selv om arbeidet med å registrere en bil over på en ny eier er akkurat det samme.

Ved nybilkjøp er omreg inkludert i nybilprisen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 months later...

Nybil har høyt verditap ja. Ca 45-55% på 5 år må man regne.

Men bruktbiler har også verditap, selv om det er lavere. I tillegg kommer reparasjoner.

Nybiler har blitt billigere i forhold til lønnsnivå de siste 10 årene.

Reparasjoner har blitt mye dyrere i forhold til lønnsnivå i samme periode.

Dermed blir forskjellen i kostnaden mellom ny og brukt bil mindre. Og folk er generellt mer villig til å betale for å få noe nytt enn å fikse på noe gammelt. Resultatet blir at man prioriterer å kjøpe ny bil med garantier. Som igjen fører til flere bruktbiler på markedet, som igjen gir høyere verditap på nye biler. Lett skal det ikke være. Jeg tror det er en trend som kan fortsette. Ser vi på markeder som England, Tyskland og Sverige, som har meget lave nybilpriser, så er bruktbiler sinnsykt billig. Privatleasing vil også være med på å forsterke en slik trend.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12,6 kroner per km på min ca, hvis man regner nypris i Norge og min pris i Norge etter avgifter osv. :)

For å unngå verditap, så lønner det seg vel å kjøpe noe til 10.000 som starter og går, også selger man det når man får følelsen av at den synger på siste verset for 8000 kroner :D F.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke minst så blir det kraftig tap i verdi i det en ny modell eller facelift kommer.

Ikke nødvendigvis enig :wink:

Jeg vil mene at dette avhenger veldig av når du kjøper bil. Kjøper du siste års utgave av en modell. Feks at du kjøper en ny 1-serie nå, så vil du tape store penger når den nye 1-serien kommer. Men om du har kjøpt en 1-serie for 2år siden, så har verdien allerede tapt seg så mye fra før at lanseringen av en ny modell ikke vil påvirke prisen på bilen like mye. Jeg vil tørre å påstå at det ikke er samme kunde som ser etter en 3år gammel bruktbil og en flunka ny siden prisforskjellen er såpass stor.

De som liksom har bomma litt er de som kjøpte 2005 mod E46 osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...