Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan jo bynne å spørre dere proffer her inne hvorfor dere bruker den"popp off"ventilen??

og hva nytte den gjør?

Hvis man skal lage ein reinspikka banebil,ville dere bruk slik ventil da? eller fører den ventilen til treighet ved giring?

Vil gjerne ha deres synspunkter på dette emne?

Bjørn

  • Svar 43
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Det er en avlastings ventil for turboen... du vet når du slipper gassen så stenger spjeldet seg.. hvor skal da resterende "trykksatt" luft gå hen? hvis du ikke har denne ventilen så gårn tilbake igjennom turboen som resulterer i at hver gang du hører

"poff poff poff poff" så snurrer turboen baklengs.. and that, is not good :)

men seff, du TRENGER ikke en SABLA høy RFL dump..... google it

Hvis jeg sku hatt en hvilken som helst turbo bil hadde jeg hatt dump. men innen grenser. Ingen trompet under panseret

Skrevet

Haha.. Stemmer det Andreas :P

Måtte forklare en jeg bygde turbo for en tid tilbake ... "Det er ikke av giringa..... Det er pga du stenger spjeldet det kommer.."

Men gutten øvde seg fortsatt på å dra girspaken fort fra 3 til 4.... :P Han lissom.. manna seg opp.. også... GIR! om dere skjønte det... Jeg lo meg hiejl der jeg satt.

Skrevet

Når gasspjeldet stenges vil jo trykket gå motsatt vei og inn i turboen som også vil gå motsatt vei, da vil det jo ta litt tid før turboen klarer å bygge opp trykk igjen. Mens ved hjelp av en dumpventil går trykket i friluft og turboen merker minimalt med motstand. Var det det du mente med giring Bjørn?

Eller tar jeg feil? :)

Skrevet

POP OFF ventil er en blombert overtrykks ventil innstilt på ett gitt trykk ved løpskjøring, og vil løse ut og forbli utløst dersom deltager har justert opp trykket etter kontroll, og da er liksom løpet kjørt...

Også brukt som en sikkerhets ventil for og spare motor ved f.eks. havari på wastegate.

Skrevet
Det er en avlastings ventil for turboen... du vet når du slipper gassen så stenger spjeldet seg.. hvor skal da resterende "trykksatt" luft gå hen? hvis du ikke har denne ventilen så gårn tilbake igjennom turboen som resulterer i at hver gang du hører

"poff poff poff poff" så snurrer turboen baklengs.. and that, is not good :)

men seff, du TRENGER ikke en SABLA høy RFL dump..... google it

Hvis jeg sku hatt en hvilken som helst turbo bil hadde jeg hatt dump. men innen grenser. Ingen trompet under panseret

det gjør den ikke da men.. den blir bremset. men ikke baklengs..

Skrevet
Det jeg ikke har forstått er, hva er vitsen med twin turbo? Er det ubruklig hvis du bare har fire cylindre? Drar ikke en singelturbo inn nok luft for en 8'r eller 10'r?

En liten for lavt turtall, og en større for høyere turtall.

Skrevet

Twinturbo er når man 6 ,8 eller 12 sylindre. Det skal mye eksos til for å drive to turboer, og en 4`er tror jeg har vanskelig med å utnytte fordelene av to turboer? mulig jeg tar feil her..!

Balder, det du snakker om er Biturbo , og det er noe helt annet. da har man en liten turbo og en stor. Den lille hjelper deg "i gang" mens den store blåser på når man kommer lenger opp i registret :) Twinturbo, der blåser begge hele veien.

Skrevet
Twinturbo er når man 6 ,8 eller 12 sylindre. Det skal mye eksos til for å drive to turboer, og en 4`er tror jeg har vanskelig med å utnytte fordelene av to turboer? mulig jeg tar feil her..!

Balder, det du snakker om er Biturbo , og det er noe helt annet. da har man en liten turbo og en stor. Den lille hjelper deg "i gang" mens den store blåser på når man kommer lenger opp i registret :) Twinturbo, der blåser begge hele veien.

nja, det stemmer ikke helt. Man kan ha dobbelturbo /twinturbo på mindre motorer også. Det er en fordel å ha dette, da man slipper å vente helt til 3500 rpm i noen tilfeller før det skjer noe.

Ta f.eks en wankel motor på 1300 cc. Ikke mye volum på denne motoren, men får å få noe særlig respons, brukte de twinturbo som en løsning.

Skrevet
Dog, hvorfor bruker ingen kompressor OG turbo ilag?

Gamle Lancia S4 gruppe B hadde turbo og kompressor :)

Hvorfor ingen prøver det idag vet jeg ikke. .

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...