helvan Skrevet Januar 20, 2011 Skrevet Januar 20, 2011 Hey! Dette er min første post her inne...weeeeee Så drar til med 2 spm med engang jeg Har nettopp bestilt meg en X1 xdrive 18d og valgte heller å fylle den med utstyr istedenfor å velge en 20d som kostet rundt 50.000 mer. Men vurderer sterkt å skaffe en Hartge tilleggsstyreenhet til den... Da får den vel 171 hk og alt av garantier blir opprettholdt. Blir jo 30.000 billigere enn en 20d uansett men så driver jeg med litt risikoanalyse da.. Verkstedet som installerer den kommer jo ikke til å opplyse vegdirektoratet om endringene. Det er visst min plikt.. Så det jeg lurer på da er om denne er synlig og hvordan det evt skulle oppdages at jeg har tunet den. Regner ikke med det blir noe av at vegdirektoratet kjører rundt med dyno/rulle, så den biten eliminerer vi. spm er enkelt og greit hva skal til for at tuningen blir oppdaget? Ser man Hartge enheten når man åpner motor rommet lissom? Noen som har erfaring med HK høytalere i en X1? Har store forhåpninger til den oppgraderingen, men leser mye forskjellig om HK i 1 serien generelt rundt omkring... alt fra "sånn passe bra lyd" til "helt genial lyd" kjedli om jeg blir skuffa da
PenguiN- Skrevet Januar 20, 2011 Skrevet Januar 20, 2011 Hei! og velkommen til forumet! X1 er en flott bil så gratulerer med valget! Når det gjelder dette med tuning så kjører vel 10 eller 20% av diesel bilene til "unge" folk rundt med chip om ikke mer..Det er jo som å ha uoriginal xenon på bilen å kjøre rundt med denne type tuning. Den som er med på leken må tåle steken som det heter...dog, sjansen for å bli tatt er jo like stor som sjansen til at lynet treffer deg... Jeg har hatt chip på mange av mine 25 biler, aldri har noen stoppet meg og sett under panseret...men som sagt, risikoen er jo der, og det kan bli DYRT..det er og blir en vurderingssak
helvan Skrevet Januar 20, 2011 Forfatter Skrevet Januar 20, 2011 takk for svar Blir min første BMW så jeg er psyched!! Men ja, er som du sier en vurderingssak. Men de gangene jeg har blitt stoppet i kontroll har det helller ikke vært noen som har krevd å få se i motor rommet.. så sannsynligheten er vel ikke så stor for å bli ferska... Regner vel ikke X1 blir regna som trimme bil nr 1 heller akkurat Har vel også lest noen steder at hvis man bruker en trimbox (som er mye billigere enn Hartge sin) så kan verkstedene "lese" av hvor mange ganger det har blitt endret i systemet. stemmer det? eller gjelder det hvis man trimmer bilen ved å programmere rett i bilens systemer? Får ikke håpe det blir mye gjentagende spm her. Har prøvd å søke litt på forumet og står jo mye om trimming... satser på at ikke akkurat disse spm er stillt før
TRF Skrevet Januar 20, 2011 Skrevet Januar 20, 2011 man kan lese av hvor mange ganger en styreenehet har blitt programmert, på visse styreenheter. Det sier deg ikke noe anet enn det. I tillegg, har man litt ordentlig utstyr til å chipe/trimme med så kan man justere denne telleren
helvan Skrevet Januar 21, 2011 Forfatter Skrevet Januar 21, 2011 man kan lese av hvor mange ganger en styreenehet har blitt programmert, på visse styreenheter. Det sier deg ikke noe anet enn det. I tillegg, har man litt ordentlig utstyr til å chipe/trimme med så kan man justere denne telleren Men regner med da vi snakker om direkte programmering rett i bilens systemer og ikke powerbox/trimbox. HVis jeg forstår det riktig så bør man vel hente opp det originale programmet før man feks tar med bilen til service. Kan vel ofte bli problematisk hvis det må gjøres hos noen, og en slik forhandler ikke er i nærområde. Bør man forresten unngå å tune bilen før den har kjørt 2000 km?
TRF Skrevet Januar 21, 2011 Skrevet Januar 21, 2011 programmering dreier seg om å programmere bilens motorstyring ja. Det er ingen grunn til å programmere bilen tilbake til original før service, men det som kan skje dersom du ikke sier ifra om at motorstyring ikke skal oppdateres er at bilen blir oppdatert og da forsvinner tuningen. Jeg tilbyr å legge inn programmet på nytt, uten andre kostnader enn tiden det tar å programmere, antar dette er slik det gjøres hos de fleste. Ang innkjøring så er det største problemet her alt ekstra sotet som kan komme, spesielt fra bokser. Derfor ville jeg ha vente litt ja. Et program som ikke gir noe særlig røyk vil ikke være noe stort problem, en motor har ikke vondt av å belastes hardt over kort tid når den skal kjøres inn. (selv om dette utsagnet nok kommer til å skape furore)
helvan Skrevet Januar 24, 2011 Forfatter Skrevet Januar 24, 2011 takk for informative svar Har idag en Touran med en box, og den gir vel rundt 170hk etter hva jeg har hørt. Men så fort jeg drar på litt røyklegger jeg jo hele nabolaget.. Så det vil jeg helst unngå når jeg skal fikse opp min nye X1 etterhvert.. Men får vel vente til Mars når den kommer.Regner uansett med at det skal gjøres noe for å få litt mer effekt enn de 136 originale hk som følger med.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå