Mozell Skrevet Januar 21, 2011 Skrevet Januar 21, 2011 Hei! Er på utkikk etter en E39 520i eller 523iA. Har ikke dårlig tid med å handle, men lurer rett og slett på hvor langt man kan forvente at disse motorene går? Bør jeg styre unna biler som har gått nærmere eller over 300000km hvis de har dokumentert bra vedlikehold opp gjennom alle kilometerne? Takk for svar Om det skulle være liknende temaer på forumet som allerede er besvart, setter jeg stor pris på om noen gir meg en link.
Tom K Skrevet Januar 21, 2011 Skrevet Januar 21, 2011 Tja min har gått 255 000 og er fortsatt i topp stand, ingen ulyder eller forbuk av olje eller vann
Mozell Skrevet Januar 21, 2011 Forfatter Skrevet Januar 21, 2011 Tja min har gått 255 000 og er fortsatt i topp stand, ingen ulyder eller forbuk av olje eller vann Så bra! Jeg spør også litt pga at jeg hører enkelte mener man aldri må finne på å kjøpe BMW R6 med mye km. Samtidig vil jeg jo tro at motorene er solide og godt bygget for å tåle lang tids bruk. Har du noen formening om de er følsomme på oljeskift og oljetype?
Tom K Skrevet Januar 21, 2011 Skrevet Januar 21, 2011 Det er helt klart en fordel å være nøye med olje og filter, jeg har alltid brukt Castrol på mine BMW , bruker også originale oljefilter istedenfor Biltema sine filter, har også litt kortere skiftintervaller etterhvert som motoren blir eldre, man skal heller ikke se seg blind på km stand på bilene, tenk deg f eks en bil som har gått som taxi, hvis telleren viser 250 000 kjørte km så kan du jo tenke deg hvor mange timer motoren i tillegg har gått på tomgang kjøp en bil som er tatt vare på med brukbar historik, ring gjerne et BMW verksted og spør hvilke servicer bilen har hatt, jeg sjekket bilen min og fikk beskjed om at det var byttet starter, dynamo, radiator og vannpumpe de siste 2 år, kjekt å vite
Mozell Skrevet Januar 21, 2011 Forfatter Skrevet Januar 21, 2011 Det er helt klart en fordel å være nøye med olje og filter, jeg har alltid brukt Castrol på mine BMW , bruker også originale oljefilter istedenfor Biltema sine filter, har også litt kortere skiftintervaller etterhvert som motoren blir eldre, man skal heller ikke se seg blind på km stand på bilene, tenk deg f eks en bil som har gått som taxi, hvis telleren viser 250 000 kjørte km så kan du jo tenke deg hvor mange timer motoren i tillegg har gått på tomgang kjøp en bil som er tatt vare på med brukbar historik, ring gjerne et BMW verksted og spør hvilke servicer bilen har hatt, jeg sjekket bilen min og fikk beskjed om at det var byttet starter, dynamo, radiator og vannpumpe de siste 2 år, kjekt å vite Olje og filterskift er vel en av de billigste livsforsikringene for motoren? Hehe, ja jeg har hatt god erfaring med andre bilmerker og biler som har gått både 3 pg 400000km. Har en bil på hånda som har gått 330000km. Omtrent full servicehistorikk og later til å være i god stand. Er bare litt usikker siden det er den første jeg egentlig har sett skikkelig på. Takk for tips! Det er jo en enkel sjekk man kan gjøre. De har jo alt lagret i systemene sine vil jeg tro. Finnes det noen gode bruktkjøp-guider her feks?
Otis Skrevet Januar 21, 2011 Skrevet Januar 21, 2011 En kompis av meg har en 523i og den bruker kanskje 1 liter olje på 10000km. Eller litt mer. Den bilen har rullet ca. 260000 km Men til gjengjeld så er det mange andre som opplyser om at dems motorer ikke bruker olje i det hele tatt. Så jeg vet ikke. Kan virke som det er litt av hvert, altså noen har forbruk av olje og noen har ikke noe. Men motorene er bra, det eneste som kan være dårlig på motorene er jo kam/veiv sensor, samt vanos tetteringene. Veivhusventilasjonen er vel også et punkt som bør holdes under oppsyn.
ingard Skrevet Januar 21, 2011 Skrevet Januar 21, 2011 Du må tenke på at resten av bilen også har gått 300000km. Motoren er ikke alt. Alt av foringer, elektrisk, interiør osv har jo tatt slitasje av mye bruk, så det må påberegnes at man må reparere på dette etterhvert. Jeg ville ikke har kjøpt meg en bil med over 300000 km hvis ikke det var en ekstremt bra pris og du ikke har noe i mot eventuelle problemer som måtte komme.
2000Touring Skrevet Januar 21, 2011 Skrevet Januar 21, 2011 Det kommer helt an på vedlikeholdet av motoren, og som nevnt - skift av olje og filter. Min 320d har gått over 425.000km. Jeg skifter olje og filter hver 10.000km - den går kanskje ned 1-2mm ned på pinnen mellom hvert oljeskift. Så motorene holder om de blir godt vedlikeholdt. De holder ikke om de blir dårlig vedlikeholdt. Så enkelt og så vanskelig... Det er liksom ikke så enkelt å vite om motorener godt eller dårlig vedlikeholdt når den har gått 300.000km, da har den gjerne hatt flere eiere, og servicehefte er ikke fylt ut på lenge.
Mozell Skrevet Januar 22, 2011 Forfatter Skrevet Januar 22, 2011 En kompis av meg har en 523i og den bruker kanskje 1 liter olje på 10000km. Eller litt mer. Den bilen har rullet ca. 260000 kmMen til gjengjeld så er det mange andre som opplyser om at dems motorer ikke bruker olje i det hele tatt. Så jeg vet ikke. Kan virke som det er litt av hvert, altså noen har forbruk av olje og noen har ikke noe. Men motorene er bra, det eneste som kan være dårlig på motorene er jo kam/veiv sensor, samt vanos tetteringene. Veivhusventilasjonen er vel også et punkt som bør holdes under oppsyn. Riktig. Litt oljeforbruk er vel normalt ja Veivhusventilasjon ja! Minner meg om Volvo 850en jeg hadde før i tiden... Der var det også det problemet å holde øye med. Disse sensorene du nevner, er det dyrt/komplisert å bytte?
Mozell Skrevet Januar 22, 2011 Forfatter Skrevet Januar 22, 2011 Du må tenke på at resten av bilen også har gått 300000km. Motoren er ikke alt. Alt av foringer, elektrisk, interiør osv har jo tatt slitasje av mye bruk, så det må påberegnes at man må reparere på dette etterhvert. Jeg ville ikke har kjøpt meg en bil med over 300000 km hvis ikke det var en ekstremt bra pris og du ikke har noe i mot eventuelle problemer som måtte komme. Nei, du sier noe. Ting har en begrenset levetid og det hjelper ikke akkurat med veldig høy km-stand. Det er jo stadig biler ut med rundt 200000km på tellern, så det er kanskje greiere å se på en av de. Hehe, merker jeg blir litt gira. Har god tid, men samtidig veldig lyst på bil med en gang...
Mozell Skrevet Januar 22, 2011 Forfatter Skrevet Januar 22, 2011 Det kommer helt an på vedlikeholdet av motoren, og som nevnt - skift av olje og filter.Min 320d har gått over 425.000km. Jeg skifter olje og filter hver 10.000km - den går kanskje ned 1-2mm ned på pinnen mellom hvert oljeskift. Så motorene holder om de blir godt vedlikeholdt. De holder ikke om de blir dårlig vedlikeholdt. Så enkelt og så vanskelig... Det er liksom ikke så enkelt å vite om motorener godt eller dårlig vedlikeholdt når den har gått 300.000km, da har den gjerne hatt flere eiere, og servicehefte er ikke fylt ut på lenge. Godt poeng. Jeg burde kanskje være nøye med at bilen jeg evnt. kjøper har komplett servicehistorikk. Det er ikke så veldig vanlig, men det er kanskje verdt å vente til man finner en bil som har det?
Tom K Skrevet Januar 22, 2011 Skrevet Januar 22, 2011 ikke sikkert du finner en bil med full historikk, det viktigste er at det er skiftet olje regelmessig og at bilen er tatt vare på, du merker det lett ved å ta en sjekk utvendig og innvendig i bilen, er det rent og pent og godt vedlikeholdt så er det stor mulighet for at også motor og drivverk har fått sin dose med stell og kjærlighet
Mozell Skrevet Januar 22, 2011 Forfatter Skrevet Januar 22, 2011 ikke sikkert du finner en bil med full historikk, det viktigste er at det er skiftet olje regelmessig og at bilen er tatt vare på, du merker det lett ved å ta en sjekk utvendig og innvendig i bilen, er det rent og pent og godt vedlikeholdt så er det stor mulighet for at også motor og drivverk har fått sin dose med stell og kjærlighet Det henger ofte sammen ja Tror uansett jeg skal se på litt fler biler før jeg bestemmer meg. Prøve å ikke la suget etter ny bil ta helt overhånd før jeg finner en som virkelig ser bra ut på alle punkter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå